groepsverzekering en gescheiden; hoe zit dit nu precies ?

josephke
Berichten: 74

Re: groepsverzekering en gescheiden; hoe zit dit nu precies

#16 , 19 jun 2012 20:24

Ik ben gescheiden voor mijn pensien, heb mijn pensioensparen 5j voor vervaldatum vervroegd opgevraagd dus 16,66% belastingen, ik heb persoonlijk het volledig bedrag ontvangen, ook kennissen in dezelfde omstandigheden hebben dit pensioensparen niet moeten delen met hun ex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 20 jun 2012 11:48

Pensioensparen behoort tot de gemeenschappelijke goederen. Bij scheiding heeft de partner dus recht op de helft van de waarde op dat moment. De uitbetaling zelf kan idd enkele jaren later. Ik durf veronderstellen dat bij de opmaak van de inventaris daar rekening mee gehouden is en de partner zijn /haar deel heeft verrekend gezien. Zo niet , kuan jij je verwachten aan een navordering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#18 , 21 jun 2012 13:12

amaai, dat beloofd!
ik heb een extra legaal pensioen onde de vorm van een soort levensverzekering. Daarin is vermeld dat het te bereiken bedrag 100 % is op voorwaarde dat je (nog) een partner (huwelijk of samenwonen) hebt, omdat die verzekering is aangegaan tijdens "het partnerschap"
Bij wegvallen van de partner wordt het max bedrag herleid naar 60 %.
Als de gescheiden partner dan recht heeft op de helft van het max 100%-bedrag, dan rest er niet veel meer voor de overblijvende partner die in totaal maar 60 % meer kan bekomen.

Reclame

josephke
Berichten: 74

#19 , 22 jun 2012 19:33

Door wie wordt die navordering dan gedaan en na welke periode na de betaling. Bij aangehaalde kennissen zijn er wel gevallen van 5j (en meer geleden) waarvan het niet verrekend werd en die tot op heden geen navordering gekregen hebben.

josephke
Berichten: 74

#20 , 23 jun 2012 11:45

Bij het afkopen van het contract moet men wel de gegevens van de partner invullen, bij vervroegde uitbetaling was dit niet vereist, niet bij mij althans.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#21 , 23 jun 2012 12:25

Stel dat uw ex zich herinnert , als u 65 wordt , dat er dan een groepsverzekering wordt uitbetaald. Als zij ergens , bij een advocaat of zo , informeert, zal haar meegedeeld worden dat zij eigenlijk recht heeft op een deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

josephke
Berichten: 74

#22 , 24 jun 2012 09:55

Ander geval, niet van mij maar van dochter, volgens de raadsman heeft men geen recht meer om dergelijke zaken op te eisen als het niet in de scheidingsakte staat en het meer dan één jaar na de scheiding maar gevraagd wordt. Dus na één jaar kan men niets nieuw meer opeisen uit het huwelijk. Ken wel een geval dat dochter deel van de erfenis die haar vader kreeg van zijn ouders opeiste en kreeg. hoeveel kleinkinderen eisen dat op? Om op mijn geval terug te keren, ik leef op goede voet met mijn ex en dit is dus totaal geen probleem, mijn punt was dus dat het in veel gevallen dus niet ambtshalve gebeurd. Ik kan er wel inkomen als het in de scheidingsakte opgenomen is en het werd niet aan de verzekeraar doorgegeven waardoor men ten onrechte het volledig bedrag bekomt men met succes zijn deel kan opeisen, maar dit is totaal iets anders. Dit is uiteraard maar mijn mening gebaseerd op mijn ervaring. Ook in het geval van octopus staat dit in een contract en is dit uiteraard weer anders.

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#23 , 25 jun 2012 07:59

Volgens mijn advocaat heeft ex geen recht meer op een aandeel omdat het niet in de scheidingsakte is opgenomen. Vereffening verdeling is nog lopende, maar omdat bij de boedelopname door de notaris geen woord over die verzekering is opgenomen, en tegenpartij dit ook niet heeft laten opnemen, is dit geen onderdeel meer van de verdeling.
Benieuwd of mijn advocaat gelijk heeft.

josephke
Berichten: 74

#24 , 26 jun 2012 19:06

Hersenkronkel?
feit is dat een kleinkind een deel van de erfenis van zijn grootouders kan opeisen niettegenstaande zijn ouder, kind grootouder dus nog leeft.

Vraag
kan een ex dat dan ook opvragen indien dit kind minderjarig is; dus ex is ex schoonzoon/dochter van die grootouders.

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#25 , 07 jan 2013 12:38

in de veronderstelling dat u uw extra legaal pensioen opneemt met 60 jaar, en u bent al 20 jaar gescheiden, hoelang kan uw ex zijn/haar aandeel opvragen (hoeveel jaar na opname van het pensioen)
Met welke intresten worden de aandelen van de ex dan hooggerekend (voor meer dan 20 jaar)?

Mariette
Berichten: 2507

#26 , 09 jan 2013 12:05

Als u gehuwd bent zonder huwelijkscontract, wat het geval is voor de meeste gehuwde Belgen, dan behoort zo’n groepsverzekering of althans het kapitaal of de rekenkundige afkoopwaarde tot het gemeenschappelijke huwelijksvermogen, oordeelde het Hof deze zomer.
1. en als men dan de keuze heeft tussen kapitaal of maandelijkse uitkering? Als men een maandelijkse uitkering kiest, moet men daarvan dan ook telkens de helft aan de ex-partner overhandigen?

2. Dat kapitaal is enkel opvraagbaar na de wettelijke pensioenleeftijd. Met welk bedrag wordt dan rekening gehouden indien men vb. scheidt op 35 jaar? Dan is het kapitaal nog niet opvraagbaar en staat er nog maar een klein gedeelte vast. De partner met groepsverzekering kan nadien nog terug huwen, welk van de twee vrouwen krijgen dan wat als hij overlijdt voor zijn pensioenleeftijd?

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#27 , 10 jan 2013 12:27

tot 1. : ja, misschien niet de helft, maar een berekend aandeel. Hoe wordt berekend blijkt nogal afhankelijk te zijn van hoe het bekeken wordt. Vandaar mijn vraag, zie hoger.
tot 2. : Uw eerste partner zal aanspraak kunnen maken op de helft van het deel opgebouwd tijdens het huwelijk. Dit wat betreft uitbetaling van pensioen bij leven. Of dit ook zo is bij vervroegd overlijden weet ik niet, maar ik denk van wel. Voorwaarde (voor 1. en 2.) is wel dat die partner het aanvraagt; anders krijgt die niets.

Mariette
Berichten: 2507

#28 , 11 jan 2013 12:51

tot 2. : Uw eerste partner zal aanspraak kunnen maken op de helft van het deel opgebouwd tijdens het huwelijk. Dit wat betreft uitbetaling van pensioen bij leven. Of dit ook zo is bij vervroegd overlijden weet ik niet, maar ik denk van wel. Voorwaarde (voor 1. en 2.) is wel dat die partner het aanvraagt; anders krijgt die niets.
Als de verzekerde scheidt op 35 jaar, en nadien hertrouwt op 40 jaar, welke van de twee echtgenoten maken dan aanspraak op welk deel indien hij een tweede scheiding aangaat op vb. 60 jaar?
Is het zo dat de eerste echtgenote dan 50% van het deel krijgt vb. van 25 tot 35 opgebouwd, terwijl echtgenote 2 50% van het het deel opgebouwd tussen 40 en 60 krijgt?

Ilenae
Berichten: 35

#29 , 03 mar 2015 12:00

Er is een wetsontwerp,dat nog altijd voorligt wordt maar waar dit nog geen wet is omwille van de praktische implicaties. Op wie kan men dan een beroep doen om een berekening te maken volgens de clausules in de EOT? Bestaat er een actuaris, die je privé kan aanstellen hiervoor? Kan je aan de pensioenbeheerder vragen om rechtstreeks de gelden aan beide partijen over te maken op datum pensionering? Het aanvullend pensioen staat immers persoonlijk op naam van de werknemer. Om te voorkomen dat er op datum pensioen weer naar de rechtbank moet gegaan worden, is het belangrijk dat hier vooraf consensus over is. Verder is het de vraag hoe de fiscaliteit hiervan zal zijn. Deze tegoeden/schuld maken immers deel uit van de boedelverevening op het moment van de echtscheiding, zij het dan wel dat deze slechts verevend kunnen worden op een datum in de toekomst. Iemand een idee hieromtrent?

Terug naar “Pensioenen”