Buitenlandse met Belgische E card verhuizen naar het buitenland.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse met Belgische E card verhuizen naar het buitenland.

#1 , 09 jul 2023 18:19

Beste,

Ik heb een Nederlands passpoort en een Belgische E card.
Ik woon al meer dan 5 jaar in BE en heb dus nu al mijn 2de Belgische E card (ID) ontvangen.

Omdat ik hier een ongeval heb gehad en invalide ben krijg ik hier een invaliditeitsuitkering van het ziekenfonds. De dokters en het ziekenfonds zijn het ermee eens dat het voor mijn gezondheid beter is om in het buitenland te gaan wonen waar het warmer is. Dat heb ik op papier staan.

Als ik nu verhuis bijvoorbeeld naar Spanje, en mij in België uitschrijf, dus ik zet mijn adres in Spanje, verlies ik dan mijn Belgische E card cq verblijfsvergunning in België? Én daarmee ook dat ik tzt mijn Belgische invaliditeitsuitkering verlies? Wat is wijsheid? Hartelijke groet, Annemiek

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 18 jul 2023 18:34

Bij mijn weten zal uw BE - E kaart wegens verhuis naar ander land niet verder geldig zijn gezien u geen inwoner meer bent van het rijk.
U wordt nu inwoner van dat ander land in uw geval Spanje wordt u een inwoner van dat land. U blijft uw NL nationaliteit behouden maar valt niet meer onder BE regelgeving.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2023 22:52

Indien uw invaliditeit volgt op een primaire Belgische ziekte-uitkering voorafgegaan door een Belgische tewerkstelling, blijft u gerechtigd op een Belgische invaliditeitsuitkering. Wel is het zo dat als u ook in Nederland heeft gewerkt en uw invaliditeit is ontstaan na 01.05.2010, dient u dit te melden aan uw Belgische ziekenfonds. Uw Belgische ziekenfonds moet dan in verbinding treden met het uwv teneinde voor u een prorata-uitkering aan te vragen. U zal dan gerechtigd worden op een prorata-uitkering uit ieder land waar u een loopbaan heeft opgebouwd. Als u geen onderdaan van België bent en u onderdaan wordt van een ander land, zal u de verblijfsprocedure in uw nieuwe woonland doorlopen. Als u in Spanje gaat wonen en u nooit in Spanje verzekeringstijdvakken hebt opgebouwd, zal u ziekenfondsverzekerd worden ten laste van het land waar u het langst aan de sociale zekerheid bent onderworpen geweest. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2023 17:03

@ Marcus Aurelius, Hartelijk dank voor uw antwoord, Inderdaad de Nederlandse invaliditeitsuitkering is al naar Pro Rata berekend met mijn Belgische. Ik ben destijds wel 3 jaar zelfstandig geweest in Apanje en altijd netjes mijn sociale premies betaald. Mijn vervolgvraag is: ik heb een Belg.residentie en dus ook een Ecard in BE, vervalt deze als ik dan in Spanje resident ben? ën blijft BE dan mijn invaliditeit via het SF doorbetalen? Deze vraag heb ik al gesteld aan mijn
ZF hie in BE en ik hoor verschillende antwoorden. Die zeggen dat mijn dossier dn overgeheveld wordt naar het Spaanse ziekenfonds. Echter wie betaalt mij dan uit? P.S. rekeninghoudend dat ik een Nederderlands paspoort heb dus de Nederlandse nationaliteit heb. Alvast dank.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2023 17:10

@ Franciscus, Hartelijke bedankt voor je bericht Ja dat snap ik, echter er zijn meerdere Belgen met een invaliditeitsuitkering uit België die resident zijn in Spanje, dat is geen probleem. Echter ik ben Nederlandse met een Ecard van BE en daar wringt de schoen. zou belgië mijn invaliditeit nog verder betalen? Het ziekenfonds hier in BE zegt van wel, die zeggen dat dit overgeheveld wordt naar het Spaanse ziekenfonds, echter als ik vraag om dat zwart op wit op papier te zetten, dat is mij nog niet gelukt. Het stukje invaliditeit uit Nederland is geen enkel probleem, van hen mag ik wonen waar ik wil met de landen waar de uitkeringsinstantie een verdrag mee heeft, want ik heb een NL paspoort. Enfin ingewikkeld allemaal niet? Mvrg Annemiek Hennin

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 31 jul 2023 20:32

Het sociale luik van uw vraag is beantwoord door @Marcus Aurelius

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jul 2023 23:03

Toch nog een kleine aanvulling op #6 en vooral op #4. Als u gaat wonen in Spanje en hier ook wordt gedomicilieerd zal u een uitkering genieten uit 3 landen, nl. Spanje, Nederland en België. Gezien u een uitkering geniet uit het woonland = Spanje, zal u m.i. ziekenfondsverzekerd worden in Spanje. Immers wanneer men een uitkering geniet uit meerdere landen, waaronder het woonland is men ziekenfondsverzekerd in het woonland, gezien het woonland altijd primeert. Ik raad u in deze aan om contact op te nemen met het riziv en uw situatie uit te leggen. ZIj zijn immers het best gesplaatst om u over de ziektekostenverzekering en de uitkering een afdoend antwoord te geven. U kan hiervoor terecht bij diaf@riziv-inami.fgov.be.
Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Annemiek@1
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 aug 2023 10:43

@ Marcus Aurelius #7

Hartelijk dank voor alle genomen moeite, hier kan ik zeker iets mee. Super. Mvrg, Annemiek

Terug naar “Andere”