FOD

FOD

josi
Topic Starter
Berichten: 551

FOD

#1 , 16 aug 2007 10:07

Hallo,
Heb zojuist een algemeen attest gekregen van FOD waarin staat dat ik getroffen ben door:een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder.
Deze vermindering stemt overeen met een ongeschiktheid van ten minste 66%.
EEn vermindering van zelfredzaamheid ten belope van 6 punten.
Een vermindering van zelfredzaamheid inzake criterium verplaatsingsmogelijkheden ten belope van 1 punt.

Ik had deze aanvraag ingediend op aanraden van de dokters van de kliniek daar ik voor bijna alles op hulp van derden moet rekenen en daar ik alleenstaand ben en maar een ziekteuitkering krijg van 800 euro per maand me dit niet kan veroorloven.Ben door het RIZIV ook 66% invalide verklaard.

Ben al op de site van fgov gaan kijken en daar maak ik op uit dat ik dus geen integratietegemoetkoming ga krijgen!
Wat ga ik dan wel krijgen ?Ik kan niet zelstandig eten bereiden,woning onderhouden en huishoudelijke taken uitvoeren en heb het zelfs h??l moeilijk om me zelf aan te kleden!Kan niet meer met de auto of fiets rijden of grote boodschappen doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 16 aug 2007 14:57

Hallo,
Heb zojuist een algemeen attest gekregen van FOD waarin staat dat ik getroffen ben door:een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder.
Deze vermindering stemt overeen met een ongeschiktheid van ten minste 66%.
EEn vermindering van zelfredzaamheid ten belope van 6 punten.
Een vermindering van zelfredzaamheid inzake criterium verplaatsingsmogelijkheden ten belope van 1 punt.

Ik had deze aanvraag ingediend op aanraden van de dokters van de kliniek daar ik voor bijna alles op hulp van derden moet rekenen en daar ik alleenstaand ben en maar een ziekteuitkering krijg van 800 euro per maand me dit niet kan veroorloven.Ben door het RIZIV ook 66% invalide verklaard.

Ben al op de site van fgov gaan kijken en daar maak ik op uit dat ik dus geen integratietegemoetkoming ga krijgen!
Wat ga ik dan wel krijgen ?Ik kan niet zelstandig eten bereiden,woning onderhouden en huishoudelijke taken uitvoeren en heb het zelfs h??l moeilijk om me zelf aan te kleden!Kan niet meer met de auto of fiets rijden of grote boodschappen doen.
Om een intregatiepremie te ontvangen ,moet je op zijn minst (dacht ik ) 12 punten krijgen.Als je inderdaad al die zaken zelf niet meer kan doen ,heb je wel zeer weinig punten gekregen.
Normaal krijg je een schrijven aan van FOD waarop die 66% staat en de punten en daarop staat ook op welke voordelen je wel geniet.Veel is het niet hoor.Bv. voor sociaal tarief telecom mag je al niet teveel verdienen.Je zal waarschijnlijk wel bij gas en electriciteit het 'sociaal tarief' kunnen krijgen maar ik geef je dan ook de raad om bij je leverancier op zijne site even die simulator te gebruiken en uit te rekenen of dat 'sociaal' tarief wel goedkoper is dan het algemeen tarief .Ik wilde net overstappen met gas naar Luminus maar uit de berekening bleek dat ik met het sociaal tarief meer moest betalen dan het algemeen tarief.Bij Nuon waar ik nu nog klant van ben ,heb je wel een voordeel .Dus is het soms beter om dit document niet door te geven , gezien het duurder kan uitkomen.

klassement
Berichten: 37

#3 , 17 aug 2007 09:49

Hallo,
Heb zojuist een algemeen attest gekregen van FOD waarin staat dat ik getroffen ben door:een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder.
Deze vermindering stemt overeen met een ongeschiktheid van ten minste 66%.
EEn vermindering van zelfredzaamheid ten belope van 6 punten.
Een vermindering van zelfredzaamheid inzake criterium verplaatsingsmogelijkheden ten belope van 1 punt.

Ik had deze aanvraag ingediend op aanraden van de dokters van de kliniek daar ik voor bijna alles op hulp van derden moet rekenen en daar ik alleenstaand ben en maar een ziekteuitkering krijg van 800 euro per maand me dit niet kan veroorloven.Ben door het RIZIV ook 66% invalide verklaard.

Ben al op de site van fgov gaan kijken en daar maak ik op uit dat ik dus geen integratietegemoetkoming ga krijgen!
Wat ga ik dan wel krijgen ?Ik kan niet zelstandig eten bereiden,woning onderhouden en huishoudelijke taken uitvoeren en heb het zelfs h??l moeilijk om me zelf aan te kleden!Kan niet meer met de auto of fiets rijden of grote boodschappen doen.
Hallo,

Ik ben tevens enige tijd geleden 66% invalide verklaard met zelfde punten.
Wel rekening houden dat we wel dezelfde graad van invaliditeit en punten hebben maar er zeker een verschil in medische toestand is. Geen enkel " dossier " is identiek aan een andere.

Wat ik je voorstel :
- de sociale dienst van je mutaliteit contacteren en hen je algemeen attest voorleggen. zij kunnen dan evetuele tussenkomsten/aanvragen doen voor jou bij de nodige instanties
- zeker je mutaliteit vragen voor opmaken dossier voor een tussenkomst van de zorgverzekering en mantelzorg

Vraagje : heb je eigen woning ?

Hou goed in het oog en lees je algemeen attest eens na als er binnen een bepaalde termijn een " herkeuring " komt van de FOD.

Groetjes,
Peter
:lol:

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 aug 2007 10:24

?Art.6...? 2. Het bedrag van de integratietegemoetkoming varieert volgens de graad van zelfredzaamheid en volgens de categorie waartoe de persoon met een handicap behoort :1? tot de categorie 1 behoort de persoon met een handicap wiens graad van zelfredzaamheid op 7 of 8 punten wordt vastgesteld. Hij ontvangt een integratietegemoetkoming gelijk aan 870,60 EUR...?(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

Bij een graad van zelfredzaamheid lager dan 7 hebt u dus geen recht op een integratietegemoetkoming.

?Art.4.Een dienst voor GEZINSZORG is een voorziening die als opdracht heeft :1? persoonsverzorging en huishoudelijke hulp aan te bieden;2? schoonmaakhulp aan te bieden, al dan niet op basis van een samenwerkingsverband.?(14 JULI 1998. - Decreet houdende de erkenning en de subsidi?ring van verenigingen en welzijnsvoorzieningen in de thuiszorg).

?Art.5.Om aanspraak te maken op tenlastenemingen door een ZORGKAS van de kosten van niet-medische hulp- en dienstverlening, moet de gebruiker aan de volgende voorwaarden voldoen :1? getroffen zijn door een langdurig ernstig verminderd zelfzorgvermogen; de regering(1) bepaalt wat daaronder wordt verstaan...?(30 MAART 1999. - Decreet houdende de organisatie van de zorgverzekering).

(1)?Art.20.? 1. Om aanspraak te maken op een tenlasteneming moet een gebruiker op het ogenblik van zijn aanvraag voor tenlasteneming voldoen aan de bepalingen van artikel 5 van het decreet en aan de bepalingen van dit besluit en de gebruiker moet de verschuldigde ledenbijdrage voor alle voorgaande jaren betaald hebben...? 2. Het getroffen zijn door een langdurig ernstig verminderd zelfzorgvermogen wordt bewezen door de in artikel 22 bedoelde indicatiestelling of door een in artikel 23 bedoeld attest, waarin de gebruiker een graad van zorgbehoevendheid wordt toegemeten die hoger is dan of gelijk is aan een door de minister(2) te bepalen minimumgraad.?(28 SEPTEMBER 2001. - Besluit van de Vlaamse regering houdende de erkenning, de registratie en de machtiging, en houdende de aansluiting, de aanvraag en de tenlasteneming in het kader van de zorgverzekering).

(2) Ik vind die door de minister te bepalen minimumgraad niet

U kan zich hiertoe wenden tot het OCMW en/of uw ziekenfonds.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

meyerke
Berichten: 1

#5 , 25 dec 2008 17:24

Beste,

Ik zou in de loop van dit jaar willen gaan samenwonen met mijn vriendin.
die is werkzaam in een beschutte werkplaats. Ik geniet nu namelijk van een integratie tegemoetkoming en val onder categorie 3 maar wat gebeurd er nu mijn tegemoetkoming als ik ga samen wonen?

mvg,

Meyerke

the outlaw torn
Berichten: 10
Locatie: oost-vlaanderen

#6 , 15 feb 2009 20:58

Beste,

Ik zou in de loop van dit jaar willen gaan samenwonen met mijn vriendin.
die is werkzaam in een beschutte werkplaats. Ik geniet nu namelijk van een integratie tegemoetkoming en val onder categorie 3 maar wat gebeurd er nu mijn tegemoetkoming als ik ga samen wonen?

mvg,

Meyerke
als ik me niet vergis zal die verminderen met het bedrag dat je vriendin verdiend. zoiets heet de 'prijs van de liefde'.

http://www.kvg.be/Links/news/PRIJS%20VA ... e%20liefde

Terug naar “Andere”