Medische pensioen

Ano101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Medische pensioen

#1 , 18 dec 2023 10:51

Beste,
Ik heb al contact opgenomen met de pensioendienst (krijg daar telkens een standaard antwoord voor gehuwden) en hier en daar al gaan opzoeken of vragen gesteld toch blijf ik met enkele onduidelijkheden zitten.

Door een lange afwezigheid wegens ziekte is de kans groot dat ik op medische pensioen gesteld zal worden.
Ben een 40-er en alleenstaande mama (gescheiden) met 2 jonge kids (< 12 jaar) en ambtenaar (federaal).

* Eerst vind ik het minimum gewaarborgd inkomen voor een alleenstaande heel onduidelijk.
klopt dit: "Het brutobedrag per maand is gelijk aan minimum 1 718,28 EUR" dus alles hieronder krijgt sowieso een gewaarborgd inkomen.

* Kan je een gewaarborgd inkomen weigeren?
Indien ik zou willen bijwerken in het 1e stelsel (met gewaarborgd loon) is dit beperkt tot +/- 1215 euro bruto per jaar. Dit is waanzinnig weinig om met 3 personen van te leven.
Het andere stelsel (zonder toeslag gewaarborgd loon) mag je tot 32 451,00 EUR bijverdienen. Wat volgens mij het dan wel mogelijk maakt om "te leven".
Kan ik kiezen voor het 2de stelsel?

* wat is het verschil tussen bijverdienen en een nieuwe activiteit? Bedoelen ze hier het contract mee? tijdelijk en vast (onbepaalde duur)?

* Stel ik kan kiezen voor het 2de stelsel en wil graag een klein zelfstandig bijberoep. Ik heb vernomen dat je hier 1700 euro netto per maand moet voor hebben. Kan je dan een combinatie doen van medisch pensioen, bijverdienen tot dat bedrag en dan een bijberoep uitoefenen?

* tot slot ... als ik de voorwaarden lees voor een flexi job zou ik als medische gepensioneerde precies niet in aanmerking komen. Of begrijp ik dit verkeerd?

Alvast bedankt!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 dec 2023 23:38

De eerste opmerking die ik hierbij wens te maken is het feit dat de grens toegelaten arbeid met kinderlast bij het nominale pensioen overheid is bepaald op 28.450 euro bruto per jaar. Het cijfer dat u aanhaalt geldt voor overlevingspensioenen.
Verder stel ik mij vragen bij het feit dat u nog zoveel wil bijverdienen terwijl u ziek wordt erkend????Het lijk dat er voor u best een re-integratiecontract wordt opgestart.
Waarom krijg ik de indruk dat u eigenlijk van verschillende ruiven wil eten?
Voor wat de flexi-job betreft, kan u de vraag aan de RSZ stellen met opgave van uw RRN. Zij kunnen dan op uw specifieke situatie antwoorden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Ano101
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2023 22:10

Beste Marcus,
Het systeem is onduidelijk en ik zoek antwoorden om te kunnen overleven en mijn kinderen een normale toekomst te bieden en niet eentje in armoede.

Ik ben niet gediend met een "antwoord" gebasseerd op insinuaties en op een verwijtende toon want zo komt u antwoord bij mij over. Ik zoek antwoorden op mijn vragen, geen interpretaties die me verder in de put duwen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 dec 2023 13:45

U heeft een concreet antwoord op uw vraagstelling gekregen. Uw stelling van wat u mag bijverdienen is fout. Hogere toegelaten arbeid is enkel mogelijk op het bedrag nominaal pensioen. Voor wat uw vraag naar mogelijkheid van flexi-job betreft, gelieve u te wenden tot contact@onssrszlss.fgov.be.
Ik raad u aan om contact op te nemen met sociale dienst van het OCMW en/of het CAW.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”