Beroepsmilitair

Mapi
Topic Starter
Berichten: 3

Beroepsmilitair

#1 , 20 feb 2012 15:44

In maart 1975 ging ik als beroepsvrijwilliger aan de slag bij de belgische marine.Ik bleef daar aktief tot juni 1980,dus ongeveer 5 jaar en 3 maand ,daarna was ik ongeveer 3 maand werkloos,om dan in de prive te werken tot op heden.Mijn vraag is nu of de jaren als beroepsvrijwilliger meetellen voor mijn loopbaan, om dan eventueel in brugpensioen te gaan vanaf 5 maart 2015.Op die datum is mijn loopbaan 40 jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 20 feb 2012 22:39

Als beroepsvrijwilliger ontving je loon en droeg je bij aan RSZ. Bijgevolg tellen deze jaren mee in je loopbaan.
Je hebt dus 5 jaar voor de overheid gewerkt en de overige jaren in de privé. Je trekt bijgevolg dan persioen van de overheid + pensioen van de privé. Dit zijn twee verschillende organisaties die je pensioen dan zullen uitbetalen.

Mapi
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 25 feb 2012 10:46

Bij meer rondvraag over de situatie van loopbaanberekening,zou ik volgens de RVA wel kunnen genieten van die 5 jaar en 3 maand beroepsvrijwilliger,maar enkel zonder contractverbreking,wat bij mij het geval niet is.Ik verbrak mijn contract en moest normaal dienen tot maart 1981.Kan mij iemand vertellen waarom dat zo zou zijn,daar is mijn inziens toch geen reden voor,loopbaan is loopbaan.

Reclame

Carlo
Berichten: 72

#4 , 25 feb 2012 13:16

Mapi,
vele jaren geleden was ik ook beroepsvrijwilliger, ook ik heb mijn contract niet volledig uitgediend. Was voor mijn pensioenberekening toch geen enkel probleem.
Ik had wel meer jaren dan u, maar zoals eerder gezegd, heb ik mijn contract verbroken voor de einddatum.

Mapi
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 25 feb 2012 15:37

Carlo,
Voor mijn pensioenberekening zal het wel geen probleem zijn,het is voor het "brugpensioen",ik zou willen in "brugpensioen" gaan op 5 maart 2015 ,dan heb ik normaal gezien 40 jaar loopbaan prive en beroepsmilitair samen.Dan ben ik 57 jaar en daar spant het schoentje volgens de RVA,ik zou niet in aanmerking komen voor het brugpensioen wegens die contractbreuk,ik heb een maand of 2 zonder werk gezeten in die tijd,dus geen inkomen en bijdragen zeggen ze. Ik zou moeten wachten tot 2016,dan heb ik 35 jaar zwaar beroep (ploegenstelsel)en zal dan 58 jaar zijn.Je zal zeggen,het is maar een jaartje bij,maar voor mij is het wel van belang.
MVG

Terug naar “Pensioenen”