minimumbedrag? bij vervroegde pensionering owv medische rede

smeetsi
Topic Starter
Berichten: 3

minimumbedrag? bij vervroegde pensionering owv medische rede

#1 , 27 jul 2014 20:42

Hallo, ik werk 11 jaar in het onderwijs en ben reeds 1,5 jaar thuis met een burnout. Terug gaan werken is niet mogelijk zelfs niet halftijds. Nu wilt medex mij op pensioen sturen owv medische redenen. Ik ben daar wel mee akkoord omdat terug gaan werken niet mogelijk is. Maar ik werk nog niet lang in het onderwijs dus mijn maandelijks bedrag gaat laag zijn. Wordt dit aangevuld tot een minimum? Hoeveel krijg ik dan ongeveer, ruw geschat netto per maand? Ik ben gehuwd en h 2 kinderen. Mijn man werkt fulltime als laborant. Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 jul 2014 11:13

Ik hoop dat u niet onder het stelsel van ambtenaren valt , want dan is uw pensioen zo'n 728 €.
Ik ken mensen die scheiden en wettelijk gaan samenwonen. Dan is het pensioen ong. 1400 €.
Dit is een grove discriminatie, waar ik de nieuwe minister van Pensioenen zal op wijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

smeetsi
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 jul 2014 17:18

Dank je voor het antwoord. Ik ben idd een ambtenaar. Wat een onrecht dat wettelijk samenwonenden meer krijgen!!!

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 28 jul 2014 18:38

Geachte,

Ik wens jullie er toch wel op te wijzen dat het gaat om personen die gehuwd samenwonen of personen die ongehuwd samenwonen. Personen met een contract van wettelijke samen-woonst zijn nog altijd geen gehuwd samenwonenden. Tot op heden is de wetgeving nog niet in deze zin gewijzigd dat personen met een wettelijk samenlevingscontract worden gelijkgesteld met gehuwden, althans voor wat pensioenen betreft. In de nieuwe wetgeving op de overgangsuitkeringen is er wel een uitweg voorzien waarbij de Koning kan wijzigen.
Hou echter wel goed voor ogen dat dit een mes is dat langs twee zijden snijdt. Zolang de wetgeving nog niet in deze zin is gewijzigd, is er mijn inzien ook geen rechtsdwaling en zelfs geen sprake van discriminatie Het Grondwettelijk Hof heeft zich althans voor zover ik weet, nog niet in deze zin uitgesproken.

Dura lex, sed lex.

Laat ons dan ook voorzichtig zijn in onze uitspraken.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

smeetsi
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 28 jul 2014 23:11

Ok Bedankt. Maar het klopt wel dat ik dan het gewaarborgd minimumpensioen krijg van ongeveer een 700 euro netto per maand? mvg

Terug naar “Pensioenen”