Overlevingspensioen en bijwerken

Kattyke
Topic Starter
Berichten: 7

Overlevingspensioen en bijwerken

#1 , 28 aug 2015 21:13

Geachte,

Ik ben sinds 14/03/2015 weduwe en zal starten met het overlevingspensioen op te nemen vanaf 01/01/2016.
Daar ik enorm veel lees over mensen die enorm veel belastingen moeten betalen, op dit gegeven. (Overlevingspensioen + werken) Stel ik mij de vraag: is dit dezelfde berekening dat men maakt van een loon, als men de twee bij elkaar voegt? Of zit er daar een verschil in? Omdat men dit apart moet invullen op de belastingbrief, dacht "ik" dat dit een andere berekening was.

MIJN VRAAG: moet men meer of minder belastingen betalen op het geheel? (Overlevingspensioen + werken. ) Of ziet men de twee samen als een volwaardig loon? Hoe wordt dit eigenlijk berekent? En nee, ik kan nog geen simulatie doen want ik heb nog geen gegevens ......


Ik ben er mij van bewust dat men bij beide enorm weinig afhoudt. (Dus ik zal de nodige voorbereidingen doen daarvoor...)



Reeds bedankt voor de informatie!

Met vriendelijke groet,

Katty

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 29 aug 2015 16:57

Beste,

U begrijpt toch wel dat op deze vraag niet rechtstreeks kan geantwoord worden. Ik kan u wel een tip geven. U kent uw bedrag aan overlevingspensioen. U kan een fictieve simulatie maken waarbij u een fictief maandloon neemt. U kan desgevallend via jobat, http://www.jobat.be/nl/artikels/hoeveel ... etto-over/
een simulatieberekening maken van uw brutoloon naar nettoloon.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

nelly
Berichten: 40

#3 , 15 sep 2015 13:38

Beste,
Ik heb een overleving pensioen (gemengd werknemer /zelfstandige) van 1060 euro per maand netto. Ik werk 14 uren per week in een ziekenhuis tijdens de weekends en verdien ongeveer 700 a 800 euro per maand netto bij. Ieder jaar moet ik tussen de 3500 en 3700 euro belastingen bij betalen op de samen voeging inkomsten. Dus zet ik iedere maand 350 euro opzij om mijn belastingen te betalen. Mijn bijverdienste( ziekenhuis) is voor mij wel de luxe om toch nog af en toe iets extra te kunnen doen. Hopelijk weet u iets meer hierbij.

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 15 sep 2015 22:51

Mevrouw,

Wat is uw vraag?

Dank bij voorbaat.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 16 sep 2015 13:50

Katty,
uw vrees is terecht. De inkomsten van overlevingspensioen en werk worden samengevoegd als één bedrag van inkomen. U krijgt een vermindering van belastingen extra voor het pensioen. Maar de uitbetalende instanties beschouwen het elk als het eerste en enige inkomen, waardoor er maandelijks veel te weinig wordt afgehouden. Zoals Nelly zegt, zal u een hoge belastingafrekening krijgen. Neem maandelijks uw voorzorg en zet een zekere som opzij.
Ik ken een weduwe , 40 jaar, twee kinderen ten laste, afbetaling van de woning, overlevingspensioen en loon als onderwijzeres. Resultaat 2015 : 5.400 € bijbetalen.
Als u meer gegevens hebt, kom je terug op het forum en helpen we bij een simulatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mjers
Berichten: 1788

#6 , 16 sep 2015 14:11

is ook nogal logisch é, als er (bijna) geen belastingen afgetrokken worden iedere maand dan betaald u die gewoon bij de "jaarafrekening". Indien ze maandelijks de belastingen wel aftrekken komt dit op het zelfde neer. Hou er gewoon rekening mee dat u belastingen verschuldigd bent.

Kattyke
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 28 apr 2016 21:19

Bedankt voor jullie reactie..... :)

Sinds januari neem ik het overlevingspensioen op. Ik zal de raad opvolgen van Nelly en telkens de helft van mijn loon op een speciale rekening plaatsen.
BEDANKT voor de tip trouwens, Nelly.

Aan Mevr Rutten tracht ik nog eens de vraag zo "concreet" mogelijk stellen.
Ik heb een overlevingspensioen en een loon als werknemer. Ik word weinig belast op de twee..... (Ik vind het dan ook normaal dat ik belastingen moet betalen.)
Word ik minder belast dan een werknemer, als men de twee samenvoegt? OF word ik evenveel belast als men de twee samenvoegt als een gewone werknemer? Tenslotte moet men de pensioenen bij een aparte code plaatsen en ons loon ook, op de belastingbrief.



Met vriendelijke groet,

Kattyke

Terug naar “Pensioenen”