38 of 40 uren week

PietPiraat
Topic Starter
Berichten: 6

38 of 40 uren week

#1 , 30 aug 2007 16:24

Hallo,

Ik heb de volgende vraag: momenteel werken mijn collega's en ik in een 38 uren week, hoewel we er in principe meer werken, zij het onvergoed. We vinden dat iets zou moeten gedaan worden aan deze situatie en willen bekijken of een overschakeling naar een 40-uren week mogelijk is. In verschillende sectoren is een dergelijke week ingevoerd met als compensatie 12 verlofdagen per jaar.

Ons bedrijf valt onder CAO 218. Is dit mogelijk voor ons?
Welke instanties beheren dit?

Alvast bedankt.

Piet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
klassement
Berichten: 37

#2 , 30 aug 2007 17:59

Hallo,

Ik heb de volgende vraag: momenteel werken mijn collega's en ik in een 38 uren week, hoewel we er in principe meer werken, zij het onvergoed. We vinden dat iets zou moeten gedaan worden aan deze situatie en willen bekijken of een overschakeling naar een 40-uren week mogelijk is. In verschillende sectoren is een dergelijke week ingevoerd met als compensatie 12 verlofdagen per jaar.

Ons bedrijf valt onder CAO 218. Is dit mogelijk voor ons?
Welke instanties beheren dit?

Alvast bedankt.

Piet
geen 12 maar 13 verlofdagen zou je moeten krijgen.

peter

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 sep 2007 11:14

?Art.2.? 1. De voltijdse werknemers die onder het toepassingsgebied vallen van hoofdstuk III, afdeling II, van de arbeidswet van 16 maart 1971, MOETEN op 1 januari 2003 de toepassing GENIETEN van een arbeidsregeling opgesteld in het kader van een v??r deze datum gesloten collectieve arbeidsovereenkomst of, bij ontstentenis van een collectieve arbeidsovereenkomst, in het kader van een arbeidsreglement dat van kracht is op deze datum, waardoor de arbeidsduur beperkt wordt tot maximum 38 uren per week of waardoor de arbeidsduur op een gelijkwaardige wijze beperkt wordt op een andere basis dan de wekelijkse.?(10 AUGUSTUS 2001. - Wet betreffende de verzoening van werkgelegenheid en kwaliteit van het leven).

?MOETEN de toepassing genieten? lijkt mij een terugkeer naar de 40-urenweek bij collectieve arbeidsovereenkomst of arbeidsreglement uit te sluiten.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Andere”