vervroegd pensioen combineren met zelfstandige

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

vervroegd pensioen combineren met zelfstandige

#1 , 26 sep 2023 16:33

Beste forumleden

Volgend jaar ga ik in vervroegd pensioen, maar aangezien mijn inkomen dan zal verminderen met ongeveer €600/maand, overweeg ik om een activiteit te starten als zelfstandige in bijberoep. Het gaat over thuiswerk

Momenteel werk ik nog 4/5 in de privésector en zou die activiteit nu al starten

Hoe werkt het dan vanaf het moment dat ik in vervroegd pensioen ga ? Kan ik gewoon verder werken in dat statuut 'zelfstandige in bijberoep' ? Want dan ben ik geen loontrekkende meer.

En wat zijn de financiële gevolgen ? Ik weet dat ik onder een maximum omzet moet blijven om mijn pensioen te behouden en vanaf 65 jaar kan ik dan onbeperkt bijverdienen ?

Ik heb ook flexijob overwogen, maar ik zie mij als 60+ niet in de horeca gaan werken, als poetshulp of in een winkel. Ik heb mijn ganse carrière als administratief bediende gewerkt.

Alvast dank voor raad en info
IrisC

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2023 16:52

Zodra u gepensioneerd wordt, zal u uw activiteit als u nog geen 45 jaar loopbaan bewijst of de wettelijke pensioenleeftijd nog niet heeft bereikt, moeten beperken tot de toegelaten grenzen.
https://www.groups.be/nl/nieuws/juridis ... C33%20euro.
Voor wat uw statuut betreft:

https://www.acerta.be/nl/starters/start ... 20situatie.

Opgelet dat u niet als schijnzelfstandige wordt beschouwd.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2023 17:02

ik zou aan de slag gaan als telecom consultant voor Smart Services network (Orange)
er is geen omzetverplichting, je bepaalt zelf hoeveel je wil verdienen en hoever je erin wil doorgroeien.
uren en dagen wanneer je werkt, kies je volledig zelf
je krijgt een commissie op nieuw aangebrachte klanten
Ik heb vandaag een online infosessie gevolgd en ziet er echt wel bona fide uit. Het was een Zoom vergadering, dus rechtstreeks contact en met video wie er de sessie geeft

Ik heb inmiddels een afspraak met een vertegenwoordiger van Smart sn en hij zei dat de aanvraag van een btw nr ook via hen kan.
Maar ik veronderstel dat ik er wel andere activiteiten zal kunnen bijnemen indien ik dat zou willen.

Ik was zowiezo van plan om iets bij te verdienen als freelance administratief medewerker.

Zou dat kunnen aanzien worden als schijnzelfstandigheid ?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2023 07:47

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”