Weigering leefloon/referentieadres

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

Weigering leefloon/referentieadres

#1 , 30 okt 2015 03:08

Hoi,

Het is een lang verhaal, maar ga het kort proberen te houden.
Sinds begin september vang ik een vriend op bij me thuis. Hij is bij me ingetrokken, is 20 jaar en vrijgezel (dit wordt nog belangrijk). Hj heeft geen inkomsten en leeft dus eigenlijk mee van mijn inkomsten. Hij heeft ook geen domicilie-adres meer doordat hij een relatiebreuk had met zijn vriend enkele maanden geleden, daar woonden ze samen. Sindsdien verbleef hij al bij verschillende vrienden, maar dit was telkens zeer kort. Nu verblijft hij al langer bij mij. Het is zijn droom om een opleiding verpleegkunde te kunnen volgen via de vdab vanaf februari. En het is onze bedoeling om ervoor te zorgen dat hij een leefloon kan krijgen en een referentieadres via het OCMW. Ondertussen kan hij zelf een eigen stekje zoeken en in tussentijd tot februari sollicitaties doen en met wat geluk gaan werken.

Dus we zijn naar het OCMW gestapt om in aanmerking te komen voor die dingen. Er werd een sociaal onderzoek gedaan. En nu blijkt dat men zijn leefloon en referentieadres weigeren. Reden: het is voor hen onduidelijk wat onze relatie is en men zegt ook dat ik een te hoog inkomen heb. Maar wij zijn absoluut geen koppel?! Dat men dit denkt is zelfs gewoonweg hilarisch... Ik werk zelf als verpleegkundige voor een OCMW en ben echt beschaamd tov hem en ontgoocheld in mijn werkgever :s Waarom ze dit denken begrijpen we maar niet en kunnen ze ook niet echt verduidelijken. Oké ze weten dat we in hetzelfde bed slapen, maar dat komt omdat er maar één slaapkamer is en het in de living koud is als de verwarming 's nachts uit staat. Maar dat is puur vriendschappelijk en hij slaapt ook regelmatig op de zetel als hij dat wil (maar dat weet men niet). We hebben vooraf al meermaals gezegd dat we geen relatie hebben. Bovendien zou hij zich anders toch domiciliëren bij mij als we samen zouden zijn en geen eigen stek willen??

Het OCMW zegt dat ze hem wel een leefloon willen geven als hij op zoek gaat naar een eigen woonst en dit aanbrengt bij het OCMW. Dan zullen zij ook de huurwaarborg betalen en krijgt hij zijn leefloon. Maar hoe kan die jongen dat doen zo snel? Oké hij heeft een leefloon, maar veel zal hij er al van verliezen aan huur, voeding, vaste kosten,... Probleem is zelfs dat die woonst nog niet eens bemeubeld zal zijn. Hoe kan hij hiervoor instaan? Het OCMW kan mij en andere vrienden toch niet verplichten om voor hem meubels te kopen? Niet dat ik dat niet wil doen, maar het kan de bedoeling toch niet zijn? En oké, hij woont bij me en ik zorg ervoor dat hij voeding enz heeft maar het is niet de bedoeling dat dit lang hoeft te duren. Anders krijg ik ook geldproblemen... En waarom kan men zijn referentieadres gewoon niet toestaan tot de rest in orde is? Nu is hij eigenlijk nergens ingeschreven en dat is ook niet verstandig. Dus kan hij ook nergens een uittreksel uit het strafregister of wat dan ook opvragen voor evt sollicitaties.

Bovendien lijkt het me voor het OCMW veel duurder wanneer hij in een eigen woning woont want dan moeten ze veel meer kosten dragen (huurwaarborg bvb) dan dat hij enkel een referentieadres heeft en leefloon trekt tot hij op eigen benen kan staan.

Dus wat kunnen we best doen? Is het verstandig om in beroep te gaan aangezien het OCMW de bal echt wel mis slaat met het idee dat we samen zijn. Ik wil hem helpen, maar wil wel niet alles voor hem moeten blijven betalen. Volgens mij gaat het met hem alleen maar bergaf gaan als hij op eigen benen moet staan zonder er financieel goed voor te staan (ook dan pas wil men de opleiding bekostigen). Het ging net beter met hem... :s

Sorry voor de uiteindelijk toch nog lange topic... Hopelijk hebben jullie advies?

Merci!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2015 10:18

Jullie hoeven geen koppel te zijn, maar volgens het OCMW vormen jullie wel een gezin. Dat kan dus zonder sexuele relatie.
jmi17]Bovendien zou hij zich anders toch domiciliëren bij mij als we samen zouden zijn en geen eigen stek willen??
hun redenering: nee, want dan kan hij zeker geen leefloon trekken als hij zich bij jouw zou domicilieren ;).

jmi17
Topic Starter
Berichten: 116

#3 , 31 okt 2015 01:40

Ja vind het een rare redenering... Dus was hij beter gaan aankloppen bij het OCMW zonder dat hij bij me introk? Wat zou er dan gebeurd zijn? Kan hem toch moeilijk op straat zetten zodat hij toch een leefloon kan trekken? Wat kunnen we best doen?

Reclame

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#4 , 31 okt 2015 06:00

Blijkbaar bestaat er nog echte vriendschap....

Plaats uzelf in het standpunt van het OCMW: onder de omstandigheden die u schetst is het een beetje onaannemelijk dat u geen gezin zou vormen, ik hoop dat u dat ziet. Het is een kip of ei situatie, zolang hij bij u woont zal het OCMW -terecht- lastig blijven doen over de kwestie. Let trouwens op met die woonkwestie: domicilie is de neerslag van een feitelijke toestand. Feitelijk heeft die vriend zijn gewoonlijke verblijfplaats bij u en zou hij dat moeten melden bij de gemeente. Technisch pleegt hij domiciliefraude en het zou me niet verwonderen mocht het OCMW de wijkagent langs sturen om dat te laten vaststellen, dan wordt hij alsnog bij u ingeschreven.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Siegfried
Berichten: 94

#5 , 01 nov 2015 16:41

Ja vind het een rare redenering... Dus was hij beter gaan aankloppen bij het OCMW zonder dat hij bij me introk? Wat zou er dan gebeurd zijn? Kan hem toch moeilijk op straat zetten zodat hij toch een leefloon kan trekken? Wat kunnen we best doen?
Eerst OCMW? Ja. Dan naar een tijdelijke opvang die ze allen hebben en van daaruit naar een eigen woonst.

Probleem is dat de fraude met "niet écht samen" massaal is en ze volgen nu éénmaal richtlijnen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2015 14:21

Tja, moest ik gaan controleren, en men zegt mij "Ja, OK, wij leven wel samen, en ja, hier staat ook maar één dubbel bed, waar we samen af en toe wel eens in slapen, maar voor de rest hebben we NIETS met elkaar te maken.", dan zou ik (om het zacht uit te drukken) ook mijn vragen hebben hierbij. Dit moet je toch wel inzien, niet? Als het OCMW /de overheid hierin zou meegaan, wees dan maar zeker dat ze DUIZENDEN mensen over de vloer gaan krijgen, die hetzelfde beweren om hogere / extra uitkeringen te krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”