ten laste staan van een zelfstandige?

Birdy
Topic Starter
Berichten: 4

ten laste staan van een zelfstandige?

#1 , 03 dec 2007 11:56

Hey,

ik ben momenteel werkloos en mijn vriend is kleine zelfstandige (eenmanszaak). We willen aan kinderen beginnen en dan zou ik thuis blijven. Dan zou ik dus (om niet te veel te profiteren) willen stoppen met stempelen en nu vraag ik me af of mijn vriend een groot financieel voordeel heeft als hij mij ten laste heeft. Voorlopig is dat nog niet het geval.
We hebben een huis samen en zijn er beiden gedomicilieerd maar hebben geen samenlevingscontract. Hoeveel zou hij van de belastingen kunnen terugkrijgen als ik ten zijner laste sta en wat als ik officieel in zijn zaak zou helpen, welk statuut is dat dan?

Dank je,

Birdy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 dec 2007 09:32

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct. van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct. van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 8.720,00 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.126.§1.In geval van huwelijk of WETTELIJKE samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van beide echtgenoten gevestigd...“(WIB).

Hieruit kan afgeleid worden dat art.88 WIB ook van toepassing is op wettelijk samenwonenden.

“Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.660,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :1° hun kinderen;2° hun ascendenten ;3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad ;4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest”(WIB).

Een feitelijk samenwonende is dus geen ‘persoon ten laste’.

“Art.6.Dit besluit verstaat onder helper ieder persoon die in België een zelfstandige in de uitoefening van zijn beroep bijstaat of vervangt, zonder tegenover hem door een arbeidsovereenkomst te zijn verbonden.Art.10.§ 1.Behalve in de gevallen bedoeld in §2,5°, is ieder persoon die aan dit besluit is onderworpen, ertoe gehouden aan te sluiten bij één der sociale verzekeringskassen voor zelfstandigen.“(27 JULI 1967. - Koninklijk besluit nr 38 houdende inrichting van het sociaal statuut der zelfstandigen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.Zie ook http://www.fisconet.fgov.be/

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#3 , 05 dec 2007 23:18

Wij hebben hier wat het zelfde aan de hand,mij vriend is zelfstandig en ik ben sinds een twee maanden zonder inkomen te zitten,ik had 1 dochter uit me vorige huwelijk,we wonen nu 5 jaar samen.Nu ik stempelde ook.IK kreeg kinderbijslag op mijn naam en het kwam van me vorige werk,nu hebben wij de sociale kas van me man op de hoogte gebracht en ik sta nu bij hem te laste samen met me dochter,ook ziekenkas sta ik bij hem bijgeschreven,volgens de boekhouder heeft me vriend er voordelen bij hoeveel weet ik niet,maar als je nu denk dat hij belast werd als alleenstaande en nu met gezinslast weet je zowie zo dat je voordelen hebt.
Wij hebben ook geen samenlevingskontrakt

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 06 dec 2007 23:23

Als ten laste staan van een zelfstandige is m.i. nooit voordeliger dan als werknemer/werkzoekende. :?

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#5 , 07 dec 2007 00:24

Als ten laste staan van een zelfstandige is m.i. nooit voordeliger dan als werknemer/werkzoekende. :?
Kan best zijn maar ik werk nu ook mee in de zaak en het beval me goed,zou eerlijk gezegt niet meer in een fabriek willen werken.

Ik denk dat aan allebei de gevallen voor en nadelen zijn in iedere geval heb ik me werkloosheid zelf gestopt en binnen de twee jaar kan ik zelf terug gaan stempelen,dus voorlopige hou ik me rechten.

Terug naar “Andere”