wat en hoe

joske
Topic Starter

wat en hoe

#1 , 18 jan 2006 20:26

HALLO ,
ben 55 j nog werkzaam als part time poetsvrouw bij het ocmw ,
heb een loopbaan , in diverse sectiren van 37 jaar , waarin 17 j zitten waarin ik zelfstandig was , 11j op commissieloon (gerante ) en 6 j zelfstandig , ben uit het echt gescheiden en alleenstaand gebleven (sinds 1991 ) , kan ik aanspraak maken op een pensioen aan de kant van mijn ex , die wel hertrouwd is ?hoelang moet ik nog werken , en op welk pensioen kan ik rekenen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 18 jan 2006 20:35

Art.75.Het genot van de pensioenregeling voor werknemers kan eveneens verkregen worden door de niet-hertrouwde uit de echt gescheiden echtgenoot van een werknemer...Art.6.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot...(Algemeen Reglement Werknemerspensioenen 21 december 1967).

Vanaf enkele jaren v??r uw pensioen kan u die berekening vragen aan het ministerie van financi?n(dienst pensioenen) op http://www.belgium.be/eportal/applicati ... navId=1758

Mathieu Rutten
Topic Starter

#3 , 18 jan 2006 21:49

Geachte,

U kan ten vroegste op 60 jaar rechten openen op een rustpensioen als u voldoende eigen arbeidsverleden bewijst. Volgens uw uitleg zal dit geen probleem vormen.Indien u een vastbenoemd/statutair personeelslid ocmw bent, kan u rechten openen op een rustpensioen als vastbenoemd personeelslid ten laste van het pensioenfonds waarbij het ocmw is aangesloten. Bent u niet vastbenoemd, dan opent u rechten op een rustpensioen werkneemster private sector. Op 60 jaar opent u dan rechten op een gemengd pensioen eigen loopbaan, werkneemster en zelfstandige. Voor de jaren dat u gehuwd bent geweest, dus vanaf sluiten huwelijk tot ontbinding huwelijk door echtscheiding, zal een rustpensioen wettige scheiding onderzocht worden op basis van de loopbaan van uw ex-man. Dit rustpensioen zal dan vergeleken worden met het rustpensioen op basis van uw eigen loopbaan tijdens dezelfde jaren. Is uw ex-man een vastbenoemd ambtenaar geweest dan kan u geen rechten openen op een rustpensioen wettige scheiding, doch enkel op een overlevingspensioen ingeval van overlijden van uw ex-man op voorwaarde dat u dan niet gehuwd bent en u binnen het jaar na overlijden een aanvraag om overlevingspensioen inleidt.
U kan vanaf 55 jaar een aanvraag om raming inleiden bij de Infodienst voor Pensioenen.
Formulier wordt hierbij gevoegd.

http://www.ocmwmaaseik.be/1%20Algemeen/ ... echten.pdf

Groetjes,

Thieu Rutten

Reclame

Terug naar “Pensioenen”