Netto pensioen

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Netto pensioen

#1 , 30 aug 2023 21:00

Ik ga mei 2024 met vervroegd pensioen. Gezinspensioen bruto 3436 euro. Vrouw werkt niet.
Zal groepsverzekering laten uitbetalen in 1 keer. Fictieve maandrente 1054 euro. Geen kinderen ten laste. Wat zal mijn netto gezinspensioen zijn

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2023 21:14

Ter info. Werknemer in de prive

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2023 22:34

graag u geboortedatum en het pensioenkapitaal tweede pijler.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2023 23:05

9 september 1961. Ca 390.000 euro. Loopbaan 46 jaar (1 jaar legerdienst gelijkgesteld) effectief45 jaren gewerkt vanaf 2024. Elk jaar min. 150 dagen. Volgens my pension alleenstaand pensioen vanaf 1 mei 2024 is 2749 euro

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 aug 2023 16:38

Nogal verwarrend. In je inleidend topic spreek je van een gezinspensioen. In je laatste rubriek spreek je van een alleenstaand pensioen. In my pension wordt altijd het bedrag alleenstaande vermeld. Als je gerechtigd wordt op een gezinspensioen, d.i. als je echtgenote geen inkomen heeft dat het gezinspensioen in de weg staat, moet je dit bedrag vermenigvuldigen met 1.25.

gezinspensioen: 3436,25 euro
ziv-bijdrage: 121,99 euro
sol-bijdrage: 68,73 euro
voorheffing: 421,36 euro
netto: 2.824,18 euro
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2023 18:03

Dank u wel.
Ik ga gezinspensioen trekken. Uw berekening is correct zonder de groepsverzekering vermoed ik.
Maar omdat ik de groepsverzekering laat uitbetalen wordt er toch een fictieve rente bijgeteld.
Ik dacht na de aftrekking van Son, wordt de fictieve rente bijgeteld om dan de 2% te berekenen
Wordt dan nadien op het netto belastbaar bedrag nog eens de fictieve rente bijgeteld of niet

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 aug 2023 18:07

Son moet zijn ziv bijdrage

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2023 23:04

Ik heb bij de berekening van het netto-bedrag rekening gehouden met de uitbetaling van het kapitaal groepsverzekering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5420

#9 , 01 sep 2023 03:26

Bij uitbetaling kapitaal betaal je bevrijdend 10% als je 65 bent met een volle loopbaan. De uitbetaling gebeurt op je pensioendatum en de belasting bedraagt bevrijdend 16,5% als je niet aan de voorwaarden voldoet. Als je je laat uitbetalen in een maandelijkse rente wordt deze rente toegevoegd aan je inkomen. De meesten laten t kapitaal uitbetalen.

citro
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 sep 2023 07:28

dank u wel voor de info

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 sep 2023 16:44

#9 Dit gaat over fiscaliteit. Heeft geen uitstaans met de inhoudingen op pensioen, gezien hiervoor rekening wordt gehouden met het brutobedrag aan pensioenkapitaal.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5420

#12 , 02 sep 2023 12:45

#11, omdat je in #8 schreef dat je rekening gehouden hebt met de uitbetaling van de groepsverzekering om het nettopensioen te bepalen had ik even het onderscheid gemaakt tussen uitbetaling van kapitaal en uitbetaling als maandelijkse rente. Die 16,5% komt nog uit de koker van Di Rupo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 sep 2023 17:08

Ik ga hier verder geen dispuut over voeren. Ik heb rekening gehouden met de uitbetaling van het kapitaal groepsverzekering voor de inhouding van de ziv- en solbijdrag. Dit is geen fiscaliteit. De maandelijkse voorheffing op het pensioen wordt niet beïnvloed door de hoogte van het kapitaal van de groepsverzekering. Trouwens de inhouding van 10% dan wel 16,5% is een voorafname voorheffing voor uitbetaling aan betrokkene.

Trouwens de vraag van betrokkene was hoeveel pensioen hij maandelijks netto zou overhouden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”