Ontslagvergoeding in dec of jan met oog op later pensioen?

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Ontslagvergoeding in dec of jan met oog op later pensioen?

#1 , 23 okt 2014 12:59

Eind dit jaar sluit ons bedrijf, collectief ontslag.
De eerste 6 maanden van 2015 moet ik in een tewerkstellingscel en krijg ik mijn loon (compenseert vooropzegvergoeding). Ik ontvang in januari ook mijn ontslagvergoeding.
Vanaf 1/7/2015 ga ik met swt.
Vraag ; telt 2015 mee als (referte) jaar om mijn later pensioen te bepalen.
Voor mij is het fiskaal beter om mijn ontslagvergoeding in januari 2015 te laten uitbetalen omdat mijn gemiddelde aanslagvoet dan lager is (ik heb de optie om die premie reeds in dec 2014 te laten uitbetalen). Maar voor de berekening van mijn pensioen is dat misschien ongunstig aangezien 2014 het laatste jaar was dat ik gewerkt zal hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 okt 2014 20:14

2015 telt (voorlopig) nog altijd mee voor berekening van je pensioen, ook jaren werkloosheid/ziekte/... tellen immers mee voor berekening van pensioen.

Mathieu Rutten

#3 , 01 nov 2014 09:46

Collega JPV,

Gezien de ontslagvergoeding vanaf 01.01.2015 wordt meegerekend om te bepalen of de grenzen toegelaten arbeid al dan niet worden overschreden, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat er geen pensioenopbouw zou zijn uit hoofde van deze vergoeding, gezien het tenslotte wordt beschouwd als inkomen uit arbeid.

Ik begrijp u wel dat je aan alles gaat twijfelen gezien de zeer gebrekkige communicatie van deze minister van pensioenen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”