Zorgwonen

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

Zorgwonen

#1 , 29 aug 2014 12:22

Ik ben chronisch ziek en krijg een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) van de FOD (66% gehandicapt).
Zowel financieel als fysiek lukt het mij niet om alleen te wonen, dus woon ik nog bij mijn ouders.
Doordat ik bij mijn ouders woon, behoor ik tot 'categorie A' voor de IVT en krijg ik dus het laagste bedrag.

Gisteren las ik iets over zorgwonen en dat trok mijn aandacht. Er is echter niet veel informatie over te vinden op het internet.
Als ik het goed heb begrepen, zouden wij in aanmerking komen voor zorgwonen vermits ik 66% gehandicapt ben en dat ik dan zou beschouwd worden als 'alleenstaande'. Wat voor mijn IVT dan zou betekenen dat ik in 'categorie B' terecht kom en ik zo'n 300 euro per maand meer zou krijgen (wat voor mij een gigantisch verschil zou maken). Klopt dit? En zijn er dan andere nadelen?
Hoe zit het dan met de belastingen van mijn ouders? Kunnen zij mij dan nog inschrijven als 'gehandicapte ten laste' of niet? En hoeveel verschil maakt dat dan?

Op onderstaande site, lijkt het erop dat ik gewoon mijn slaapkamer zou kunnen 'huren' van mijn ouders (wat ik onofficieel eigenlijk al doe, vermits ik maandelijks een deel van mijn tegemoetkoming aan hun betaal voor kost en inwoon) en de badkamer, keuken en wc zou kunnen aangeven als 'gemeenschappelijke ruimte'. Dit zou inhouden dat we dus niets moeten verbouwen aan het huis om aan zorgwonen te kunnen doen. Klopt dit?
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... nswoningen" onclick="window.open(this.href);return false;

En weet er iemand wat ik dan precies moet doen om dit in orde te maken? (officieel huren, aanvraag zorgwonen, ...) en waar ik terecht kan met verdere vragen?

Alvast hartelijk bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 29 aug 2014 17:12

gemeentebestuur : je zal op 2 verschillende diensten moeten zijn ( bevolking, en de sociale dienst )
Dat wordt normaal in het rijksregister genoteerd

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 29 aug 2014 17:56

gemeentebestuur : je zal op 2 verschillende diensten moeten zijn ( bevolking, en de sociale dienst )
Dat wordt normaal in het rijksregister genoteerd
Ik vermoedde al dat ik uiteindelijk naar de gemeente zal moeten om het uiteindelijk in orde te maken, maar gaan ze daar de antwoorden weten op al mijn vragen? Lijkt me straf ;).
Ik denk dat ik best eerst alle juridische/financiële (en belasting) gevolgen na ga. Ik heb al een mail gestuurd naar de ruimtelijke ordening vlaanderen vermits ik het op hun site had gevonden. Maar ik weet niet of ik daar juist ben voor mijn vragen.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 29 aug 2014 23:59

http://www.juridischforum.be/forum/sear ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;

over zorgwonen is toch al wel wat op dit forum te vinden

Uiteindelijk heeft het gemeentebestuur de touwjtjes wat in handen ( bij sociale dienst gemeentebestuur moet je normaal een aanvraag doen ) en bij de dienst bevolking moeten ze een aanduiding in het rijksregister maken dat het over zorgwonen gaat (dat laatste punt kan het moeilijkste zijn , hen daarvan te overtuigen om je daar zo te laten registreren). Best eerst oa bij sociale dienst van je gemeentehuis of zelfs ziekenfonds informeren ( die laatste kunnen tegenwoordig ook al online een aanvraag indienen )

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 30 aug 2014 09:17

Ik was natuurlijk wel al zo slim geweest om eerst de bestaande topics te lezen voor ik mijn vraag poste...
Maar de bestaande topics geven geen antwoord op mijn specifieke vragen. Het enige wat ik daaruit geleerd had, was dat gemeentehuizen en ziekenfondsen vaak niet tegoei op de hoogte zijn over zorgwonen. Daarmee dat ik dus niet sta te springen om daar een waarschijnlijk nutteloos bezoek aan te brengen. Zij zullen mij uiteindelijk de formulieren wel geven, maar ik wil niks invullen of tekenen voor ik alle gevolgen ken.
Daarom dat ik dus zou willen weten waar ik terecht zou kunnen met al mijn vragen over zowel de specifieke vereisten van zorgwonen. Bijvoorbeeld, mag ik mijn slaapkamer huren of is dit te klein?) als alle financiele en fiscale gevolgen (kunnen mijn ouders mij dan nog als ten laste aangeven? gaat mijn uitkering dan werkelijk omhoog? welke invloed heeft het op mijn ouders hun belastingen dat zij dan 'huur' krijgen van mij? Hoe moet zo'n huurcontract opgemaakt worden? Waar moet ik op letten? Heeft dit nog invloed op andere dingen, zoals bijvoorbeeld dat ik nu nog ingeschreven sta onder mijn ouders bij ons ziekenfonds? ...

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 31 aug 2014 00:11

Ook zorgwonen
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... /Zorgwonen" onclick="window.open(this.href);return false;

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 31 aug 2014 16:07

Ook zorgwonen
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... /Zorgwonen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is de eerste site waar ik gelezen had over zorgwonen ;) maar toch bedankt voor de moeite.

Ik heb ondertussen ook nog een mail naar de sociale dienst van mijn gemeente gestuurd. Hopelijk krijg ik één van de volgende dagen antwoord van ofwel ruimtelijke ordening ofwel de gemeente of beide. Ik denk dat ik ook eens voor gratis juridisch advies ga kijken voor antwoord op mijn vragen.

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 31 aug 2014 21:25

Hier eens kijken - vervang desnoods al naargelang waar u woont Antwerpen door de arrondissementshoofdplaats van waar u woont.
http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo/eer ... s-bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar werkt het niet meer bij alle balies...bij Tongeren wel ... :D
Bij Veurne niet :(

Maar zoek op internet gewoon balie advocaten Veurne en dan komt men wel op hun iets minder flashy site :wink: :wink:

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 04 sep 2014 10:00

Ruimtelijke ordening heeft mijn mail beantwoord. Alé, tis te zeggen: ze hebben een hoop teksten doorgestuurd waar ik geen antwoord in vind op mijn vragen...
Ook antwoord van de gemeente gehad en zoals ik al dacht, kennen zij er niks van. Gelukkig zeggen ze dit zelf meteen (ipv mij aan het lijntje te houden) en hebben ze mij doorgegeven dat ik meer info ga krijgen bij het wooninfopunt. Hopelijk kunnen ze me daar dus helpen :)

Is dat niet het geval, dan ga ik inderdaad eens bij zo'n balie langsgaan.

Farailde
Topic Starter
Berichten: 6

#10 , 06 sep 2014 12:10

Even laten weten dat ik ondertussen een heel vriendelijke mail heb teruggekregen van het wooninfopunt met eindelijk duidelijke uitleg en informatie. Ze moedigen zorgwonen aan en willen mij helpen om alles uit te zoeken en in orde te maken :)

Terug naar “Andere”