Attest 75% blijvende invaliditeit bovenste ledematen

josi
Topic Starter
Berichten: 551

Attest 75% blijvende invaliditeit bovenste ledematen

#1 , 24 jul 2015 13:46

Hallo,
Ik zou een attest moeten hebben van blijvende invaliditeit van de bovenste ledematen.Mijn rechterhand en arm kan ik niet gebruiken(sudeck) en mijn linkerhand en arm alsook mijn linker schouder zijn ook aangetast en daar heb ik geen enkele kracht meer in.
Ik ben invalide erkend door Fod(Brussel) en door de mutualiteit sinds 2002.
Het gaat niet om een arbeidsongeval of zo.
Ik vraag me af waar ik zo'n attest kan verkrijgen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 24 jul 2015 13:53

FOD sociale zekerheid als ik het goed heb

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#3 , 25 jul 2015 09:15

FOD geeft enkel punten voor de vermindering van zelfredzaamheid,die heb ik reeds.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 jul 2015 08:00

Nochtans geeft de FOD sociale zekerheid die attesten wel degelijk, afaik. Contacteer je mutualiteit om die evntueel op te vragen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#5 , 28 jul 2015 12:33

Sinds 2013 zijn de attesten van FOD alleen op vermindering punten zelfredzaamheid.De mutualiteit geeft wel een attest van +66% invalide maar het probleem is dat ik een attest zou willen waar enkel de percentage voor mijn handen en armen op vermeld staat.Ik kan geen openbaar vervoer nemen zonder hulp van anderen maar deze personen moeten dan steeds betalen en men zei me dat indien ik zo'n attest zou hebben (indien het percentage hoog genoeg is) dat er dan een kosteloze kaart voor begeleider bestaat.Ik zelf heb een gratis kaart van de lijn.

LeenW
Berichten: 12837

#6 , 28 jul 2015 12:53

Ik dacht toch ook dat Sociale Zekerheid beide attesten gaf. Nu ja, het kan inderdaad veranderd zijn, zoals JPV zegt, vraag het na bij de mutualiteit, daar dienen zij voor.

krisje1973
Berichten: 281

#7 , 29 jul 2015 12:50

De FOD geeft inderdaad geen percentages meer op attesten.

De kaart kosteloze begeleider kan je krijgen mits invullen van deze brief.
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... leider.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Je hebt helemaal geen attest nodig dat specifiek je percentage beschrijft van beperking op je bovenste ledematen.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#8 , 30 jul 2015 09:09

Beste Krisje1973,bedankt voor de info.Het probleem zit hem juist dat ik telkens maar 11 punten blijf krijgen bij Fod en daardoor blijf ik juist 1 punt onder hetgeen ik daarvoor nodig heb.Van 9 tot 11 blijf je in categorie II.
Ik heb geen flauw idee of het verlies van gebruik rechterhand en arm en de problemen aan mijn linkerkant 80% invaliditeit zou geven die ik nodig heb voor deze kaart.Wel staat er in mijn attest dat mijn aandoening blijvend is.
P.S:zelfs mijn pc werkt met spraakherkenning omdat ik niet meer kan typen.

krisje1973
Berichten: 281

#9 , 30 jul 2015 15:02

Volgende documenten zijn nodig of beter gezegd 1 van deze:
● een vermindering van de zelfredzaamheid van tenminste 12 punten volgens de handleiding voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid;
● een blijvende invaliditeit of een arbeidsongeschiktheid van tenminste 80%;
● een blijvende invaliditeit van de onderste ledematen die tenminste 50% bedraagt;
● een volledige verlamming of amputatie van de bovenste ledematen;
● een integratietegemoetkoming categorie III of IV.

Heb je één van deze, dan heb je er recht op.
Heb je het niet, dan dus niet.

josi
Topic Starter
Berichten: 551

#10 , 04 aug 2015 07:59

Ik krijg wel hulp van derden door de mutualiteit.Dit attest staat er niet bij dus dat telt dan niet?

krisje1973
Berichten: 281

#11 , 05 aug 2015 15:53

Beste Josi,

Neen, inderdaad, het moet één van de bovenstaande documenten zijn.
Ze zijn, terecht, er vrij streng op.

Terug naar “Andere”