naar wie kindergeld na meerderjarigheid

KENNES
Topic Starter
Berichten: 9

naar wie kindergeld na meerderjarigheid

#1 , 12 mar 2007 16:25

ik heb vandaag een aangetekende brief ontvangen van de kas van het kindergeld.
Mijn 2 de zoon is 18 geworden in februari en heeft zijn domicilie bij zijn vader sinds onze scheiding van 15 jaar geleden.wij hadden co-ouderschap .
In onze akte van toen stond dat ik het recht van kindergeld zou hebben.Ik heb dus tot nu toe steeds het kindergeld ontvangen.
Nu blijkt dat ik vanaf zijn meerderjarigheid geen recht meer heb op dat kindergeld maar dat dit naar de vader gaat.
Dus eigelijk vervalt gewoon alles wat er toen overeengekomen is i.v.m kindergeld .Ik moest omdat ik het kindergeld trok voor de kinderen per maand 100 euro sparen voor hun.(50 euro per kind)
Is dit echt wettelijk zo ?dat alles wat je overeengekomen bent met onderlinge toestemming in akte vervalt op meerderjarige leeftijd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
robert
Berichten: 146
Locatie: Limburg

#2 , 13 mar 2007 08:55

Zie : http://www.rkw.be/Nl/Family/separatedCo.php

Daar staat : De regeling van het co-ouderschap is van toepassing tot het kind 18 jaar is. Daarna wordt de kinderbijslag betaald aan de ouder bij wie het kind woont, door het kinderbijslagfonds van die ouder.

Jorre

#3 , 13 mar 2007 15:03

De vraag is eigenlijk wat er moet gebeuren met de EOT.

de ouders hebben zich er al die jaren aan gehouden, maar doordat een instelling daar nu verandering brengt wordt de moeder benadeeld en de vader bevoordeeld zonder dat er overleg was.

Gezien het kindergeld door het kinderbijslagfonds aan de vader wordt betaald in plaats van aan de moeder zoals bepaald was in de EOT:
- moet de EOT dan worden aangepast? (zie spaargeld formule)
- heeft de moeder verhaal?
- moet dit juridisch geregeld worden (i.c. verschijning voor een rechter of aanpassing bij notaris)?
- kan het kinderbijslagfonds worden aangemaand om terug aan de moeder te storten?
(Dit fonds is tenslotte niet op de hoogte van een co-ouderschapsregeling, en stelt enkel vast bij wie het kind daadwerkelijk woont)

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 13 mar 2007 19:40

Er is een akkoord omtrent de geldstroom tot stand gekomen welke geregeld is in de EOT. Akkoorden nakomen zou ik zeggen.

Stel jij koopt mijn auto. Je komt nog wat geld te kort en we maken akkoord dat in het begin van volgende maand het kindergeld van 150 euro zal overgemaakt worden aan de verkoper.

Hier moet je toch niet gaan redetwisten of de moeder danwel de vader dit kindergeld ontvangt. Afspraken nakomen, dat is alles en dus die 150 euro die te kort was bij de koop betalen.

Indien de feitelijke situatie van verblijf van het kind veranderd, dien je dit inderdaad aan de rechter voor te leggen of dit wel mag. Je kan moeilijk een beslissing nemen omdat je als ouders nu eenmaal niet boven de rechter staat en die heeft hierover beslist. Elke verandering moet in principe worden voorgelegd voor de rechter gelet er eigenlijk met betrekking tot het belang van het kind geen geldig juridisch akkoord gemaakt zonder goedkeuring van de rechter. (soms kan dit in vonnis staan dat er akkoorden kunnen gemaakt worden in onderling overleg en akkoord - staat er dit niet in dien je voor het juridische terug naar de rechter).


Vb. Vader geeft het omgangsrecht van het kind op (in het belang van het kind) en daarbij zijn wij als ouders overeengekopen dat daardoor geen onderhoudsgeld meer dient betaald te worden. = niet geldig ook al is het door beide ouders getekend.

De praktijk is inderdaad heel wat genuanceerder, maar zijn er toch redelijk wat cases waar het achteraf toch ontspoort is. Wat dan de rechter zal beslissen is koffiedik kijken en het blijft spannend tot de uitspraak gevallen is. Akkoorden worden altijd gehonoreerd, nog niet anders geweten.

In ieder geval blijft de laatste gerechtelijke uitspraak (in dit geval de EOT) geldig en dienent die overeenkomst nageleefd te worden.


RR

KENNES
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 14 mar 2007 03:36

Kan mijn zoon het kindergeld op zijn rekening ontvangen?Het bedrag gaat sterk verminderen als het uitbetaald word naar de vader.Bij vader staat hij als enig kind,daarentegen hij bij mij het derde kind is.
En hoe word dat bedrag dan berekent als 1 ste kind of derde?

Welke stappen moet zoon dan nemen?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 14 mar 2007 10:22

?Art.69.? 1...Toch wordt de kinderbijslag op zijn vraag integraal aan de vader uitbetaald, wanneer het kind en hijzelf dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5? van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen...Wanneer de ouders niet overeenkomen over de toekenning van de kinderbijslag , kunnen zij de arbeidsrechtbank vragen om de bijslagtrekkende aan te duiden en dit in het belang van het kind...?(19 DECEMBER 1939. _ Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Deze bepaling is dus vreemd aan de meerderjarigheid van uw zoon en u kan de zaak aanhangig maken bij de arbeidsrechtbank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Andere”