combinatie overlevingspensioen - werken

Tonnot0207
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

combinatie overlevingspensioen - werken

#1 , 22 feb 2024 22:23

Ik ben in 2013 weduwe geworden, ik was toen 47 jaar. Ik heb steeds deeltijds gewerkt. Ik koos voor het overlevingspensioen van mijn overleden echtgenoot (30 jaar in het onderwijs gestaan) en om dit te combineren met verder deeltijds te werken. Ik had op dat moment 3 kinderen ten laste.
Huidige situatie: Ik ben nu 57 jaar en heb geen kinderen meer ten laste. Ik ben in maart 2022 veranderd van job (halftijdse job in de zorgsector).
Door de combinatie overlevingspensioen – werken word ik geconfronteerd met enkele problemen:

- Bijverdienen naast het overlevingspensioen is toegelaten maar er is een maximum toegelaten bruto-bedrag per jaar. Ik kreeg nu van de pensioendienst de mededeling dat dit bedrag in 2022 en in 2023 werd overschreden. Dit teveel moet ik terugbetalen aan de pensioendienst.
- Begin 2023 werden de lonen in het ziekenhuis waar ik werk aangepast volgens de IFIC-barema’s. Elke werknemer kon kiezen om hier al dan niet in mee te stappen, naargelang dit financieel interessant zou zijn. Dit zou voor mij meer loon opgebracht hebben maar ik ben niet ingestapt omwille van de beperkingen van het toegelaten maximum brutoloon dat ik mag bijverdienen. Mijn collega's die wel instapten, verdienen dus meer voor dezelfde job.
- Door de combinatie overlevingspensioen – werken kom ik fiscaal gezien in een hogere inkomensschijf waardoor ik zwaar belast word. Ik heb de personeelsdienst opgedragen om 40% bedrijfsvoorheffing van mijn brutoloon af te houden. Voor het jaar 2022 had ik dit nog niet gedaan en sta ik in schuld bij de fiscus.

Zowel bij de fiscus als bij de pensioendienst sta ik dus in schuld. Deze situatie weegt op mij. Ik zou mijn inkomens- en fiscale situatie eens willen laten doorlichten om van daaruit knopen door te hakken naar de toekomst toe.

Opties:
- Stoppen met werken en enkel leven van overlevingspensioen?
- Combineren met een andere job (nog minder uren werken) of flexijob?

Wie kan mij hierin advies geven of doorverwijzen?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 feb 2024 22:56

Mevrouw ook voor een flexijob gelden de grenzen toegelaten arbeid. Het enige verschil is dat het inkomen uit een flexijob niet belastbaar is. Op basis van een flexijob bouwt u ook nog verder een pensioen op.

Meer voorheffing laten inhouden op uw wedde is eigenlijk geen goed idee. U bent beter af door maandelijks een bedrag opzij te zetten en dit als voorafbetaling te storten waardoor u tenminste nog een belastingbonificatie krijgt. Vanaf het ogenblik dat u op 1 januari van een lopend jaar geen kinderlast meer bewijst, mag u enkel nog het bedrag zonder kinderlast bijverdienen.
Ik raad u aan om contact op te nemen met de pensioendienst en de negatieve fiches op te vragen en hiermee een herziening van de belastingen te vragen. U werd immers op een te hoog bedrag belast gezien u moet terugbetalen. Verder raad ik u aan om uw activiteit te beperken tot de toegelaten grenzen en geen uitkeringen te genieten als u de 12 maandengrens al heeft bereikt. Als u zou stoppen met werken blijft de schuld bij de pensioendienst en de fiscus en heeft u minder inkomen ter beschikking om deze schulden terug te betalen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

fennel1
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2024 11:11

Ik geniet ook van een overlevingspensioen en ik werk ook in de zorg.
Ik werk momenteel part-time en ik neem om de 3 maand 1 maand verlof zonder wedde.
Doordat ik vorig jaar ook opslag kreeg, ga ik nu naar 40 % werken.
Ik leg iedere maand het bedrag voor de belastingen direct apart.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2024 16:27

#3 Mevrouw zolang u nog 13 uur per week werkt, bouwt u zelf nog een loopbaanjaar op die u de mogelijkheid biedt om vervroegd uw eigen rustpensioen te laten ingaan. Uw overlevingspensioen kan u cumuleren met uw eigen rustpensioen ten belope van 110% van eht toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan.

#1. U kon ook in de ific instappen, maar dan tegen minder uren. Houd rekening met het feit dat u het overlevingspensioen van uw man beperkt mag cumuleren met een eigen rustpensioen. Dit betekent concreet cumulatie mogelijk tot maximum 55% verbonden aan de laatste weddeschaal van u echtgenoot. Persoonlijk lijkt het me voor u meer aangewezen om uw loopbaan te verminderen tot 13 uur per week, zodat u toch nog jaarlijks 104 voltijdse dagen bewijst en uw de vroegste ingangsdatum van uw pensioen niet hypothekeert. U moet eens nagaan wat 10% meer loon(bruto) betekent aan verlies aan overlevingspensioen, dus 10% van uw overlevingspensioen.

#1 en #3, houd er rekening mee dat als de 12 maanden vervangingsinkomen zijn uitgeput, er geen cumulatie met werkloosheids- en ziekte-uitkering meer toegelaten is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”