vraag pensioen om medische redenen

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

vraag pensioen om medische redenen

#1 , 25 feb 2014 17:18

Goeiedag,

Ik ben van 1958, bijna 56 jaar, gehuwd, echtgenoot gepensioneerd, vastbenoemd ambtenaar sedert 1983, voordien 5 jaar gewerkt als tewerkgestelde werkloze bij hetzelfde ministerie.

Momenteel ben ik met ziekteverlof, hopelijk kan ik snel terug aan het werk.

Ik weet dat na uitputting van mijn ziektedagen ik terugval op disponibiliteit met een wedde aan 60%.
Indien ik dan mijn werk niet kan hervatten word ik, volgens info, opgeroepen om te verschijnen voor de pensioencommissie van medex.

Mijn vragen zijn nu :
Welke ziektes komen in aanmerking om op pensioen gesteld te worden?
Hoe wordt het pensioen berekend, is dat volgens het aantal dienstjaren of gaat het om een minimumbedrag, ongeacht het aantal jaren dienst ?
Kan men er tegen in beroep gaan ?
Wordt het pensioenbedrag verhoogt als men normaal op 60 jaar kon op pensioen gaan (lange loopbaan) of blijft dit ongewijzigd.

Van die 5 jaar als tewerkgestelde werkloze zou er 3 jaar aangerekend worden als privé-pensioen, de andere 2 jaren tellen mee als anciënniteit voor de staat.

Hopelijk kan er mij hier iemand een duidelijk antwoord op geven of eventueel waar ik terecht kan met al mijn vragen, behalve mijn personeelsdienst dan.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 25 feb 2014 20:05

Geachte,

Ik raad u aan om dringend contact op te nemen met de PDOS via bvb. een pensioenpunt. Voor wat de jaren tewerkgestelde werkloze betreft, kan ik u meedelen dat deze jaren in de huidige stand van de wetgeving en rechtsregels, volledig onder het stelsel van de werknemers private sector vallen. Er is momenteel wel een zaak aanhangig bij het Grondwettelijk Hof.
U dient een duidelijk onderscheid te maken tussen geldelijke anciënniteit en beroepsloopbaan.

U kan enkel een overheidspensioen ontvangen voor jaren statutair of contractueel gevolgd door een statutaire aanstelling, gesko wordt beschouwd als contractueel.

Zolang u tijdelijk ongeschikt erkend wordt, ontvangt u inderdaad na uitputting van uw ziektedagen, een vergoeding vergelijkbaar met de uitkering voorzien in de private sector. Hierdoor bouwt u nog verder een loopbaan op.

Indien u echter definitief ongeschikt beschouwd wordt, te bepalen door Medex, wordt u op rustpensioen gesteld wegens ongeschiktheid, tenzij u aan de voorwaarde voldoet om op pensioen gesteld te worden wegens leeftijd, ten vroegste vanaf 60 jaar. Voor de jaren tewerkgestelde werkloze en eventuele andere jaren werknemer private sector of zelfstandige, kan pas een pensioen toegekend worden als u voldoet aan de loopbaanvoorwaarde. Ook de correcte info hierover kan u bekomen op dit pensioenpunt.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Veel succes.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 27 feb 2014 09:52

Bedankt voor het antwoord, ik ga eens mijn licht opsteken bij zo een pensioenpunt. Want heb hier al verscheidene vragen gelezen en wordt er niet wijzer uit. En ofwel krijgt men een zeer mininmum bedrag waar je niet kan van leven ofwel wordt er op de antwoorden nadien niet meer gereageerd en dat vind ik wel spijtig. Ik laat nog wel iets weten !
Groetjes

Reclame

muscle
Berichten: 1

#4 , 16 mar 2014 22:00

Hallo,
Ik ga mijn situatie uit de doeken doen.....beetje gelijklopend, denk ik.
Vaststelling MS
Ziektedagen uitgeput (56 jaar)
Wachtgeld
3 maanden later Medex
Vaststelling langdurige ziekte
Wachtgeld aangepast naar 100% van laatste wedde met terugwerkende kracht
Maand daarop pensioen
Na grotendeels 1/2tijds werken heb ik een pensioen van 1500€ netto

Sorry voor de telegramstijl.
MVG

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 19 mar 2014 09:31

Hallo muscle,


Mag ik je nog een paar vraagjes stellen via privé-bericht of mail.
Alvast bedankt voor de reeds ontvangen info.

mvg

mieken
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 26 aug 2014 08:58

Ik ben van 1958, 56 jaar, gehuwd, echtgenoot gepensioneerd, vastbenoemd ambtenaar sedert 1983, voordien 5 jaar gewerkt als tewerkgestelde werkloze bij hetzelfde ministerie.

Momenteel ben ik met ziekteverlof en mijn ziektedagen zijn ver uitgeput.

Ik ben naar een Pensioenpunt geweest en daar heeft men mij gezegd dat, indien medex mij zou pensioneren wegens ziekte, het pensioen wordt berekend op het aantal gewerkte dienstjaren.

Nu lees ik hier ergens op deze site dat, als men gehuwd is èn statutair ambtenaar, je maar het bedrag zou ontvangen van 728 euro ! Klopt dit ?

Een mail naar PDOS heeft me ook niet geholpen omdat ze niets uitrekenen voor de leeftijd van 57 jaar..... daar sta je dan met al je vragen ! Wie of wat moet ik nu nog geloven?
Ik denk dat iedereen graag weet wat hij zal ontvangen als pensioen wegens ziekte.

Wie kan me hierop een antwoord geven ?

Bedankt.

Terug naar “Pensioenen”