Tijdskrediet omzetten van halftijds naar voltijds

Framboos1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Tijdskrediet omzetten van halftijds naar voltijds

#1 , 25 dec 2023 16:01

Goeiemiddag iedereen

Ik heb voor volgende vraag reeds contact gehad met RVA, ACV en eigen personeelsdienst.. Ik krijg verschillende antwoorden en ben benieuwd of iemand mij nu eens duidelijke informatie kan geven, alsook misschien de bronnen :lol: zodat ik eindelijk een keuze kan maken.

Het zit zo:
- contractueel werk ik 4/5de
- ik heb halftijds tijdskrediet aangevraagd net op de valreep eind 2022, dus toen voldeed ik nog aan de oude voorwaarden. Maart 2023 halftijds gestart met werken via tijdskrediet
- ik ben nu 20 weken zwanger, uitgerekend voor mei, dus vanaf mei 204 ergens in bevallingsverlof/zwangerschapsverlof
- ik moet zien te overbruggen tot januari 2025 gezien er dan pas een plaats is in de creche
- ik weet ondertussen dat ik geen ouderschapsverlof kan opnemen als ik reeds tijdskrediet neem

Mijn vraag: kan ik het regime van tijdskrediet veranderen van halftijds naar voltijds (minstens 3 maanden heb ik vernomen) om zo die periode te overbruggen, en misschien nog langer (voltijds) thuis te zien via tijdskrediet?

Ik voldoe nu niet meer aan de voorwaarden om tijdskrediet opnieuw op te nemen eens in het stopgezet heb. Maar is het VERANDEREN van regime hetzelfde als TK stopzetten en opnieuw aanvragen? Of blijf ik dan nog voldoen aan de voorwaarden pre februari 2023?
Mijn personeelsdienst zegt: kan niet. RVA zegt: kan perfect. ACV zegt: kan niet. Help :D

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2023 15:47

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Framboos1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 dec 2023 21:32

Bedankt voor de link. Ik lees er veel interessante informatie. Echter, ik weet nog steeds niet of VERANDEREN van 1/2de naar voltijds TK betekent dat je je huidige formule STOPZET of niet. Want als ik het goed begrijp, betekent stopzetten automatisch dat ik geen nieuwe aanvraag kan doen voor een voltijdse formule (ik voldoe niet meer aan de huidige voorwaarden van 2023 aangezien ik contractueel 4/5de werk).

Als VERANDEREN niét betekent dat ik TK stopzet, dan kan ik misschien wel na mijn zwangerschapsverlof voltijds TK opnemen...

Iemand?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2023 22:40

Stel uw vraag aan: proxitime@rvaonem.fgov.be met opgaven van uw RR-nummer.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Framboos1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2024 14:51

Na VEEL telefoneren en mailen met RVA, ACV, eigen personeelsdienst... weet ik eindelijk het antwoord. Wilde het hier toch even delen, voor wie in dezelfde situatie zit.

Ik zet mijn halftijds tijdskrediet stop, waardoor ik opnieuw contractueel 4/5de werk. Ik ga in moederschapsbescherming, en daarna in zwangerschapsverlof en bevallingsverlof.

Met een 4/5de contract kan je wél gewoon VOLTIJDS tijdskrediet aanvragen, ten vroegste 6 maanden voor de startdatum. Ik zal mijn aanvraag dus versturen in de periode dat ik thuis ben.

M.a.w. het kan :-)

Nu nog bekijken hoe lang het haalbaar is. In principe kan ik nog de volledige termijn voltijds thuisblijven (48 maanden - het aantal maanden dat ik reeds halftijds opnam).

Framboos1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jan 2024 14:51

Ook nog even meedelen dat ACV iedere keer 100% correct was met haar informatie. Bij de RVA weten ze het zelf precies niet goed en bij mijn eigen personeelsdienst was het ook niet duidelijk. Complimenten dus aan ACV :-)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 jan 2024 15:01

#5 en #6. In #1 zegt u dat ACV stelt dat het niet kan en in de andere rubrieken stelt u dat het wel kan en het strafste van alles. Het ACV was steeds 100% correct met haar informatie met complimenten aan ACV.

Ik wil helemaal geen oordeel vellen over het ACV, au contraire, maar bent u hier niet dubbelzinning? Ofwel is hetgeen u stelt in #1 niet correct ofwel .....

Wou het even aan de kaak stellen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Andere”