VERHOGING OVERLEVINGSPENSIOEN

m a f
Topic Starter
Berichten: 2

VERHOGING OVERLEVINGSPENSIOEN

#1 , 30 sep 2014 20:03

Hallo,

Ik heb een vraagje.Ik ben weduwe sinds oktober 2006.
Sinds 2010 trek ik mijn overlevingspensioen,daar ik de 4 jaar daarvoor gewerkt heb,en te veel verdiende.
Ik heb lange tijd terug eens gelezen,dat in september 2013,en 2014 het overlevingspensioen omhoog ging met 2 %.
Vorige week was mijn schoonzus bij mij op bezoek,en ze zei ook dat haar overlevingspensioen sinds januari weer omhoog gegaan was (2%).
Dat dit het jaar ervoor ook was.
Waarom trek ik dan nog steeds hetzelfde,en gaat mijn overlevingspensioen niet omhoog?
Is het hier voor de ene wel en de andere niet...is daar verschil in.
Ik vind dit wel belangrijk,want met dat pensioentje kan je zo al maar juist rondkomen,en dan nog.

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zibarrie
Berichten: 133

#2 , 30 sep 2014 22:09

Er zijn zoveel verschillende redenen waarom iemand zijn pensioen kan stijgen en dat van een ander niet. Vermoedelijk heeft uw schoonzus het gewaarborgd minimum(overlevings)pensioen en u niet. Pensioenen vergelijken met een ander, begin er niet aan. De berekening is complex en voor ieder verschillend.

Een indexverhoging is er alleszins niet geweest sinds 2012.

Ik leid ook af dat u niet tevreden bent met uw bedrag dat u trekt, en dat is natuurlijk jammer, maar u bent niet verplicht dit pensioen te aanvaarden natuurlijk en u kan ook terug gaan werken.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 30 sep 2014 23:03

Inderdaad, de laatste indexering is gebeurd in december 2012. Het ziet er momenteel niet naar uit dat de nieuwe spilindex gaat gehaald worden de volgende maanden. Dus geen algemene verhoging in het verschiet.
Wat wel gebeurd is : elk jaar in september worden alle pensioenen met 2 % verhoogd die 5 jaar eerder ingegaan zijn.
Dus : iemand die in 2009 op zijn 63 op pensioen is gegaan, krijgt 2 % opslag in september van dit jaar nu hij 68 wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

zibarrie
Berichten: 133

#4 , 01 okt 2014 09:49

Klopt wat wanton zegt, de zogenaamde welvaartsverhoging.

Mevrouw sprak over iemand die een verhoging kreeg begin dit jaar en in januari is het gewaarborgd minimumpensioen gestegen en niet iedereen krijgt dit natuurlijk.

Mathieu Rutten

#5 , 02 okt 2014 05:55

Geachte,

Op 1 september 2013 worden het gewaarborgd minimumpensioen en het minimumrecht per loopbaanjaar met 1,25 procent verhoogd. De pensioenen van vijf jaar oud worden dan ook met 2 procent verhoogd. Daarnaast wordt vanaf 1 januari 2013 de eerste inkomensgrens voor de berekening van het pensioen verhoogd met 2 procent. Het vakantiegeld en de aanvullende toeslag stijgen met 5 procent vanaf 1 mei 2013.

In 2014 worden nog een aantal aanvullende verhogingen voorzien:

- Vakantiegeld en aanvullende toeslag: +3,43 procent vanaf 1 mei 2014
- Pensioenen van 5 jaar oud: +2 procent vanaf 1 september 2014
- Voor het klein gewaarborgd minimumpensioen is er vanaf 1 januari 2014 een bijkomende verhoging met 2,51 procent (gezinsbedrag) en 0,80 procent (bedrag alleenstaande en overlevingspensioen)
- Gerechtigden op een uitkering als werknemer die lager is dan het vakantiegeld en de aanvullende toeslag bij het vakantiegeld genieten in mei 2014 een globale verhoging van 8,6 procent

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Terug naar “Pensioenen”