pensioensparen vivium

Rusty-Star1
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

pensioensparen vivium

#1 , 26 aug 2023 00:29

Ik heb een vraagje ik heb in 2014 een pensioen spaarpot opgebouwd maar ik was ermee gestopt maar ze zeiden dat ik het geld kwijt zou zijn kan dit kan ik niet al geld geld terug krijgen en dit gaat over veel geld ik heb het zelf betaalt dus heb ik toch recht om al het geld terug te krijgen kan er iemand mij mij mee helpen hoe ik het geld kan terug krijgen dank u.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#2 , 26 aug 2023 11:32

Beste

Je zal niet alles kwijt zijn, maar wel veel.
Je pensioenverzekering bezorgde je een fiscale aftrek van 30 tot 40 % te verhogen met gemeentebelasting. maar de voorwaarde is hiervoor wel dat je pas op pensioenleeftijd je kapitaal opvraagt.
Je kan dat vroeger opvragen maar dan zal de overheid het bedrag dat je krijgt bijtellen bij je inkomsten van dat jaar en het aan de marginale aanslagvoet belasten. dat is doorgaans 45 tot 50 %. Dus de helft geef je af aan de overheid.
Secundo werd die periode gekenmerkt door zeer lage rentes en pensioensverzekeringen zijn vastrentend. Dus veel is er niet bij gekomen...
Je kan altijd aan je verzekeringsmaatschappij een afrekening vragen. Deze zal je toch moeten tekenen voor akkoord alvorens een afkoop gerealiseerd wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2023 11:46

Wat bedoel je met “ik ben ermee gestopt”? Heb je effectief geld opgevraagd of gewoon geen stortingen meer gedaan? Dat is me niet duidelijk.

Zoals basejumper zegt: een pensioenspaarformule is heel nadelig als je je geld voor de pernsioenleeftijd opvraagt.

Reclame

Rusty-Star1
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2023 14:43

Ik heb het contract stopgezet omdat ik het zinloos vond maar ik heb er voorderest niets meer van gehoord

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2023 15:58

Om wat voor soort pensioenverzekering spreken wij hier? Een VAPZ (zelfstandige) of aanvullende verzekering werknemer?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rusty-Star1
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2023 10:29

aanvullend verzekering werknemer

Rusty-Star1
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 aug 2023 10:35

het is een vivium pensioenverzekering is dit aanvullend?

Rusty-Star1
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2023 10:41


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 aug 2023 11:41

Dit is het traditionele pensioensparen, de zogenaamde derde pijler. Heeft geen invloed op uw pensioen en/of de inhoudingen op uw pensioen. Wordt uitbetaald op de wettelijke pensioenleeftijd, onafhankelijk van de ingangsdatum van uw pensioen. Indien u dit eerder wil opnemen, dan doe je jezelf schade. Een goede uitleg vind je hier: https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/kan ... n%20afkoop). Je kan uiteraard ook stoppen en je laten uitbetalen op de normale datum. Dan moet je niet inleveren en zal je niet extra bestraft worden. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”