minder pensioenrechten dr schrappen statuut 'deeltijds werknemer met behoud van rechten'

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

minder pensioenrechten dr schrappen statuut 'deeltijds werknemer met behoud van rechten'

#1 , 24 aug 2023 18:22

Beste

Ik heb deze vraag gesteld bij 'Sociaal Recht', maar aangezien het hier om mijn pensioen gaat, wil het hier nog eens posten


Ik ben bezig met mijn pensioenaanvraag en telefoneerde deze vm met de pensioendienst ivm een vraag over mijn loopbaan

De vriendelijke meneer wist mij te vertellen dat ik sinds 1997 in een statuut 'deeltijds werknemer met behoud van rechten' zat, maar dat RVA dit statuut van heel veel mensen stilzwijgend heeft geschrapt eind maart 2020 (begin van de coronacrisis en Tijdelijke werkloosheid Corona)

Dit heeft als gevolg dat ik minder pensioenrechten heb opgebouwd, dus zowel financieel als ik tijd ben ik benadeeld daardoor, want met dit statuut kan ik vanaf 1 mei 2024 in pensioen, maar sinds het geschrapt is, is mijn vervroegde pensioendatum verschoven naar 1 augustus 2024

De meneer van de pensioendienst zei mij om zeker een afspraak te maken bij het RVA en om een regularisatie te vragen. Ze moéten die toekennen, want ze hadden niet het recht om dit te schrappen.

Heeft iemand hier ook dergelijke ervaring ? Want blijkbaar is dit in alle stilte gebeurd en weten de meeste mensen niet eens dat ze hun statuut zijn kwijtgeraakt.

De meneer van de pensioendienst was er niet over te spreken.

Ik wist niet eens dat ik dit statuut had, maar vlak na mijn echtscheiding ben ik eventjes werkloos geweest en heb tijdelijke jobs aangenomen. Daardoor kreeg ik het statuut 'deeltijds werknemer met behoud van rechten'. Tot eind maart 2020 dus, toen ik na 30jr opnieuw werkloosheidsuitkeringen moest aanvragen wegens Corona.

Ik heb inmiddels getelefoneerd met mijn lokaal RVA kantoor en de mevrouw gaf toe dat het een fout was en dat ik via de Hulpkas moet gaan om dit geregulariseerd te krijgen.

Misschien zijn er nog mensen in deze situatie ?
alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 aug 2023 21:16

Eerst en vooral verwondert het mij dat iemand van de pensioendienst deze opmerking zou gemaakt hebben. De pensioendienst kan enkel voortgaan op hetgeen in de individuele rekening wordt ingeschreven. Hij dient u te verwijzen naar de RVA om dit te laten nazien en desgevallend te betwisten.

Ik heb deze problematiek inmiddels voorgelegd aan de juridische dienst van de RVA. Zodra ik een antwoord hierover ontvang, kom ik hier zeker op terug.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2023 21:41

dankjewel voor de reactie

de meneer van de pensioendienst was echt wel heel negatief over die actie van het RVA. Hij zei me letterlijk dat door die schrapping ik financieel benadeeld ben ivm pensioenrechten, en ook daardoor langer moet werken.

Hij zei dat ze dit in stilte hebben gedaan, voor heel veel mensen en ze er geen ruchtbaarheid aan geven zodat er ook geen regularisaties zouden gevraagd worden. Maar als je individueel een regularisatie vraagt, ze wel verplicht zijn om die uit te voeren omdat ze weten dat ze in de fout zijn.

Toen ik de dame van het RVA aan de lijn had, wist ze ook onmiddellijk waar ik het over had want ze verwees mij direct naar mijn uitbetalingsinstantie om via hen een rechtzetting te bekomen.
Ze zei dat als je 4/5 werkt, het voor RVA gelijkgesteld is met een voltijdse loopbaan. Dus ook pensioenrechten krijg je gelijkgesteld als voltijds
Daarom ook dat ik in vervroegd pensioen zou kunnen op 1 mei 2024 ipv 1 augustus 2024. Dat is wat de meneer van de pensioendienst mij zei en ik dus zeker moest vragen om rechtzetting.

Ik ben niet gesyndiceerd, dus ik moet het via de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen aanvragen. Dat ga ik nu zo vlug mogelijk doen.

Het is 30 jaar geleden dat ik ooit een korte periode werkloos ben geweest, dus ik heb totaal geen ervaring met die instanties. Is best wel verwarrend. Vandaar dat ik hier info probeer te krijgen.

Super bedankt om dit voor mij te willen nakijken.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2023 22:15

Er worden hier heel wat begrippen door mekaar gehaspeld ingevolge misverstanden in uitleg.

4/5de loopbaan aangevuld door 1/5de gemotiveerd tijdskrediet wordt inderdaad als voltijds tewerkgesteld beschouwd. De RVA geeft de tewerkstelling via speciale codes door. De RVA weet best of je al dan niet een aanvulling krijgt van de RVA.

U geeft in uw topic aan dat u 4/5de werkt. Als u met 4/5de behoud van rechten zou hebben, zou dit betekenen dat u vanuit een voltijdse betrekking werd ontslagen en een 4/5de job zou aanvaard hebben om aan de werkloosheid te ontsnappen.
Verbeter me als ik het fout voorstel. Ik denk eerder dat u vanuit een voltijdse betrekking vrijwillig 4/5de bent gaan werken en dan is er geen sprake meer van behoud van rechten.

Om meer klaarheid te krijgen zou ik graag de volgende gegevens van u vernemen:

- wanneer bent u geboren?
- welk is uw eerste werkjaar van minstens 104 voltijdse dagen?
- werden in alle volgende jaren minstens 104 dagen gepresteerd per jaar?
- hoeveel uur werkt u momenteel en wat is het normale arbeidsregime binnen uw bedrijf?

Ik kijk met veel belangstelling uit naar uw antwoord.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2023 07:36

Beste

Hierbij antwoord op de vragen. Ik heb Mypension openstaan voor de correcte info

Geboortedatum : 05/09/1962
Eerste werkjaar met minstens 104 werkdagen : 1982 (afgestudeerd juni en juli begonnen voltijds werken)
1983 tot en met 1990 : jaren met 312 werkdagen
1991 (57 dagen werken + 255 dagen loopbaan onderbroken opvoeding kind jonger 6jr)
1992 (312 dagen loopbaan onderbroken opvoeding kind jonger 6jr)
1993 (26 dagen werknemer, 286 dagen opvoeding kind jonger 6 jr)
Vanaf 1994 tot en met 2020 : telkens jaren van 312 dagen
Vanaf 2020 tot en met 2023 : 249 dagen
Voor 2024 : mijn jaar dat ik op vervroegd pensioen kan, staat ingevuld 125 dagen
Totaal van mijn loopbaan kom ik dus aan 43 loopbaanjaren

Ik heb geen enkel jaar met minder dan 104 werkdagen.
Ik ben wel werkloos geweest maar dat was nadat ik terug wou beginnen werken toen mijn jongste kind naar school ging. Ik nam na de geboorte 1 jaar loopbaanonderbreking, heb daarna ontslag genomen en ben anderhalf jaar later terug werkzoekende geworden. Maar de periode dat ik thuis was na mijn ontslag hebben ze nu ingevuld als loopbaanonderbreking voor opvoeding van een kind jonger dan 6. Dit bestond indertijd niet. Ik was gewoon thuis zonder eigen inkomen. Mijn man (ex-man nu) had voldoende inkomen.

Ik werk momenteel 32u/week in een regime van 40u/per week

Ik ben vrijwillig op 4/5 overgestapt vanaf december 2018 tot op heden (is dus geen landingsbaan en geen uitkering RVA)

Mocht u nog vragen hebben, stel ze gerust.

Alvast bedankt

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2023 12:33

Mevrouw, tot mijn spijt moet ik u meedelen dat u op geen enkele manier wordt benadeeld. De ontwikkeling van uw loopbaan werd in uw voordeel beslecht. Voor de jaren van opvoeding kind jonger dan 6 jaar, werd het hiaat in uw loopbaan opgevuld tot maximum 3 jaar. Deze jaren vullen uw loopbaanvoorwaarde op, maar voor deze jaren wordt geen pensioen toegekend. U had kunnen gebruik maken van een loopbaanonderbreking met aanvulling door de RVA. U heeft hiervan echter geen gebruik gemaakt.

U zal dus in het uitgangsjaar, d.i. 2024 104 voltijdse dagen moeten bewijzen, dit komt overeen met 104x8 = 832 uur. Verlofdagen zijn hierin opgenomen.

Ik ga er dan ook vanuit dat de Federale Pensioendienst én de RVA zijn voortgegaan op foute informatie aangereikt door u.

Zo ziet u maar hoe belangrijk het is dat u in een vraagstelling volledig en vooral correct bent.

Gezien de pensioenmaterie geen alledaagse, maar eerder een moeilijke materie, valt u hierbij niets te verwijten, maar ook de overheidsdiensten niet. Alhoewel zij best verder naar achtergrondinformatie vragen of nog beter voorstellen om eerst uw persoonlijk dossier na te zien en dan pas te antwoorden.

Deze inllchtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2023 09:36

ik verwijt de overheidsdiensten niets hoor. Ik wist gewoon niets af van het statuut 'deeltijds werknemer met behoud van rechten'. Ik wist niet dat ik dit statuut had en dus ook niet dat het werd geschrapt. Dat heeft de meneer van de pensioendienst mij verteld en hij dacht dus dat dit onterecht geschrapt was. Ikzelf wist van niets.

Ik ben al lang blij dat ik in 2024 met vervroegd pensioen kan en dit kan omdat het hiaat in mijn loopbaan werd ingevuld als 'opvoeding van kinderen jonger dan 6'. Met dank aan de overheid dus om dit op die manier te regulariseren. In die tijd bestond die lange periode dat je vrij kon nemen voor de opvoeding van kinderen nog niet. Ik had als maximum 1 jaar loopbaanonderbreking. Ik kon die aanvragen voor 6 maanden met één verlenging van 6 maanden. Maar ik herinner mij niet dat dit toen langer kon met zelfs een uitkering van het RVA. Bestond volgens mij niet toen. Dit is met terugwerkende kracht toegekend nu denk ik. Ik klaag dus niet hoor :-).

Als ik mijn 125 dagen te werken (incl verlof) optel in 2024 aan 4 dagen/week. Dan kom ik uit op 5 augustus als mijn laatste werkdag.
Ik ben van plan om mijn verlofdagen op te sparen zodat ik eind juni effectief kan stoppen en daar kan ik prima mee leven. :-)

Dankuwel voor de tijd en moeite om mijn situatie te verhelderen.

Groeten
Iris

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 aug 2023 16:00

Graag gedaan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”