Nederlandse WIA uitkering = Loon/Wedde volgens Belgische belastingdienst

frank84
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Re: Nederlandse WIA uitkering = Loon/Wedde volgens Belgische belastingdienst

#16 , 20 dec 2023 18:22

Beste,

Mijn vrouw en ik wonen in Belgie. Mijn vrouw heeft enkel in Nederland gewerkt. In de periode 11/2011 tot 04/2013 was ze werkloos en kreeg ze een uitkering via de Belgische RVA. Volgens mypension.be heeft ze over die periode werkloosheid ook pensioenrechten in Belgie opgebouwd. Sinds oktober 2023 zit ze in de WIA en ontvangt ze een uitkering die bruto uitgekeerd wordt. Sinds december wordt daar het volgende op ingehouden:
- Nominale premie ZVW i.o.v. CAK
- Premie WLZ i.o.v. CAK

Enkele vragen die ik heb:
1. Is bovenstaande afhouding correct? En hoe worden die berekend?
2. Op welke wijze wordt het restant in Belgie belast?
3. In hoeverre kan ze nog genieten van Belgische voordelen waarover we nu nog niet hebben nagedacht?

Hartelijk dank voor uw hulp.

Met vriendelijke groet,
Frank

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 dec 2023 22:03

Zolang mevrouw geen Belgische uitkering/pensioen ontvangt is ze ziekenfondsverzekerd ten laste van Nederland aan woonlandpakket België. Als mevrouw invalide is geworden na 01.05.2010 kan ze zich best wenden tot haar Belgische ziekenfonds en daar vragen om de rechten op een prorata-uitkering uit België en Nederland te onderzoeken. Zolang zij dan een Belgische en een Nederlanse invaliditeitsuitkering geniet, mogen er geen premies ingehouden worden op haar Nederlandse uitkeringen, gezien prevalerend recht België. Immers bij uitkeringen uit meerdere landen, waaronder het woonland is het woonland bevoegd inzake sociale zekerheid. Het woonland is ook fiscaal bevoegd gezien het om een post-actieve uitkering gaat. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rianeric1!
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#18 , 22 feb 2024 10:26

Zou ik met iemand hier persoonlijk contact kunnen krijgen.
Ik zit vanaf deze maand in dezelfde situatie en begrijp er helemaal niets van

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#19 , 22 feb 2024 11:57

T.S. U kan best uw situatie helder schetsen. WIj zullen dan proberen een antwoord te geven op uw vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Pensioenen”