vroegtijdig medisch pensioen

annabelleke
Topic Starter

vroegtijdig medisch pensioen

#1 , 30 aug 2014 14:34

Hallo

Verschilt bij vroegtijdig medisch pensioen het uitgekeerde bedrag naargelang je feitelijk samenwonende of wettelijk samenwonende bent? Dit voor een vastbenoemde Vlaamse ambtenaar.

Alvast bedankt.

Annabelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten
Topic Starter

#2 , 31 aug 2014 10:48

Geachte,

Je bent of gehuwde of alleenstaande.
Surf naar PDOS en bekijk onder publicaties de brochure rustpensioen.
Groetjes,


Thieu Rutten
pensioendeskundige.

annabelleke
Topic Starter

#3 , 01 sep 2014 19:59

Geachte,

Bedankt voor de snelle reactie.

Onlangs ben ik naar een pensioenpunt geweest van PDOS en daar zei men dat een wettelijk samenwonende gelijkgesteld wordt aan een gehuwde. Terwijl men bij PDOS zelf meende dat een wettelijk samenwonende aan een alleenstaande gelijkgesteld wordt. Nu twijfel ik over wat juist is...

Ik dacht ook dat een wettelijk samenwonende gezien wordt als een alleenstaande voor de berekening van het vroegtijdig medisch pensioen. Klopt dit?

Alvast bedankt.

Annabelle

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 02 sep 2014 20:46

Het pensioen voor een om medische redenen vervroegd op pensioen gestelde ambtenaar verschilt enorm tussen een gehuwde en een ongehuwde. Feitelijk en wettelijk samenwonend is 'ongehuwd'. Voor een 'alleenstaande ' bedraagt het pensioen ong. 1400 € , terwijl dit voor een gehuwde slechts +/- 730 € is.
Ik heb in mijn omgeving iemand die in echtscheiding is gegaan , en 's anderendaags wettelijk gaat samenwonen met zijn ex , simpel en alleen om dubbel zoveel aan pensioen te trekken.
Il heb deze discriminatie al aangekaart bij de minister van Pensioenen , maar het wordt 'onderzocht'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mieken
Berichten: 35

#5 , 03 sep 2014 09:42

Ik werk van mijn 18 jaar, vastbenoemd federale overheid, echtgenoot gepensioneerd. Ben nu 56 jaar. Ik heb ook naar PDOS gebeld om informatie te vragen hoeveel een pensioen om medische redenen bedraagt in mijn situatie. Daar zeggen ze me dat ik 728 euro zou ontvangen (is dat nu bruto of netto) omdat er rekening wordt gehouden met de inkomsten van de echtgenoot (pensioen). Doodleuk zeggen ze er ook nog bij dat je na vervroegd medisch pensioen nog wel mag bijklussen...... Hoe kan je nu gaan werken als het medisch niet meer gaat...
Dus gehuwden worden hier serieus gestraft om redenen waar je zelf niets kan aan doen. En moet men daarvoor van zijn 18 jaar al geweest werken zijn???? Ik heb al die jaren ook bijgedragen voor mijn pensioen !! Ik geef de doppers verdorie geen ongelijk hoor, die zullen meer ontvangen en de jaren dat ze gestempeld hebben tellen ook mee voor hun pensioen !!

Mathieu Rutten
Topic Starter

#6 , 03 sep 2014 21:18

Geachte,

Indien u vanaf uw 18de tot uw 56ste voltijds hebt gewerkt bij de overheid, zal u zeker meer ontvangen dan 728 euro per maand.

Indien u iets aan de kaak wil stellen, kan u best alle elementen vermelden zoals graad, arbeidsduur enz... en last but not least, wend u dringend tot uw personeelsdienst die u hierin zeker zal bijstaan en u zal uitleggen of het hier om een bedrag aan 100% gaat of aan de huidige index.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de zaak hier hetzij onvolledig, hetzij fout wordt voorgesteld.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”