hulp aan derden wordt hulp aan bejaarden

croos1
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

hulp aan derden wordt hulp aan bejaarden

#1 , 11 feb 2024 09:54

dag iedereen,
ik heb een erkenning bij het VAPH en geniet bij mijn invaliditeit van de mutualitiet een bedrag "hulp aan derden"
Hulp aan derden houd geen rekening met mijn financiêle toestand
Als ik met pensioen ga wordt dit dus pensioenbedrag + hulp aan bejaarden..
Is het bedrag "hulp aan bejaarden" gekoppeld/afhangkelijk aan je financiële vermogen?

Alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2024 19:57

Hulp aan derden betaald door de mutualiteit, is een niet-belastbare aanvullende vergoeding, die geen uitstaans heeft met bejaarden. Deze vergoeding eindigt als de invaliditeitsuitkering eindigt en overgaat in pensioen. Hulp aan Bejaarden bestaat al enkele jaren niet meer. Ze is vervangen door Zorgbudget voor ouderen met een zorgnood. De Inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming zijn federale materie, terwijl het zorgbudget een gewestelijke bevoegdheid is. Het genot van een hulp van derden ten laste van de mutualiteit betekent niet dat u d'office in aanmerking komt voor het zorgbudget. Best even contact zoeken met de sociale dienst van het ziekenfonds. Zij kunnen u hierin bijstaan, de IT en de IVT worden immers toegekend als deze aangevraagd wordt voor de wettelijke pensioenleeftijd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”