de loopbaanbreuk (pensioenen)

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

de loopbaanbreuk (pensioenen)

#1 , 17 sep 2014 23:50

Ik geniet sedert een vijftal jaren twee pensioenen: een niet-Belgisch pensioen alsook een Belgisch werknemerspensioen dat wordt uitbetaald door de RVP.

Aangezien de som van de twee loopbaanbreuken ten belope van twee jaar een volledige loopbaan overtreft, wordt door de RVP mijn Belgisch pensioen met twee jaar ingekort.

Maar nu vernam ik en las ik ook op de website van de RVP (zie citaat hieronder) dat dergelijke inkorting NIET mag gebeuren indien de overschrijding te wijten is aan een buitenlands pensioen (maw dat er slechts inkorting mag zijn tussen pensioenen van Belgische pensioenstelsels).

Klopt dit? Zo ja, kan ik dan een correctie vragen aan de RVP?
(Blijkbaar hebben ze mijn beide pensioenen ten onrechte beschouwd als "Belgisch"???)

----------------------------------

Citaat:

De beperking van de loopbaanbreuk en de Europese verordeningen

In de rubrieken "de rustpensioenen die men in andere regelingen geniet" van hoofdstuk I en "de samenloop van overlevingspensioenen verworven uit hoofde van de activiteit van eenzelfde echtgenoot" van hoofdstuk II legt men uit dat het bij gemengde loopbanen mogelijk is dat voor bepaalde jaren met een tewerkstelling als werknemer geen pensioen wordt toegekend indien de som van de loopbaanbreuken de eenheid overschrijdt.

Bij de berekening van het Belgisch nationaal en evenredig pensioen mag voor de toepassing van voornoemde beperking geen rekening worden gehouden met gelijkaardige buitenlandse pensioenen die worden toegekend krachtens regelingen die tot het toepassingsgebied van de verordeningen behoren.
Voorbeeld
U bekomt een Duits ouderdomspensioen voor 3 jaren tewerkstelling.

Uw loopbaan in België omvat 44 jaren tewerkstelling als werknemer. Aangezien een volledige loopbaan 45 jaren omvat, is er een overschrijding met 2 jaren. Daar echter de Belgische regelen inzake de beperking tot de eenheid niet mogen worden toegepast, kan u toch een Belgisch rustpensioen (nationaal of evenredig) voor 44 jaren bekomen.

Bron: Rijksdienst voor pensioenen
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 18 sep 2014 21:28

Geachte,

Er zijn te weinig gegevens om hier een zinnig antwoord op te geven. Art. 10bis is de toepasselijke wetgeving.
gaat het om jaren van grenswerknemer?
hoeveel jaren effectief in België gewerkt?
Hoeveel jaren effectief in het buitenland gewerkt?

Als u een mailtje stuur naar info@rvponp.fgov.be, krijgt u gegarandeerd een helder antwoord op uw vraag.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

zibarrie
Berichten: 133

#3 , 22 sep 2014 17:28

Dat klopt, er staat ook "met gelijkaardige buitenlandse pensioenen".

Met sommige buitenlandse pensioenen wordt wél rekening gehouden en kan de loopbaan verminderd worden. Dit is inderdaad het zogenaamde artikel 10bis.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 22 sep 2014 18:59

Met dat bewuste art. 10 bis ondervind ik ook interpretatieproblemen, nl. met de passage:

"Voor de toepassing van dit artikel wordt onder "andere regeling" verstaan iedere andere Belgische regeling inzake rustpensioenen en overlevingspensioenen, uitgezonderd die voor de zelfstandigen en iedere gelijkaardige regeling van een vreemd land of een regeling die toepasselijk is op het personeel van een volkenrechtelijke instelling."

Het is zeer dubbelzinnig: "...uitgezonderd die voor zelfstandigen en iedere gelijkaardige regeling van een vreemd land of een regeling die toepasselijk is op het personeel van een volkenrechtelijke instelling." Aangezien er geen komma staat na "zelfstandigen" behoort de rest van de zin ook tot "de uitzonderingen". Maar ik betwijfel of dat de bedoeling is van de wet....en denk dat er eigenijk een komma moet staan na "zelfstandigen".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mathieu Rutten

#5 , 22 sep 2014 19:29

Collega,

Onder "andere regeling" wordt verstaan iedere andere Belgische regeling inzake rustpensioenen en overlevingspensioenen, uitgezonderd die voor de zelfstandigen, en iedere gelijkaardige regeling van een vreemd land of een regeling die toepasselijk is op het personeel van een volkenrechtelijke instelling.
Ook de pensioenregeling van sommige mandatarissen en van hun rechtverkrijgenden, ingesteld bij de wet van 8 december 1976, wordt als een andere regeling beschouwd.
Bovenwettelijke verzekeringssystemen worden niet beoogd, hier kan in de toekomst wel verandering in komen.
Bij de toepassing van artikel 10 bis moet rekening worden gehouden met de tijdvakken die werden volbracht in andere Belgische regelingen (ambtenaren, D.O.S.Z. ...) en in buitenlandse regelingen die niet tot de toepassingssfeer van de Europese verordeningen of van een overeenkomst behoren.

Tot de toepassingssfeer van de Europese verordeningen en van de overeenkomsten met Canada, Oostenrijk, Turkije, de Verenigde Staten van Amerika en Zwitserland behoren de pensioenregelingen voor werknemers en voor zelfstandigen. De andere overeenkomsten zijn alleen op de werknemers van toepassing.

Wanneer voor het voorlopig pensioen tijdvakken als grens- of seizoenwerknemer in aanmerking werden genomen en uit gegevens van het pensioendossier blijkt dat voor tijdvakken van verzekering vervuld in een andere buitenlandse regeling die behoort tot de toepassingssfeer van de Europese verordeningen of van een overeenkomst, er wel opening recht op een gelijksoortig pensioen is, wordt bij de toepassing van artikel 10 bis met die tijdvakken rekening gehouden.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”