Werkloosheidsuitkering lager dan leefloon, recht op aanvulling?

EUVreemdeling
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Werkloosheidsuitkering lager dan leefloon, recht op aanvulling?

#1 , 17 jul 2016 13:14

Ik werk thans in een voltijdse tijdelijke arbeidsovereenkomst welke stilaan ten einde loopt. Mijn salaris omvat het wettelijk minimumloon. Daar een werkloosheidsuitkering 60% bedraagt hiervan zal een toegekende werkloosheidsuitkering lager uitpakken dan het leefloon 1.156,53 netto voor een persoon met gezin te zijnen laste. Mijn vraag is welke mogelijkheden er zijn om aangevuld te worden tot aan het leefloon? En staat deze aanvulling gelijk aan het verkrijgen van OCMW-steun? Welke instantie betaalt dan de aanvulling, de RVA of het OCMW? Dank u bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 jul 2016 18:10

U zit net boven het leefloon, dus heb je geen recht op een aanvulling. Leefloon gezin is nu 1.133,85 €.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2016 18:59

Als je het minimum loon heeft dan heb je ook recht op het minimum uitkering, en dit is altijd hoger dan het leefloon, en dit word uitbetaald door het ocmw.
minimum werkloos uitkering is nu 1.180,66 € per maand of 45,41 € per dag
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

EUVreemdeling
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jul 2016 13:45

Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp is de minimum werkloosheidsuitkering - ontstaan uit een fulltime (38 uur) tewerkstelling - altijd minimaal 1.180,60 E per maand? Ik neem aan dit bedrag dan door de RVA uitgekeerd wordt? Dit is meer dan het leefloon (1.156,53) dus daarom geen aanvulling van het OCMW. Is dit een goede samenvatting?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 19 jul 2016 15:26

Enkel als u uitkering zou lager zijn dan het leefloon, heb je recht op een aanvulling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Werkloosheid”