OCMW-hulp voor zelfstandigen

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

OCMW-hulp voor zelfstandigen

#1 , 13 dec 2012 15:34

Ik weet nu niet of dit de geschikte plaats is om een dergerlijke vraag te stellen.

Ik zit met een aantal financiële problemen waar ik niet direct een oplossing voor weet. Het geld op zich komt er wel, maar niet voor eind volgende maand. Dus vroeg ik me af of ik beroep kan doen op een OCMW.

Alleen, ik ben actief als zelfstandige. Ik heb een tijdje terug contact gehad met iemand van het OCMW, en deze wist me te vertellen niet te werken met zelfstandigen. Hij kan me dus niet helpen.

Weet er iemand of dit effectief zo is, en zo ja of nee... waar kan ik dan terecht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 13 dec 2012 16:34

Bij het OCMW zal je inderdaad niet terechtkunnen. Een zelfstandige kan eigenlijk nergens terecht. Tenzij bij bv. 'Tussenstap.be'; maar buiten wat morele en praktische steun ga je niet echt geholpen worden. Steun van financiële aard ga je nergens krijgen. Kom je niet in aanmerking voor bv. een faillissementsuitkering ?

ganapathi tantre
Berichten: 453

#3 , 13 dec 2012 16:53

Ja maar TUSSENSTAP zal u via hun mensen wel op de juiste weg zetten naar een tijdelijke bescherming van uzelf en of uw onderneming.
Ik vermoed dat momenteel een WCO dossier de beste oplossing is tenzij u overeenkomsten kan bereiken met uw schuldeisers. Zo'n dossier moet je indien bij de rechtbank van Koophandel waaronder je resorteert. WCO staat voor Wet Op Continuiteit van de Onderneming. ort gezegd is zo'n WCO dossier een overzicht van uw activiteit de schulden de inkomsten op korte en lange termijn uw toekomstplannen enz enz enz. Laat u daarvoor zeker bijstaan door een goede boekhouder. Samen met de mensen van Tussenstap kunt u dan het dossier in orde krijgen en indienen
U krijgt dan al tenminste een periode van 3 maanden opschorting waarin uw schuldeisers u niet kunnen raken. Verder kan u gewoon verder werken. Het OCMW kan u WEL verder helpen mocht u problemen hebben om bvb nog levensnoodzakelijke zaken te kopen. Die zal u dan wel moeten terug betalen
Een faill uitkering krijg je pas als je de boeken hebt neergelegd zeker niet voordien

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 dec 2012 09:12

Bij het OCMW zal je inderdaad niet terechtkunnen. Een zelfstandige kan eigenlijk nergens terecht. Tenzij bij bv. 'Tussenstap.be'; maar buiten wat morele en praktische steun ga je niet echt geholpen worden. Steun van financiële aard ga je nergens krijgen. Kom je niet in aanmerking voor bv. een faillissementsuitkering ?
het is een fabeltje dat een zelfstandige geen hulp kan krijgen van het OCMW. Alleen moet de zelfstandige die hulp ook aanvaarden en daar schuilt vaak het probleem.

zie o.a.:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... OCMW.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

De zelfstandigheid moet niet noodzakelijk stopgezet worden, maar het kan wel zijn dat dit in bepaalde gevallen nodig is. En dat lijkt me niet gemakkelijk.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 14 dec 2012 09:33

Ondanks wat in het 'krantenartikel' staat - uit 2010 - is het pure realiteit dat zelfstandigen niet in aanmerking komen voor hulp van het OCMW - tenzij misschien een zelfstandige met vrouw en kinderen die net uit hun huis zijn gezet. Ik ken in mijn onmiddellijke omgeving een paar ex-zelfstandigen (gefailleerden) die werden afgewezen door het OCMW. Er is voor zelfstandigen géén sociaal vangnet, tenzij je nog maar een paar jaar bent gestart en alleen daardoor bij een faillissement kan genieten van een uitkering (+/- 950 euro). Ben je al langer aan de slag, dan sta je er helemaal alleen voor. WCO voor de kleine zelfstandige is vaak uitstel van executie. Ik consulteer wekelijks de lijst van faillissementen en lees dat WCO vaak wordt afgewezen bij gebrek aan een plan met toekomstperspectief.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 dec 2012 11:50

1) je hebt het op een ex-zelfstandige, niet over een zelfstandige... Een ex-zelfstandige kan natuurlijk OOK rekenen op hulp van het OCMW, zolang hij zich maar aan de regels van het OCMW en leefloon houdt (bereidheid tot werken in loondienst, ...).
2) voor "beginnende" zelfstandigen (tot 15 jaar na start van zelfstandigheid) bestaat de mogelijkheid om wlh te krijgen. Als je dat al beginnend noemt...
3) indien je al langer dan 9 tot 15 jaar aan de slag bent, sta je er niet alleen voor. er bestaan diverse verenigingen die in samenwerking met het ocmw zelfstandigen helpen.
4) het krantenartikel bewijst dat er wel degelijk zelfstandigen in aanmerking komen voor hulp van het OCMW. OCMW's roepen dan ook op om die zelfstandigen te bereiken. Het probleem ligt niet bij het OCMW, maar bij de zelfstandigen die (net zoals werknemers, maar dan in mindere mate) schroom hebben om af te komen naar een OCMW.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#7 , 14 dec 2012 12:01

Bart ik moet je bewering 100 % tegenspreken hoor. Via het OCMW ben je zelfs in staat om na jaren van zelfstandigheid en eventuele problemen om terug je rechten zoals werkloosheidsuitkeringuitkering, ziekteverzekering en dergelijke terug op te bouwen. Het zogenaamde Art. 60 over een periode van 2 jaar zorgt daarvoor

Voorwat betreft de WCO treed ik je bij dat de initiele procedure om het dossier op te starten vrij éénvoudig is maar de verdere invulling is vrij moeilijk. Zelfs als je je zaak goed kent zullen de meeste handelsrechters alleen toegeven als ze een uitgebreid en gedetaillieerd verslag hebben van een boekhouder of revisor. En laat nu net het geld dat deze mensen kosten op zo een moment een struikelblok zijn voor de vele kleinere zelfstandigen en kleinere bedrijven. We weten vandaag de dag dat heel wat faillissementen te wijten zijn aan grote schare van wanbetalers. Het zou dus al veel helpen moesten de rechtbanken dit deel van een in moeilijkheden verkerende zelfstandige of bedrijf onder de loep nemen en daar directere acties in gaan voeren.
Maar spijtig genoeg zullen daar weer eerst een pak wetten moeten gaan veranderen zodat bepaalde zaken die vrij duidelijk zijn geen maanden of jaren aanslepen. Bvb onbetwiste facturen. Niet teveel blablabla geen uitstel, conclusies etc. Gewoon betalen
Veel beter voor een WCO zou dus de aanstelling zijn van een vertegenwoordiger van de rechtbank die samen met de aanvrager het dossier bekijkt en voorbereid. En dat tegen kostprijs. En net zoals bij handelsrechters zouden dit mensen kunnen zijn uit de bedrijvenwereld zelf. Op die manier zou je zelfs 2 vliegen in één slag hebben. De aanvrager krijgt objectief goed advies en de rechtbank beschikt over een objectief rapport dat gemaakt is door een eigen vertegenwoordiger zodat verbloeming van de situatie mogelijks uitgrsloten wordt. Want toegeven bij veel WCO's worden zeker door de grotere bedrijven héél wat zaken door hun eigen boekhouders gemanipuleerd om de tijd te rekken.

Tot slot: ik zou ts toch adviseren om nog eens druk uit te oefenen bij het ocmw. Over zijn toestand en aanvraag moet rouwens zoals in vele gevallen worden beslist door een algemene vergadering van het ocmw met de raad. En zelfs als dat negatie fis kan dat voorgelegd worden aan
de rechtbank. Veel is uiteraard afhankelijk van wie je treft bij jouw ocmw maar zomaar weigeren kan niet er moet gemotiveerd worden.

Producer
Berichten: 85

#8 , 14 dec 2012 16:25

Het OCMW moet elke vraag om hulp onderzoeken. Sta er op dat men uw vraag registreert (of stuur een aangetekende brief) en het bijzonder comité sociale zaken zal een beslissing moeten nemen (o.a. op basis van het sociaal onderzoek dat men zal voeren). Indien het OCMW negatief beslist, kan je nog steeds (gratis) in beroep gaan bij de arbeidsrechtbank.

Je kan zowel financiële als maatschappelijke hulp vragen. Het OCMW kan uiteraard het geld dat werd betaald in het kader van een hulpvraag, terugvorderen wanneer er terug inkomsten worden gegenereerd.

OCMW medewerkers die weigeren om een hulpvraag te behandelen, maken zich schuldig aan een misdrijf (samenspanning van ambtenaren).

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 14 dec 2012 18:07

Ik dank iedereen voor zijn input.
Ik ben vorig jaar gaan horen bij een CAW bij me in de buurt, meer specifiek op aanraden van mijn tante, zie zelf al jaren actief is in het OCMW. (St. Elisabeth Ziekenhuis te Antwerpen).

Die peroon ze me indertijd vlak af dat er van een samenwerking met een zelfstandige geen sprake van kan zijn.

Momenteel ben ik de mogelijkheid van een WCO aan het onderzoeken, alleen, ik heb geen benul in hoe verre mate ik die kan toepassen op mijn privé - situatie. Door het uitblijven van een 2tal betalingen zijn er een aantal rekeningen (zoals de huishuur) al een paar maand blijven liggen. Deze maand komt er welliswaar terug geld binnen, maar niet voldoende om alles in 1x te betalen.

Vandaar mijn vraag... Zou ik het OCMW kunnen inschakelen om in dat facet tussen te komen?

Jef 007
Berichten: 737

#10 , 14 dec 2012 18:16

ik zou adviseren : GA naar het OCMW toe en leg uw probleem uit

Producer
Berichten: 85

#11 , 14 dec 2012 18:24

Je kan het altijd vragen. Zoals ik al zei, moeten ze je vraag behandelen. Je vraagt een financiële hulp (voorschot) voor het feit dat je momenteel geen inkomsten hebt en geen waardig leven kan leiden.

Een andere piste zou kunnen zijn, dat je met de schuldeisers (huisbaas, ...), open kaart speelt en een regeling treft.

Artis
Berichten: 184

#12 , 14 dec 2012 19:15

Het OCMW kan je wel degelijk helpen, alleen is vaak het probleem dat het OCMW (of de maatschappelijk assistent in kwestie) de nodige know how mist rond zelfstandigen. De materie is allesbehalve evident, maar de laatste jaren komen er steeds meer zelfstandigen over de vloer waardoor sommige OCMW's extra opleidingen (via Tussenstap) organiseren.

patjebrussel
Berichten: 627

#13 , 15 dec 2012 07:45

Codex : http://binnenland.vlaanderen.be/decreet ... anieke-wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Info : http://www.vvsg.be/sociaal_beleid/OCMW- ... digen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hulp aan zelfstandigen

Het OCMW moet ervoor zorgen dat iedereen een menswaardig leven kan leiden. Ook zelfstandigen hebben daar recht op. Als ze voldoen aan de voorwaarden, hebben ze ook recht op leefloon. En nee, het OCMW kan niet zonder meer eisen dat hij zijn zelfstandige zaak stopzet.

Efrem VZW
Tussenstap
Boeren op een kruispunt
Het OCMW dat een concrete hulpvraag krijgt, neemt best contact op met één van deze organisaties. Zij pluizen samen met het OCMW het dossier uit en geven antwoord op vragen zoals:

Heeft het nog zin om de zelfstandige zaak voort te zetten?
Wat zijn de inkomsten van een zelfstandige? (om het recht op leefloon te onderzoeken)
Hoe kan ik een zelfstandige terug in orde maken met de mutualiteit?
Hoe kan een zelfstandige vrijstelling krijgen van de sociale zekerheidsbijdragen?
In samenwerking met de hoger vermelde organisaties, organiseert VVSG ook opleiding OCMW-hulpverlening aan zelfstandigen in moeilijkheden. Voor meer info klik hier.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 16 dec 2012 02:16

Er zijn ook allerlei mogelijkheden buiten het OCMW , die trouwens al lang bestaan .
Zoals een vrijstelling tot betaling sociale bijdragen.
Maar zoals wel met meer regelingen het geval is , zitten er altijd wel addertjes onder het gras .
Concreet hier de vraag :
Hoe kan je bewijzen van "in staat van behoefte " te verkeren ; of die staat van behoefte te "benaderen " ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre
Berichten: 453

#15 , 16 dec 2012 11:41

Op een vrijstelling van sociale lasten moet je niet al teveel rekenen. Als het al wordt toegestaan (regering dirupo) want de staat denkt in eerste plaats aan zichzelf als ze tekorten hebben duurt het gemiddeld een zes tot zeven maanden vooraleer je bericht krijgt. Of het nu positief of negatief is iedereen zit al van verre dat het kalf dan meestal al verdronken is.

Terug naar “Andere”