DEMENTE OUDER - raad nodig !

Artis
Berichten: 184

Re: DEMENTE OUDER - raad nodig !

#16 , 22 aug 2012 19:42

Ik wil toch even bovenstaande raadgevingen om OCMW e.d. in te schakelen nuanceren.

Ik bevind me in een vergelijkbare positie, maar dan met een dementerend familielid die niet mijn ouder of grootouder is. De persoon in kwestie zou voor haar eigen goed opgenomen moeten worden, maar wil dit niet.

Er is letterlijk NIEMAND die ons hierbij wil helpen. OCMW kan enkel professionele hulp aan huis aanraden en helpen inschakelen. Ze kunnen echter niet meewerken aan al dan niet gedwongen opnames. Ze helpen ook niet met de financiële kant van de zaak (ik moet alle geldzaken regelen maar ben geen erfgenaam en vrees dus later beschuldigingen).

De gewone huisarts is weinig happig om mee te werken en die is nu ook in ziekteverlof. Van de vervanger kan niet verwacht worden dat hij zich direct 100% kan inleven in de situatie. Neurologen doen geen bezoeken aan huis.

De raad die wij overal krijgen is "Wacht gewoon af tot ze van haar trap valt, iets serieus breekt en ofwel dood is of niets anders kan dan opgenomen worden".

Ik wil maar zeggen dat het makkelijk is raad te geven aan de OP, maar de meeste van die raadgevingen lossen niets op.

Lenny

Wil dit best aannemen, maar elk OCMW is autonoom en legt andere accenten.
Aan de andere kant blijft het moeilijk iemand te dwingen als men niet wil. De enige mogelijkheid die ik dan zie, is voorlopige bewindvoering... En idd, sommige huisartsen hebben niet de b*llen om te handelen, uiteraard onder voorbehoud hoe ernstig het is gesteld met je familielid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38723

#17 , 23 aug 2012 11:36

U hoeft daar niet de huisarts van persoon voor te nemen.
Vraag uw huisarts die de wetenschappelijke proeven doet.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#18 , 13 sep 2012 21:12

Bewindvoering zou ons toch nooit lukken. Ze is namelijk de ene dag superverward en de andere dag helder. Het is al vaker gebeurd dat iemand langskwam voor een beoordeling en niet eens geloofde dat er Alzheimer in het spel was. We zijn op die manier al genoeg voor schut gezet geweest ... Ik ga mezelf nu ook niet voor schut zetten bij een vrederechter.

Zoals ik al zei: dementie is één van de ergste problemen die zich voordoen tegenwoordig want de ziekte terroriseert hele generaties (niet alleen de patiënt zelf maar ook de familieleden).

En het ergste van al is ... met de huidige wetgeving kan ik niet eens eisen dat als ik dement word, ik een spuitje krijg ...

Lenny
Laatst gewijzigd door mapleleiah op 14 sep 2012 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 14 sep 2012 08:05

een rechter zal zich nooit baseren op de situatie op dag X, wel op verslagen. Volg dus best wel het advies van Franciscus

Terug naar “Andere”