Pensioen van ex bij scheiding van tafel en bed

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

Pensioen van ex bij scheiding van tafel en bed

#1 , 06 dec 2023 18:09

Beste,

Ik stel deze vraag niet voor mij persoonlijk, maar om mijn schoonzus die reeds 1 jaar in kankerbehandeling is, en nu vasstelt dat ze moeilijk rondkomt met haar inkomen.

Situatie : gescheiden van tafel en bed sinds 14 jaar
waren getrouwd onder stelsel van scheiding van goederen
man woont niet in sinds scheiding, heeft nieuw vriendin
2 meerderjarige kinderen
onderhoudsgeld vastgelegd destijds op 750 euro
ex sinds 5 jaar op pensioen
scheiding van tafel en bed destijds geregeld me t onderhoudsgeld (zij is eigenaar van eigen woonhuis)

heeft altijd voor de kinderen gezorgd, dus huisvrouw
Hoe ze die tijd tussen scheiding en nu overleefd heeft, wil ze niet vertellen , denk 750 + spaargeld

Doch nu reeds extra kosten door de kankerbehandeling ; Voorstel van ex om de scheiding om te zetten naar een defintieve scheiding, zodat ze dan pensioen zou krijgen, en dat dat meer zou zijn dan die 750 onderhoudsgeld.

Ik heb wat rondgesurft en lees veel, dat ze al die tijd reeds recht zou hebben gehad(sinds pensionering van ex) op de helft van zijn pensioen? Is dit correct?? Verliest hij dan pensioen als hij een gedeelte moet afgeven?? Want anders is dit nog een voordeel , want het onderhoudsgeld zal wegvallen zo te lezen.

Waar heeft zij recht op . Hetis een zielig verhaal om te horen nu dat ze bij die ziekte krap komt te zitten en ik wel wil helpen.
Graag een duidelijk doch simpel antwoordje, wat zijn haar rechten

dank bij voorbaat

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2023 20:05

Een gezinspensioen is enkel verschuldigd als de niet wettig gescheiden echtgenote voldoet aan de betaalvoorwaarden van het gezinspensioen aan haar niet wettig gescheiden echtgenoot als ze geen vervangingsinkomen geniet én geen activiteit uitoefent de de grenzen toegelaten arbeid overschrijdt. Als mevrouw aan deze voorwaarden voldoet heeft zij recht op de helft van het gezinspensioen, gezien beschouwd als feitelijk gescheiden, d.i. effectief op twee verschillende adressen wonen. Als het huweiljk wordt ontbonden door wetttige scheiding, vervallen haar rechten op de helft van het gezinspensioen én een overlevingspensioen. Voor ambtenaren geldt een speciale regeling. In geval van wettige scheiding kan mevrouw enkel rechten openen op een rustpensioen als wettig gescheiden echtgenote als niet om een ambtenarenregeling gaat, berekend op de jaren van de duur van het huwelijk en berekend op de loopbaan van de ex-echtgenoot. Opgelet dit rustpensioen wettige scheiding kan pas ingaan op de wettelijke pensioenleeftijd van mevrouw. Tot dan zal ze aangewezen zijn op onderhoudsgeld na echtscheiding.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 06 dec 2023 20:20

Dus als ik het begrijp. Als ze nu officieel gaat scheiden (nu tafel en bed) kan ze de helft van het pensioen van de ex krijgen (ze is pensioengerechtigd >65). Ex is geen ambtenaar.
Ex krijgt de andere helft. Onderhoudsgeld vervalt?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 dec 2023 22:22

Bij wettige scheiding is er geen sprake van de helft van het gezinspensioen. In geval van wettige scheiding wordt het rustpensioen aan de man herleid tot het bedrag alleenstaande en wordt mevrouw gerechtigd op een rustpensioen wettige scheiding berekend op de loopbaan van de ex-man. Gezien mevrouw dan over een eigen inkomen uit pensioen beschikt, lijkt het me logisch dat het onderhoudsgeld wordt herzien.

Het echtscheidingspensioen wordt op dezelfde manier als het rustpensioen berekend. Voor de jaren tijdens de huwelijksperiode berekenen we het pensioen op basis van de loopbaan van de ex-huwelijkspartner, alsof zij zelf die activiteit uitgeoefend heeft.
De huwelijksperiode start op de dag van het huwelijk en eindigt op de dag waarop de echtscheiding overgeschreven wordt in de registers van de burgerlijke stand.

Lonen
het echtscheidingspensioen wordt berekend op basis van 62,5 % van de lonen van de ex-huwelijkspartner.

We gaan er zoals u zelf stelt, van uit dat mevrouw geen eigen pensioen heeft opgebouwd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 07 dec 2023 14:04

bedankt voor de info

Terug naar “Pensioenen”