Parkeerkaart aanvragen?

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Parkeerkaart aanvragen?

#1 , 08 apr 2024 16:27

Hallo iedereen,

Ik ben hier in de afgelopen jaren altijd héél goed geholpen geweest, waarvoor veel dank!

Ik heb nogmaals een vraag;
Hoe en waar kan ik een parkeerkaart aanvragen?
Is dat bij mijn gemeente? Of via het ocmw? Of via de Mutualiteit?

Ook vraag ik mij af of ik er wel recht op heb.
Mocht dit niet zo zijn : ok dan. Dan accepteer ik dat gewoon.

Mss een kleine toelichting: ik ben invalide verklaard 66%+ sedert 2020 na eerst een jaar primaire ongeschiktheid.
Ik ontvang een maandelijkse ziekte-uitkering van de mutualiteit.
Mijn lichamelijke toestand is verergerd, nadat ik de laatste keer bij de geneesheer van de mutualiteit opgeroepen geweest ben. Dat was in september 2021.

Sedert dan ben ik niet meer opgeroepen geweest.
Na die laatste oproep heb ik een voetbreuk gehad met complicaties, heb ik mijn knie verbrijzeld door een val. Direct na de val een lange operatie gehad waardoor er nu 10 (!) titanium staven in mijn knie zitten.
Stappen gaat heel moeilijk, trappen lopen is pijnlijk. Sorry voor deze lange uitleg maar ik ben echt heel slecht te been nu.

Daarom mijn vraag: waar kan ik een parkeerkaart aanvragen?

Alvast heel erg bedankt bij voorbaat voor jullie antwoord!

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2024 16:38

Uit ChatGPT:

Je kunt een parkeerkaart aanvragen als je voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

Je bent ouder dan 18 jaar en onze arts heeft je minstens 12 punten gegeven in de evaluatie van je zelfredzaamheid. Dit betreft de impact van je handicap op je mogelijkheden om dagelijkse activiteiten zelfstandig uit te voeren.
Onze arts heeft je minstens 2 punten gegeven op het onderdeel ‘verplaatsingen’. Dit betekent dat je door je handicap grote moeilijkheden hebt om je te verplaatsen of dat je je onmogelijk kunt verplaatsen zonder hulp van iemand anders of zonder hulpmiddelen.
Je hebt een blijvende invaliditeit van minstens 50% die gelinkt is aan de benen.
Je bent volledig verlamd aan beide armen of beide armen zijn geamputeerd1.
Je kunt de aanvraag indienen via het tabblad ‘Mijn dossier’ op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap. Hier krijg je meteen een overzicht van de producten (tegemoetkomingen of andere vormen van ondersteuning) die je kunt aanvragen. Klik op ‘Een parkeerkaart aanvragen’ om het aanvraagformulier te openen.


Zie ook: https://handicap.belgium.be/nl/andere-hulp/parkeerkaart

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 apr 2024 16:42

Kan je aanvragen bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid in uw provincie of via ziekenfonds

Reclame

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2024 16:49

De volgende website https://www.vlaanderen.be/parkeerkaart- ... n-handicap
wijst ook ENKEL naar de site die ik opgaf. Is in feite hetzelfde als wat Mava aangeeft... Natuurlijk kan de sociale dienst van het ziekenfonds samen met jou de aanvraag invullen en indienen als je er zelf niet aan uit kunt. Via hun werken is ook interessant omdat zij tips geven en mee invullen wat in jou situatie best is om die kaart te verkrijgen. Die dienst heeft mij ook altijd goed geholpen. Mogelijks geven ze je ook aan hoe je nog andere tegemoetkomingen kan aanvragen. Zij weten best wat te doen.

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2024 17:20

Uit ChatGPT:

Je kunt een parkeerkaart aanvragen als je voldoet aan een van de volgende voorwaarden:

Je bent ouder dan 18 jaar en onze arts heeft je minstens 12 punten gegeven in de evaluatie van je zelfredzaamheid. Dit betreft de impact van je handicap op je mogelijkheden om dagelijkse activiteiten zelfstandig uit te voeren.
Onze arts heeft je minstens 2 punten gegeven op het onderdeel ‘verplaatsingen’. Dit betekent dat je door je handicap grote moeilijkheden hebt om je te verplaatsen of dat je je onmogelijk kunt verplaatsen zonder hulp van iemand anders of zonder hulpmiddelen.
Je hebt een blijvende invaliditeit van minstens 50% die gelinkt is aan de benen.
Je bent volledig verlamd aan beide armen of beide armen zijn geamputeerd1.
Je kunt de aanvraag indienen via het tabblad ‘Mijn dossier’ op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap. Hier krijg je meteen een overzicht van de producten (tegemoetkomingen of andere vormen van ondersteuning) die je kunt aanvragen. Klik op ‘Een parkeerkaart aanvragen’ om het aanvraagformulier te openen.


Zie ook: https://handicap.belgium.be/nl/andere-hulp/parkeerkaart
Dank u wel Lucas voor het vlugge antwoord!

Ik zal mijn dochter vragen om de aanvraag in te dienen via "Mijn dossier".
Bedankt. ( zelf kan/ durf ik het niet; ik ben altijd bang om op iets verkeerd te klikken; ik ben 60j en niet opgegroeid met computers...ik voel me best wel dom)

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2024 17:22

Kan je aanvragen bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid in uw provincie of via ziekenfonds
Gewoon via mijn ziekenfonds? Super! Dank je wel Mava

lucas123456
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2024 17:30

Voor de duidelijkheid: de ziekenkas werkt ook via "Mijn dossier" op de opgegeven site hoor. Het is niet zo dat ze eigen aanvraagformulieren of procedures hebben. Het maakt dus niets uit of dat je het zelf online doet of je jezelf (of je dochter) laat bijstaan door de sociale dienst van het ziekenfonds.
Als je dochter langs zou gaan bij het ziekenfonds: vergeet dan niet je eigen identiteitskaart met haar mee te geven en de pin code ervan (die je dus ook online nodig hebt).

Moemoe64
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2024 18:08

De volgende website https://www.vlaanderen.be/parkeerkaart- ... n-handicap
wijst ook ENKEL naar de site die ik opgaf. Is in feite hetzelfde als wat Mava aangeeft... Natuurlijk kan de sociale dienst van het ziekenfonds samen met jou de aanvraag invullen en indienen als je er zelf niet aan uit kunt. Via hun werken is ook interessant omdat zij tips geven en mee invullen wat in jou situatie best is om die kaart te verkrijgen. Die dienst heeft mij ook altijd goed geholpen. Mogelijks geven ze je ook aan hoe je nog andere tegemoetkomingen kan aanvragen. Zij weten best wat te doen.
Dank je wel Lucas.
Ik zal idd een afspraak maken met de sociale dienst van het ziekenfonds. Ik ben echt blij dat u daar ook goed geholpen werd, super! Wat andere tegemoetkomingen betreft; daar ben ik echt niet op uit.
Ik ben dankbaar dat ik sowieso een uitkering ontvang!
Het probleem is echt alleen dat ik heel slecht kan stappen.

Issued
Berichten: 1232

#9 , 08 apr 2024 22:44

Voor de volledigheid: rijdt u zelf nog? Zoals u het beschrijft heeft u een beperking in functionaliteit.

Er zijn al mensen in de problemen gekomen. Omdat er bij een ongeval blijkt dat ze eigenlijk niet rijgeschikt zijn. Dat levert dan weer problemen op met de verzekering.

Terug naar “Andere”