sollicitatieverlof opzegperiode vervroegd pensioen ?

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

sollicitatieverlof opzegperiode vervroegd pensioen ?

#1 , 21 dec 2023 09:34

Beste

Ik ga vanaf 1/6/2024 in vervroegd pensioen

Ik moet dus 'ontslag' nemen op het werk en daarbij hoort een opzegtermijn van 13 weken (ik werk al 25jr bij mijn werkgever)

Normaalgezien mag je bij zelf ontslag geven ook sollicitatiedagen opnemen (1 dag of 2 halve dagen per week)

Ik werk in een régime van 4/5 deeltijds, dus komt neer op 10,5 dagen te spreiden over 13 weken opzegtermijn

Nu is mijn vraag of ik ook recht heb op die sollicitatiedagen als ik dus ontslag neem omwille van 'vervroegd pensioen'

Alvast bedankt voor verduidelijking

mvg
Iris


Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 dec 2023 17:41

Die link gaat enkel over personeel bij de Vlaamse overheid, niet over mensen die in de privé-sector in Vlaanderen werken.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2337
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 dec 2023 17:53

Werd hier enkele jaren geleden ook behandeld:

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=110528

Korte samenvatting: in principe wel recht als je dit verlof effectief gaat gebruiken om te solliciteren. Al moet je dit niet bewijzen.

Ik ken echter geen gevallen waarbij iemand dit effectief met succes heeft opgenomen met het oog op pensioen.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 22 dec 2023 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 dec 2023 17:57

Die link gaat enkel over personeel bij de Vlaamse overheid, niet over mensen die in de privé-sector in Vlaanderen werken.
Inderdaad Thomas : correct is correct.

https://www.acerta.be/nl/insights/thema ... :text=Alle

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 dec 2023 08:30

Dankjewel voor de reacties
Ik heb de HR afdeling van mijn werkgever ook gevraagd naar mijn recht op sollicitatiedagen
Ik kreeg als antwoord dat een ontslag omwille van pensioen geen eenzijdig ontslag is vanwege de werknemer maar een 'beëindiging arbeidscontract in wederzijds akkoord' en dat er dan eigenlijk geen sprake is van een opzegtermijn, dus ook geen sollicitatieverlof
klopt dit ?
Ik ben wel nog van plan om bij te verdienen maar nog niet zeker of ik dit in een flexijob ga doen of als freelance zelfstandige
Als ik actief op zoek ga naar een flexijob of info verzamel over zelfstandige worden, dan zou dit ook al volstaan als bewijs dat ik mijn sollicitatieverlof daarvoor gebruik, dacht ik.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 dec 2023 15:27

Werknemer kan inderdaad met het oog op pensioen ontslag nemen met wederzijds akkoord tussen werknemer en werkgever en dan is er geen enkele verplichting, noch uit hoofde van de werkgever, noch uit hoofde van de werknemer. Als er geen opzeg is, is er uiteraard ook geen sprake van sollicitatieverlof tijdens opzeg.

Je kan best nagaan of de werkgever waar je wil werken voldoet aan de voorwaarden om een flexi-jobber te werk te stellen. Ga best ook even na vanaf welke datum je voldoet aan de voorwaarde van een flexi-job.

Denk er aan dat je je moet houden aan de bedragen toegelaten arbeid zowel als freelance, dan als flexi-jobber.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”