werkeloos en op ziekenkas welke bedrag?

camelia
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

werkeloos en op ziekenkas welke bedrag?

#1 , 18 aug 2016 17:03

beste,
ik heb een klein probleem aangezien k vorige zomer mijn job verloren heb stond ik op werkeloosheidsuitkering voordat ik zwanger ben geworden.
drie maanden in moest ik bedrust houden en ben ik op de ziekenkas gevallen.
tot dan alles ok.
maar nu begint het . ik krijg zo wie de laagste bedrag die je kunt krijgen als werkeloze gezinshoofd. nu hebben ze dit vanuit de ziekenkas nog lager gezet en kreeg ik uiteindelijk 4 euro minder per dag uitbetaald nu ben ik officieel op moederschapsrust en hebben ze gelijk het bedrag verminderd naar 30 euro per dag en daar trekken ze dan nog 11 procent belasting vanaf.
is dit normaal?
ik heb dit nog nooit meegemaakt iedereen die ik vraag die het ooit voorgehad heeft dat ze in moederschapsrust zijn gegaan na werkeloosheidsuitkering vertelt mij dat ze dezelfde bedrag ontvangen als de werkeloosheid.
nu na de mutualiteit gecontacteerd te hebben voelt het zich aan alsof ze me van muurtje naar muurtje sturen.
de mensen op de kantoor zelf vertellen mij dat dit onmogelijk is en dat er een fout is gebeurd. maar als ik dan de brusselse hoofdkantoor bel om meer uitleg te krijgen zeggen ze je krijgt 60 procent van je werkeloosheid uitbetaald kan dit zo maar?
ik dacht dat het altijd 60 procent van je laatste loon was

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 18 aug 2016 19:02

De eerste zes maanden is de ziekte-uitkering gelijk aan de werkloosheidsuitkering die je ontvangen zou hebben indien je werkloos was gebleven.
Is de werkloosheidsuitkering hoger dan 60 procent van het basisloon, dat bepaald wordt door je werkloosheidsinstelling?
Dan wordt de ziekte-uitkering beperkt tot 60 procent van dit basisloon.

De eerste zes maanden wordt in principe op de uitkeringen een bedrijfsvoorheffing van 10,09 procent ingehouden; de daaropvolgende zes maanden van 11,11 procent. De uitkering mag evenwel niet lager zijn dan het minimumbedrag.
Vanaf het tweede jaar
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

camelia
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2016 09:19

nee het is niet hoger dan d basismaandloon alleen wordt ik telkens met excuses afgewimpeld de mensen op de kantoor zeggen dat het bedrag te laag is en niet kan maar de verantwoordelijke in brussel die het uitbetalen zeggen van wel ondertussen kan ik net de hypotheek betalen en zit ik oor de rest van de maand zonder niks

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 aug 2016 09:30

Ben je niet aangesloten bij een vakbond.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 aug 2016 09:46

maar nu begint het . ik krijg zo wie de laagste bedrag die je kunt krijgen als werkeloze gezinshoofd.
bent u zeker dat u gezinshoofd bent?
Hebt u recht op voltijdse uitkeringen (was uw werk in het verleden voltijds of deeltijds?) Sinds wanneer bent u op ziekteverlof?

Wat was het EXACTE dagbedrag dat u tot voor kort kreeg en wat krijgt u nu exact?
ik heb dit nog nooit meegemaakt iedereen die ik vraag die het ooit voorgehad heeft dat ze in moederschapsrust zijn gegaan na werkeloosheidsuitkering vertelt mij dat ze dezelfde bedrag ontvangen als de werkeloosheid.

de mensen op de kantoor zelf vertellen mij dat dit onmogelijk is en dat er een fout is gebeurd. maar als ik dan de brusselse hoofdkantoor bel om meer uitleg te krijgen zeggen ze je krijgt 60 procent van je werkeloosheid uitbetaald kan dit zo maar?
ik dacht dat het altijd 60 procent van je laatste loon was
het is 60% OF 40% van je laatste loon met een grensbedrag. Maar er is meer info nodig om te kunnen kijken hoe het zit.

Terug naar “Werkloosheid”