Belastingsvoet aanvullend pensioen bij situatie ¨verlof voorafgaand aan pensioen"

mbbs1024
Topic Starter
Berichten: 477

Belastingsvoet aanvullend pensioen bij situatie ¨verlof voorafgaand aan pensioen"

#1 , 16 apr 2024 01:42

Ik kreeg onlangs een brief ivm uitbetaling van aanvullend pensioen, en werd daarbij gevraagd om een keuze te maken ivm de belastingvoet die daarbij gehanteerd wordt, 16.5 of 10%
Je zou kunnen aanspraak maken op een verlaagde belastingvoet van 10% als je tot aan de pensioengerechtigde leeftijd gewerkt hebt en geen vervangingsinkomen gehad hebt.

Nu zit ik in een speciale regeling, waarbij ik op 60 jaar kon stoppen, met behoud van 75% van mijn brutoloon, en waarbij de werkgever sociale lasten blijft betalen alsof ik full time zou werken, zodat dit geen invloed zou hebben op het latere pensioen.
Deze regeling noemt verlof voorafgaand aan pensioen.

Ik heb zowel aan het pensioenfonds, aan de verzekeringsmaatschappij die beiden een gedeelte van dit aanvullend pensioen zullen uitbetalen, en ook aan mijn personeelsdienst gevraagd welke belastingvoet op deze speciale regeling van toepassing is, maar krijg daar geen enkele reaktie op.

Vandaar mijn vraag of er hier mensen ervaring hebben met deze speciale verlof voorafgaand aan pensioen regeling, en de impact daarvan op de belasting op het aanvullend pensioen.

Edit: ik lees net in een andere post van Marcus Aurelius "Het verlof voorafgaand aan pensioen wordt niet beschouwd als een vervangingsinkomen, maar wel als een beroepsinkomen"

Aangezien er al een belastingsheffing gebeurt, veronderstel ik dat ik die uitkering van aanvullend pensioen dan ook niet moet aangeven in de inkomsten van het aanslagjaar 2024, of vergis ik me daarin, en wordt dat dan nogmaals belast ?

Reclame