pensioen verminderingspercentage

haas
Topic Starter
Berichten: 112

pensioen verminderingspercentage

#1 , 04 dec 2014 22:59

Ik wordt volgend jaar 63 jaar en heb gemengde loopbaan,momenteel één jaar werkloos.
18jaar werknemer en 25jaar zelfstandige volgend jaar .
Ik ben 2 jaar zelfstandige en werknemer geweest.

- deze 2 jaar tellen die dubbel bij aantal jaren dienst(Ik denk het niet)
-als ik volgend jaar pensioen moest gaan heb ik recht op de totale som van zelfstandige of geld er nog minderingspercentage.

vb stel ik heb recht op 65 jaar en 45jaar dienst gemengd pensioen op 1000 euro van zelfstandige kas.

krijg ik diezelfde 1000 euro volgend jaar ook op 63 jaar en 43jarige loopbaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 11 dec 2014 22:19

Ik wordt volgend jaar 63 jaar en heb gemengde loopbaan,momenteel één jaar werkloos.
18jaar werknemer en 25jaar zelfstandige volgend jaar .
Ik ben 2 jaar zelfstandige en werknemer geweest.

- deze 2 jaar tellen die dubbel bij aantal jaren dienst(Ik denk het niet)
1 kalenderjaar telt maar voor 1 jaar, ook al ben je werknemer, ambtenaar, zelfstandige tegelijk.
-als ik volgend jaar pensioen moest gaan heb ik recht op de totale som van zelfstandige of geld er nog minderingspercentage.
Voor werknemers is dit al lang afgeschaft, voor zelfstandige sinds een jaar of 2. Er bestaat dus geen verminderingspercentage meer als je vervroegd op pensioen gaat.
vb stel ik heb recht op 65 jaar en 45jaar dienst gemengd pensioen op 1000 euro van zelfstandige kas.

krijg ik diezelfde 1000 euro volgend jaar ook op 63 jaar en 43jarige loopbaan?
Neen, per gewerkte dag of kwartaal voor zelfstandige, bouwt u pensioenrechten op. Het is dus logisch dat uw pensioen na 43 jaar minder zal zijn dan na 45 jaar.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”