61jr, 43jr gewerkt

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

61jr, 43jr gewerkt

#1 , 22 aug 2023 19:13

Beste allemaal

als ik op MyPension kijk, dan is mijn vroegste pensioendatum 1 augustus 2024

Ik word volgende maand 61 en 2023 is mijn laatste volledig jaar dat ik moet werken. Ik werk 4/5 sinds 2019, daarvoor fulltime

In de berekening zie ik dat elk gewerkt jaar sinds 1982 in aanmerking komt voor vervroegd pensioen

Voor 2024 is het nog een schatting, maar ik las dat je een volledig loopbaanjaar hebt vanaf 104 gewerkte dagen (omgerekend naar het 6-dagen stelsel)
Voor mij komt dit neer op effectief gewerkt tot en met eind april 2024, want dan kom ik aan de 104 vereiste dagen.

Is het dan niet zo dat ik vanaf 1 mei in pensioen kan ? Waarom moet ik langer werken tot 1 augustus ?

Ik heb altijd voltijds gewerkt, met uitzondering van een loopbaanonderbreking met motief voor zorg kinderen jonger dan 6jr (totaal 24 maanden).

Ik zou graag mijn pensioenaanvraag indienen, maar wou eerst nog opheldering hieromtrent. Pensioendienst is enkel telefonisch te bereiken op weekdagen in de voormiddag, en telefoneren van op het werk gaat niet. Vandaar mijn vraag hier.


Alvast bedankt indien iemand hier meer opheldering kan geven

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2023 21:42

Mag ik er u op wijzen dat je 104 dagen bereikt als je voltijds werkt of gelijkgesteld.
Dit betekent dat als je 4/5de werkt, je in feite 130 dagen moet werken. Je wordt 62 jaar in september van volgend jaar. In 2024 bewijs je na een tijdvak van 104 voltijdse dagen 43 jaar, de leeftijd om vanaf 61 jaar met pensioen te kunnen. Ik raad u aan om alleszins een aanvraag om pensioen in te leiden gezien een aanvraag nog niet betekent dat u ook effectief uw pensioen laat ingaan. Het pensioen gaat immers pas in als u de nodige verbintenisformulieren heeft getekend. Misschien toch eens nagaan of alle jaren zijn erkend als plus 104 voltijdse dagen en hoeveel uren je precies werkt per week om de juiste dag te bepalen dat je 104 voltijdse dagen bewijst.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

IrisC62
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2023 07:32

dankjewel voor de snelle reactie

Ik keek daarjuist nog ns op My Pension en voor 2024 zijn voor dat kalenderjaar 125 dagen geteld in de berekening voor mijn vervroegd pensioen.

Dat komt overeen met 104 dagen + 20% (bijkomende dagen 4/5)

Dus om precies te zijn moet ik 125 dagen werken in 2024 om in vervroegd pensioen te kunnen en dat zou dan idd 1 augustus zijn.

Ik ga alvast mijn aanvraag indienen.

Heel erg bedankt voor de info !

Iris

Reclame

Terug naar “Pensioenen”