pensioen na scheiding

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

pensioen na scheiding

#1 , 23 sep 2016 22:02

Ik stel deze vraag voor een kennis:

"Tijdens mijn huwelijk was ik huisvrouw. Ik ben gehuwd vlak na mijn afstuderen (22 jaar).
Op mijn 49 jaar ben ik beginnen werken en een jaar nadien gescheiden van mijn man.
Ons enig kind was toen reeds het huis uit. Aangezien ik werkte kreeg ik geen
alimentatie. Mijn ex is hertrouwd en heeft nog twee jonge kinderen. Ikzelf ben alleen gebleven.
Volgend jaar bereik ik de pensioenleeftijd. Ik ging er steeds van uit dat ik voor de jaren van mijn huwelijk pensioen
zou krijgen uit hoofde van mijn ex aangezien mijn echtgenoot in de privé sector werkte. Voor de jaren na mijn huwelijk zou ik dan voor
16 jaar zelf pensioenrechten opbouwen.
Nu blijkt echter dat ik zal terugvallen op die 16 jaar. Blijkbaar heeft mijn ex-echtgenoot zijn pensioenrechten bij de RVP
afgekocht en gestort in het pensioenfonds van de Europese Commissie. Daar is hij op latere leeftijd gaan werken.
Op dit ogenblik is hij al gepensioneerd.
Het is duidelijk dat ik volgend jaar wanneer ik met pensioen ga onverwacht in armoede zal moeten leven met slechts 16/45ste van een loopbaan.

Wat zijn mijn rechten? Dit is voor mij een totaal onverwachte situatie."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2016 08:41

In België is het voor zover ik weet onmogelijk om het wettelijk pensioen af te kopen. Je kan wel het aanvullend pensioen (soms beheerd door de rvp) overdragen naar een andere collectieve groepsverzekering.

Vraag eens bij de rvp een raming op van je pensioenrechten en vermeld uitdrukkelijk dat u getrouwd was van 22 tot 49 jaar. Ik zie niet in op welke manier u die pensioenrechten zou kunnen afgenomen worden indien u niet trouwt.

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 24 sep 2016 11:14

De europese pensioenregeling is iets raar.

Het is wel mogelijk om de jaren privé over te dragen naar een EU pensioen. Maar hoe dat praktisch in elkaar zit weet ik niet exact.
U kunt vragen om de overdracht van pensioenrechten die u in loondienst of als zelfstandige heeft opgebouwd. Ook kunt u de bij de Europese Commissie opgebouwde pensioenrechten laten overdragen naar een ander pensioenfonds. Meer informatie vindt u in de artikelen 11 en 12 van bijlage VIII van het Statuut .
http://ec.europa.eu/civil_service/job/o ... dex_nl.htm

de regelgeving is blijkbaar hier ergens te lezen.

Reclame

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2016 14:38

In België is het voor zover ik weet onmogelijk om het wettelijk pensioen af te kopen. Je kan wel het aanvullend pensioen (soms beheerd door de rvp) overdragen naar een andere collectieve groepsverzekering.

Vraag eens bij de rvp een raming op van je pensioenrechten en vermeld uitdrukkelijk dat u getrouwd was van 22 tot 49 jaar. Ik zie niet in op welke manier u die pensioenrechten zou kunnen afgenomen worden indien u niet trouwt.
Deze informatie werd haar gegeven door de RVP die haar pensioen hebben berekend.
Het is zo dat ze het nare nieuws heeft ontdekt.
En het klopt dat nationale pensioenrechten kunnen worden afgekocht en overgeboekt naar EU Pensioenstelsel.
Haar ex heeft bij de RVP NUL pensioenrechten, alles is er weg.

Mathieu Rutten

#5 , 25 sep 2016 14:05

Collega,

Art. 4 van de wet van 10.02.2003 en art. 27 van de bijlage VIII, VO 31,11 zijn van toepassing.

Ik zou in deze toch nog op het volgende willen wijzen.

In de huidige Belgische wetgeving is voorzien dat jaren contractueel (Federale Pensioendienst, private sector) gevolgd door een statutaire aanstelling, worden overgedragen naar de openbare sector (Federale Overheidsdienst Overheidssector en/of instanties bevoegd voor overheidspensioenen). Dit is zo in de wetgeving voorzien. Ook voor de ex-vrouwen van deze ambtenaren is geen rustpensioen wettige scheiding voorzien, doch enkel een overlevingspensioen in geval van overlijden van de ambtenaar en de betrokken ex-vrouw niet of niet meer gehuwd is.

Er zijn arresten van het grondwettelijke hof die dit bevestigen en die dit niet in strijd vinden met het gelijkheidsbeginsel zoals voorzien in de Grondwet.

De overdracht in geval van een statutaire aanstelling naar een internationale instelling is hier dan ook niet zo vreemd aan.

Een zeer belangrijk onderscheid met de Belgische wetgeving is wel, dat er een alimentatiebetaling moest bestaan ingevolge een gerechtelijke uitspraak. Deze alimentatieverplichting is ook zo voorzien in de Nederlandse wetgeving op de nabestaandenuitkering voor de uit de echtgescheiden vrouw.

Ik verwijs ook naar de arresten van het Europees Hof van Justitie:
Arrest 24/71, Elfriede Meinhardt versus Commissie, 17.05.1972, het arrest T-65/92, Monique Arauxo-Dumay versus Commissie, arrest Jutta Johannes tegen Hartmut Johannes, C-430/97, Het arrest Genette, F-92/05 en het arrest Philippe Vienne, F-115/05


10 FEBRUARI 2003. - Wet tot regeling van de overdracht van pensioenrechten tussen Belgische pensioenregelingen en die van instellingen van internationaal publiek recht
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 27-03-2003 en tekstbijwerking tot 30-03-2016)

Bron : SOCIALE ZEKERHEID
Publicatie : 27-03-2003 nummer : 2003022215 bladzijde : 14747 BEELD
Dossiernummer : 2003-02-10/43
Inwerkingtreding : 01-01-2002
HOOFDSTUK II. - Sociaal verzekerden die in dienst treden bij een instelling.

Art. 4. § 1. De ambtenaar die of het tijdelijk personeelslid dat, na rechten opgebouwd te hebben op een of meerdere pensioenen bedoeld in artikel 3, § 1, 1° tot en met 4°, in dienst is getreden bij een instelling mag, op voorwaarde dat die instelling akkoord gaat, vragen dat de overeenkomstig artikel 7 vastgestelde bedragen, uit hoofde van zijn aansluiting bij die pensioenregelingen voor de periode vóór zijn indiensttreding bij de instelling, worden overgedragen aan die instelling of aan haar pensioenfonds.
Het eerste lid is ook van toepassing op het tijdelijk personeelslid dat ambtenaar is geworden en dat, met toepassing van artikel 42 van de regeling die van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Gemeenschappen vastgesteld door artikel 3 van de verordening (EEG, Euratom, EGKS) nr. 259/68 van de Raad van 29 februari 1968 of van een gelijksoortige bepaling in het statuut van een andere instelling, het behoud had bekomen van zijn rechten op een pensioen bedoeld in artikel 3, § 1, 1° tot en met 4°.
§ 2. Voor de ambtenaar die of het tijdelijk personeelslid dat, vóór zijn indiensttreding bij een instelling, gelijktijdig of achtereenvolgens rechten heeft opgebouwd op meerdere pensioenen bedoeld in artikel 3, § 1, 1° tot en met 4°, geldt de aanvraag tot overdracht voor een van die pensioenen automatisch als aanvraag tot overdracht voor de andere pensioenen.
§ 3. De ambtenaar die, gedurende een periode van detachering bedoeld in artikel 37, eerste lid, punt b), tweede streepje van het statuut van de ambtenaren van de Europese Gemeenschappen vastgesteld door artikel 3 van de verordening (EEG, Euratom, EGKS) nr. 259/68 van de Raad van 29 februari 1968 of gedurende een periode van verlof wegens redenen van persoonlijke aard bedoeld in artikel 40 van dat statuut of in gelijksoortige bepalingen in het statuut van een andere instelling, geen rechten meer opbouwt in de regeling van de instelling maar in een van de pensioenregelingen bedoeld in artikel 3, § 1, 1° tot en met 4° en die later zijn dienst bij de instelling hervat, kan enkel een aanvraag tot overdracht indienen voor deze laatste periode.

VERORDENING No. 31 (E. E. G.), 11 (E. G. A.),
tot vaststelling van het statuut van de ambtenaren en de regeling welke van toepassing is op de andere personeelsleden van de Europese Economische Gemeenschap en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
Bijlage VIII
Artikel 27
De gescheiden echtgenoot van een ambtenaar of gewezen ambtenaar heeft recht op het overlevingspensioen overeenkomstig dit hoofdstuk, mits hij/zij bij het overlijden van de gewezen echtgenoot aantoont voor eigen rekening ten laste van deze gewezen echtgenoot recht te hebben op een alimentatie welke was vastgesteld bij rechterlijke uitspraak of door een officieel geregistreerde en ten uitvoer gelegde overeenkomst tussen de gewezen echtgenoten.
Het overlevingspensioen mag evenwel niet meer bedragen dan de op het ogenblik van het overlijden van de vroegere echtgenoot uitgekeerde alimentatie nadat deze uitkering is ►M131 geactualiseerd ◄ op de wijze bedoeld in artikel 82 van het statuut.
De gescheiden echtgenoot verliest zijn recht op overlevingspensioen indien hij vóór het overlijden van de gewezen echtgenoot is hertrouwd. Hertrouwt hij na dat overlijden, dan is artikel 26 van toepassing.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

neofiet
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2016 19:21

Iedereen bedankt voor de info.
Deze lijkt dus te bevestigen dat de vrouw er zeer bekaaid zal vanaf komen.
Ze is in haar laatste werkjaar voor oppensioenstelling.

Aangezien het totaal onmogelijk is om met het mini-pensioen rond te komen, is de vraag of zij in de
gegeven omstandigheden ergens beroep op kan doen om bijkomende inkomsten te verkrijgen.
Haar bruto pensioen zal minder dan 10 percent van haar huidige wedde bedragen.

Mathieu Rutten

#7 , 26 sep 2016 08:29

Beste,

Indien mevrouw op dat ogenblik 65 jaar is, komt zij mogelijk in aanmerking voor een Inkomensgarantie voor Ouderen. Dit is een inkomens-/bestaansmiddelenafhankelijke bijstandsuitkering onderzocht en uitbetaald door de Federale Pensioendienst. Het dossier IGO zal ambtshalve onderzocht worden na beslissing rustpensioen en uit deze beslissing blijkt dat het toekenbaar pensioen lager ligt dan de IGO. Gezien de kleine loopbaan van mevrouw zal haar rustpensioen ambtshalve onderzocht worden op 65 jaar, gezien zij voor 65 jaar geen rechten kan openen omwille van onvoldoende loopbaan.

Voor meer info:

http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/ben ... fault.aspx

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”