Vraagske

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vraagske

#1 , 30 jun 2016 23:14

Goedendag,

Zit met enkele vraagskes,Heb een vriendin in belgie,en zou graag daar van in de omgeving gaan wonen.niet samen voorlopig in ieder geval.
nu ben ik pas geleden arbeids ongeschikt geraakt door een ongeval.spijtig zal dat blijvend zijn.
Is het nu mogelijk nog steeds in belgie te gaan wonen? want ik had een rustig gelegen woning gezien waar ik wel interesse in heb.
Waar heb ik recht op of juist niet.
Zullen de inkomen nog genoeg zijn om iets te huren?
Wat is er verder eventueel nog mogelijk.

Mijn dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 01 jul 2016 00:39

Het is beter zoveel mogelijk details te geven als je een gefundeerd antwoord wil krijgen.

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2016 13:49

Wat voor details nog ?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2016 14:49

Wat voor details nog ?
Zowat ALLE details?
1. Van waar ben je?
2. Geniet je nu een invaliditeitsuitkering?
3. Geniet je een aanvullende uitkering?
4. Van waar komen die uitkeringen? (Belgische of andere instantie?)
5. Zijn die uitkeringen aan voorwaarden verbonden?
6. Heb je kapitaal (spaargeld)?
7. Wat is de huurprijs van het pand dat je in gedachten had?
8. Wat zijn uw maandelijkse totale inkomsten?
9. ...

Met andere woorden: wij weten totaal niets op dit moment... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jul 2016 00:38

Ik ben van breda.
Ik heb nog geen inkomen op moment.
dat zou dus recht gezet worden.binnen enkele weken.
Ik heb recht op invaliditeitsuitkering tot zo ver ze mij in nederland en in belgie konden vertellen.
Aanvullend? daar heb ik nog niet van gehoord.
Waar het vandaan gaat komen weet ik nu nog niet.ivm wat doe ik. hier blijven
of emigreren.
Nee de uitkeringen hebben geen voorwaarden.alleen dus het ziek zijn.
Ik heb geen spaarcenten niks.
de prijs van een pand rond de 600.
En mijn totale inkomen nu weet ik nog niet.want dat word een dezer dagen mij verteld.
mocht ik dus naar belgie gaan word dat blijkbaar opnieuw beoordeeld.

Nu weet je al wat meer,sorry dat ik een beetje lomp in huis viel.
Maar wist zo niet direct waar beginnen. :-)

Tope
Berichten: 916

#6 , 02 jul 2016 02:31

Als je in België een appartement van € 600 huurt, moet je € 1200 waarborg betalen.
Hou er ook rekening mee dat wanneer je hier een appartement huurt vanaf vb. 1 augustus je op 1 augustus 3 x de huur van de woning moet kunnen neertellen, i.e. 2 maanden waarborg en de eerste maand huur.
En dan zijn er misschien nog maandelijkse kosten.
En nog wat kosten om de woning de jouwe te maken.
Nu wil ik je absoluut niet ontmoedigen, maar naar mijn mening zou je pas een beslissing moeten nemen wanneer je duidelijk weet waar je financieel aan toe bent, m.a.w. wanneer je weet op welke uitkering(en) je aanspraak kan maken.
Zonder spaarcenten vrees ik wel dat deze operatie vrij risicovol gaat worden.
De 1ste van elke maand moet het huurgeld er liggen, maar jij hebt geen spaargeld om op terug te vallen als het wat moeilijker gaat.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jul 2016 06:02

Los van de praktische kant qua waarborg, zal hij als Nederlander uitgewezen worden omwille van het feit dat hij geen inkomen heeft en een onredelijke belasting van de sociale zekerheid vormt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jul 2016 09:04

Men zegt ook dat een goede vuistregel is om als huurprijs nooit boven 1/3e van uw inkomen te gaan (tenzij je een zéér groot inkomen hebt). In het geval van de TS zou hij dus een maandelijks netto inkomen van rond de €1800 moeten hebben om deftig rond te komen. Ik denk niet dat dit haalbaar is met enkel een ziekteuitkering, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jul 2016 12:24

Dank u voor de antwoorden,ik ben inmiddels al wat wijzer geworden.oa dat ik in belgie een beter inkomen kan krijgen dan in nederland.dat zouden de dingen ook al kunnen vergemakkelijken.

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 11 jul 2016 12:35

oa dat ik in belgie een beter inkomen kan krijgen dan in nederland..
Aan welk inkomen denk je dan?

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 jul 2016 12:40

Denken nee, ik heb navraag gedaan bij de mutualitijd/emigratie dienst,volgens hun en de navraag die zei gedaan hebben zou het bedrag rond 1100 euro zijn maandelijks.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jul 2016 13:58

Denken nee, ik heb navraag gedaan bij de mutualitijd/emigratie dienst,volgens hun en de navraag die zei gedaan hebben zou het bedrag rond 1100 euro zijn maandelijks.
€1100? Als je een klein, degelijk appartement wil huren, ben je minimum €450 in de maand kwijt. Reken op een €150 maandelijks aan electriciteit, gas en water. Dan heb je nog €500 over om van te leven in de maand. Een wagen kan er dan al zeker niet meer af (brandstof, taxen, verzekering) of je houdt zo goed als niets meer over in de maand. Om met €500 in de maand rond te komen, zal je toch héél erg sober moeten leven, hoor. Van dat bedrag moet je immers voeding, kledij, eventueel brandverzekering of familiale verzekering, vrijetijdsbesteding, etc... betaald worden.

Je sprak over een rustig gelegen woning, dus dat zal al geen appartementje meer zijn, maar een woonhuis, waar uw huur eerder richting €700 zal gaan. In dat geval hou je maar €250 in de maand over om van te leven. Ik zou er niet mee toekomen, vrees ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jef007
Berichten: 1681

#13 , 11 jul 2016 14:49

met "inkomen" bedoelt hij "uitkering"!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 jul 2016 14:57

met "inkomen" bedoelt hij "uitkering"!!!!!!!!!!!!!!!!
Tja, een uitkering is ook geld dat "in komt", hé? ;). Maar "inkomen" is inderdaad niet de beste term, hier, als we de definitie van "inkomen" respecteren. Ik ga er ook van uit dat die €1100 die hij aan uitkering krijgt, ook alles is wat binnenkomt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jayke-t
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 12 jul 2016 17:56

En in nederland.word mijn uitkering 850..hoe krom het ook mag klinken.waar zou ik dan beter mee gebaat zijn..

Terug naar “Andere”