ouderschapsverlof en opgebouwde vakantiedagen

tvanover
Topic Starter
Berichten: 2

ouderschapsverlof en opgebouwde vakantiedagen

#1 , 26 jan 2016 14:35

Hallo,

Ik had een gelijkaardige vraag teruggevonden hier (http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=20608) maar het is voor mij niet helemaal zeker dat het om juist hetzelfde gaat. Vandaar nog even mijn vraag hier:

ik werk al jaren full time, alleen heb ik vorig jaar 1 maand ouderschapsverlof genomen aan 100% (van 16/7/2015 tot 15/8/2015 was ik fulltime thuis)
Dit jaar neem ik opnieuw 1 maand ouderschapsverlof, maar nu op 4/5 basis (van januari tot eind mei 2016 werk ik 1 dag in de week niet).

Het sociaal bureau deelt me mee dat ik dit jaar maar recht zou hebben op 15 dagen, dit is hun verantwoording:

"Hij heeft inderdaad ouderschapsverlof opgenomen en werkt nu ook 4/5, waardoor zijn verlof lager ligt.
Iemand die 4/5 werkt heeft recht op 16 dagen verlof, maar doordat hij vorig jaar geen volledig jaar heeft gewerkt ligt dit nog ietsje lager, nl 15 dagen. "

Is dit wel juist? want ik heb niet gedurende een jaar aan 4/5 gewerkt, maar slechts gedurende 5 maand. En toch ben ik nu een kwart van mijn verlofdagen kwijt dit jaar?

gr,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 jan 2016 21:38

Dat is juist. Tot eind mei heb je recht op 15 verlofdagen, nadien moet je verlof terug voltijds gerekend worden en kan het dus zijn dat, als je geen verlof neemt tot eind mei, je 19 dagen verlof zal hebben.

Wettelijk verlof is immers altijd beperkt tot 4 weken, dus bij 4/5e maximaal 16 dagen.

tvanover
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 feb 2016 17:47

Bedankt voor uw reactie.

Wil dat dan zeggen dat ik gewoon een herberekening van het aantal verlofdagen moet vragen eenmaal dat ik opnieuw voltijds werk? (dus na 31 mei) ? En dat ze me dan gaan zeggen dat ik ipv 15 nu recht zal hebben op 19 dagen?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 feb 2016 20:05

Idd

Terug naar “Andere”