Wettelijk pensioen - Inkomensgarantie ouderen

vanjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wettelijk pensioen - Inkomensgarantie ouderen

#1 , 11 mar 2024 11:23

1 jaar geleden in 2023 op 65 met pensioen gegaan . Alleenstaand,hurend,geen onroerend goed en geen spaargeld.Door allerlei tegenslagen 29,5 jaar loopbaan (zelfstandige).275 euro wettelijk pensioen per maand aangevuld met IGO (inkomensgarantie ouderen). Is er een weg om met terugwerkende kracht toch aan 30 jaar loopbaan te komen ? (bijvoorbeeld vrijwillig nog 6 maand zelfstandige sociale bijdrage betalen voor de periode 2022). Totale maandelijkse bedrag (wettelijk pensioen + igo) zou hetzelfde blijven als nu ,maar het bedrag van het onvoorwaardelijk wettelijk pensioen zou veel hoger zijn (30/45 van het wettelijk minimum pensioen) ,daar waar IGO een uitkering is en aan voorwaarden verbonden is . Bij voorbaat dank voor uw deskundig advies .

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mar 2024 13:47

Welke jaren werden weerhouden?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

vanjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mar 2024 16:01

Tot en met 2007 (einde zelfstandige activiteit). De 8 daaropvolgende jaren heb ik op vrijwillige basis zelfstandige bijdrage betaald,maar door financiële problemen werd terugbetaling gevraagd. De 5 recentste jaren (2011 tot en met 2015) werden terugbetaald,echter 2008,2009 en 2010 kreeg ik niet terug en werd ook niet weerhouden voor mijn loopbaan.(dus zowel geld kwijt,als jaren kwijt)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mar 2024 16:33

Voor jaren waarvoor geen pensioenopbouwenden bijdragen werden betaald, wordt onherroepelijk geen pensioen toegekend, idem dito voor de jaren die oninvorderbaar werden verklaard. Welke sociale zekerheid heeft u opgebouwd vanaf 2016?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

vanjo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mar 2024 16:54

Ja snap ik (geen bijdrage=geen pensioen),vandaar mijn oorspronkelijke vraag,om alsnog 2 kwartalen sociale bijdragen te betalen om aan 30 jaar te geraken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2024 23:20

Uw uitleg is zo onsamenhangend dat ik u aanraad om de vraag rechtstreeks te stellen aan pen@rsvz-inasti.fgov.be
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”