IGO retroactief?

bevece
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

IGO retroactief?

#1 , 30 nov 2023 17:37

Hallo,

Indien je recht blijkt te hebben op een IGO (inkomensgarantie voor ouderen) en dit in het verleden niet correct werd toegepast, heb je hier dan ook retroactief nog recht op (sinds start pensioen)?

Alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2023 22:15

Misschien ietwat meer uitleg geven, de situatie duiden, waarom in eerste instantie geweigerd dan wel te weinig toegekend? Leeftijd....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 dec 2023 08:45

Ik ben al jaren aan het afbetalen van wat ik "ten onrechte" heb ontvangen en moet het nu doen met 1200€ per maand. Zo gaat men met burgers om, voor ministers met hoge pensioenen en hun bonussen gelden andere regels.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2023 09:40

# Als je IGO moet terug betalen, betekent dat je dit ten onrechte hebt ontvangen door bv. niet meegedeelde noodzakelijke inlichtingen. Mag ik u erop wijzen dat de terugvordering beperkt wordt tot de wettelijk voorzien termijnen, dit in maandelijkse schijven van je pensioen wordt ingehouden en dit zonder enige aanrekening van intrest. Hier gaat de overheid dan ook correct om zijn/haar burgers. Ik meen dan ook dat u zich ten onrecht verongelijkt voelt en vergelijkingen aanhaalt die er niet toe doen. Verder maakt u de foute vergelijkingen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bevece
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2023 21:39

Er werd initieel bij het op pensioen gaan geen IGO toegekend (pensioen was maar een paar 100 euro). Nu na aantal jaar meldde mij iemand dat het raar is hier geen recht op te hebben, gezien ik enkel feitelijk samenwonend ben en op zich recht moet hebben op het basisbedrag. Telefonisch contact gehad dat dit vanaf heden aangepast ging worden. Stel dat ik dit reeds van het begin had moeten hebben, heb ik dan nog recht op de IGO van voorgaande jaren?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2023 23:33

Voldeed u op 65 jaar aan de nationaliteits- en verblijfsvoorwaarden voor een IGO? Werd uw dossier ambtshalve onderzocht en heeft u alle inlichtingen tijdig verstrekt? Als uw recht op een rustpensioen is bepaald op laat ons zeggen 300 euro per maand en u geniet nu 1200 euro per maand, geniet toch een aanvullende IGO van plusminus 900 euro per maand. Het bedrag is dan ook hoger dan samenwonende? U verhaal klopt ergens niet. Misschien het volledig verhaal vertellen zodat wij een correct antwoord kunnen geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”