vraagje over uitkering voor personen met een handicap

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

vraagje over uitkering voor personen met een handicap

#1 , 21 mei 2006 11:30

Hallo,

Ik heb eens een vraagje,

Ik ben eind maart op controle gemoeten bij de federale overheid in Brussel voor een inveliditeitsuitkering en mijn handicap persentage etc..

In mijn beslissing staat het volgende:

Het onderzoek door de medische dienst van de bestuursdirectie van uitkeringen aan personen met een handicap toont aan dat deze persoon getroffen is door:

*Een vermindering van het verdienvermogen tot een derde of minder.
Deze vermindering van verdienvermogen stemt overeen met een ongeschiktheid van ten minste 66%

* Een vermindering van de zelfredzaamheid inzake het criterium verplaatsingsmogelijkheden ten belope van 1 punt(en).

periode van herkenning: op 1/11/2005 tot 29/03/2008

Wat betekend dit nu precies voor mij?
Deze beslissing is eind maart gevallen en heb al gebeld en toen zeiden ze u gaat een maandelijks loon krijgen van ons.
Dit duurt minstens 6 weken om u maandbedrag te bereken .
Ondertussen zijn we mei en moet ik maar mijn plan trekken (financieel)
Mijn vriend werkt wel maar hij heeft het minimumloon en is dus ook niet veel.

als ik belde (eind april) moest de beslissing nog steeds vallen.
Wat bedoelen ze daarmee?
Groetjes Mamake

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 22 mei 2006 20:43

Concreet betekend dit dat u voor minstens 66 % invalide bent en dat u daarvoor binnenkort een uitkering zult ontvangen.

Minder dan 7 punten geeft GEEN recht op een integratietegemoetkoming.

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 22 mei 2006 20:51

en wat is binnenkort?
de beslissing is eind maart gebeurt en ik heb nog niks ontvangen.
Groetjes Mamake

Reclame

Zjef
Berichten: 156

#4 , 22 mei 2006 20:56

Bij de berekening van de tegemoetkoming wordt er rekening gehouden met de inkomsten van de persoon met een handicap, alsook van de persoon met wie de persoon met een handicap een huishouden vormt. Bepaalde vrijstellingen worden evenwel toegepast op die inkomsten. Het is dus niet helemaal zeker dat er een tegemoetkoming uitgekeerd wordt.

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 22 mei 2006 20:59

mijn vriend heeft het minimmloon en ons zoontje tenlaste dat ook invalide is.
Groetjes Mamake

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 22 mei 2006 21:01


* Een vermindering van de zelfredzaamheid inzake het criterium verplaatsingsmogelijkheden ten belope van 1 punt(en).
Dat U GEEN parkeerkaart werd toegekend!

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 22 mei 2006 21:35

Minder dan 7 punten geeft GEEN recht op een integratietegemoetkoming.
IDEM voor de 'Inkomensvervangende tegemoetkoming'

Aan MAMAKE, zie ook http://handicap.fgov.be/nl/index.htm

Zjef
Berichten: 156

#8 , 22 mei 2006 21:53

Ik heb de vraag wel degelijk fatsoenlijk gelezen. Voor de aanvraag voor een tegemoetkoming gebeurt eerst het medisch onderzoek. Pas daarna start het administratief onderzoek, dat wil zeggen pas dan gaat men kijken naar de inkomsten. Op de medische attesten staat trouwens vermeld dat men niet naar de dienst tegemoetkomingen moet bellen, maar wel de administratieve beslissing afwachten. Het is eerst in die beslissing dat er gemeld wordt of er eventueel een tegemoetkoming wordt uitbetaald. Vermits de vriend inkomsten heeft, zal allicht ook niet het volledige bedrag uitbetaald worden.
Deze materie is al 28 jaar mijn job, dus ik denk dat ik wel recht van spreken heb.

Zjef
Berichten: 156

#9 , 22 mei 2006 22:11

Wel degelijk ook goed begrepen. De FOD zal nooit zeggen dat je een "loon" gaat krijgen. Zoals ik al zei, dit blijkt slechts uit de administratieve beslissing die betrokkene zal ontvangen. Telefonisch wordt dit niet meegedeeld. Uit de datum van ingang van het medisch attest (1 november 2005) blijkt dat de aanvraag is ingediend in de loop van de maand oktober 2005. Vermits deze dienst met een achterstand qua dossiers zit, kan er trouwens nog geen beslissing genomen zijn.

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#10 , 22 mei 2006 22:50

Wel degelijk ook goed begrepen. De FOD zal nooit zeggen dat je een "loon" gaat krijgen. Zoals ik al zei, dit blijkt slechts uit de administratieve beslissing die betrokkene zal ontvangen. Telefonisch wordt dit niet meegedeeld. Uit de datum van ingang van het medisch attest (1 november 2005) blijkt dat de aanvraag is ingediend in de loop van de maand oktober 2005. Vermits deze dienst met een achterstand qua dossiers zit, kan er trouwens nog geen beslissing genomen zijn.
en toch hebben ze dit gezegt aan de telefoon!
en mijn medisch onderzoek was 29 maart.
en ondertussen moet ik maar wachten... :roll:
Groetjes Mamake

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#11 , 22 mei 2006 23:08

... bij de berekening van de tegemoetkoming wordt er rekening gehouden met de inkomsten van de persoon met een handicap, alsook van de persoon met wie de persoon met een handicap een huishouden vormt. Bepaalde vrijstellingen worden evenwel toegepast op die inkomsten ...

http://handicap.fgov.be/nl/citoyens/alloc_ph/arr.htm

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#12 , 23 mei 2006 08:30

@zjef duurt het daar altijd zo lang om iemand zijn uitkering te berekenen?
Eind maart zeiden ze wij gaan u een loon geven maar dat moet berekent worden op u vriend zijn inkomsten.
Toen ik vroeg hoe lang dat duurde zei ze +- 6 weken!
Ondertussen zijn we eind mei!
Hoe lang duurt zo iets????

Elke keer ik bel word ik afgescheept met "we zijn er mee bezig"
vriendelijkheid is iets anders hoor!
de mutualtiteit heeft me eind maart geschorst omdat ik van jullie ging krijgen
.
Ondertussen zit ik al 2 maand zonder inkomsten (wat financieel vreed moeilijk is)
Maar ja daar ligt een ander in dit landje niet wakker van h? :roll: :(

ik heb jammer genoeg mijn eigen niet gemaakt anders was ik perfect geweest om gaan te werken.
dan had ik nu niet zonder inkomsten gezeten.
Groetjes Mamake

sperwer
Berichten: 1155

#13 , 23 mei 2006 08:56

Ik werk reeds 28 jaar op de FOD. Trek dus zelf maar uw conclusies.

Zjef

Weten we eindelijk waarom het meer dan 6 weken duurd voor men op die dienst weet dat ze moeten betalen. En dan nog wachten tot ze weten hoeveel.

De vdab geeft cursussen lezen en rekenen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#14 , 23 mei 2006 09:01

@zjef duurt het daar altijd zo lang om iemand zijn uitkering te berekenen?
Eind maart zeiden ze wij gaan u een loon geven maar dat moet berekent worden op u vriend zijn inkomsten.
Toen ik vroeg hoe lang dat duurde zei ze +- 6 weken!
Ondertussen zijn we eind mei!
Hoe lang duurt zo iets????

Elke keer ik bel word ik afgescheept met "we zijn er mee bezig"
vriendelijkheid is iets anders hoor!
de mutualtiteit heeft me eind maart geschorst omdat ik van jullie ging krijgen
.
Ondertussen zit ik al 2 maand zonder inkomsten (wat financieel vreed moeilijk is)
Maar ja daar ligt een ander in dit landje niet wakker van h? :roll: :(

ik heb jammer genoeg mijn eigen niet gemaakt anders was ik perfect geweest om gaan te werken.
dan had ik nu niet zonder inkomsten gezeten.
De wet bepaald dat er NA 8 maanden, een intrest verschuldigd is.
U KAN bij het OCMW voorschotten vragen.

mamake
Topic Starter
Berichten: 38

#15 , 23 mei 2006 09:10

hoe doe je dat dan?
ik heb ooit eens gehoort (voor ik tewerk gesteld werd) of ik boven op het loon van mijn vriend (die het minimumloon heeft) geen recht had op steun van het OCMW.
Toen was hun antwoord klaar en duidelijk neen.
Ze kwamen toen alleen tussen in de facturen van de electriciteit.
Maar dit heb ik zelf stopgezet omdat ik iedere maand aanmaningen kreeg omdat het OCMW achterstond met hun betalingen (ik moest iedere maand de factuur binnen brengen)
maar de intrest moest ik zelf betalen en dit vond ik niet kunnen.
Ik heb toen werk gezocht en heb een jaar gewerk maar kon het niet aan en dan heb ik mijn vraag bij het FOD gedaan.

mss dat ze nu wel steun geven?
Moet ik dan gewoon met dat attest langs gaan?
Groetjes Mamake

Terug naar “Andere”