feitelijk samenwonen+werkloosheidsvergoeding (gezinshoofd)

meis
Topic Starter
Berichten: 2

feitelijk samenwonen+werkloosheidsvergoeding (gezinshoofd)

#1 , 07 feb 2007 13:49

Ik overweeg om met een vriendin feitelijk samen te wonen in haar woonst en op termijn samen een huis te bouwen.

Mijn vriendin is echter gezinshoofd met 2 kinderen ten laste. Zij ontvangt een werkloosheidsvergoeding als gezinshoofd.
Ikzelf (vrouw) werk als bediende.

Ik wil haar uiteraard niet in de financi?le problemen brengen of financieel afhankelijk maken van mij.

Weet iemand of het feit dat we feitelijk zouden samenwonen gevolgen heeft op die werkloosheidsuitkering en hoe we dat eventueel zouden kunnen vermijden ? Moet ik nu bij haar huren ?

Hoe pakken we het best aan als we samen een nieuwe woonst bouwen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 feb 2007 11:12

?Art.110. ?2.Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in ?1,noch in ?2.?(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991).

?In de regel dient onder 'samenwonen' te worden verstaan,het onder hetzelfde dak samenleven van twee of meer personen die een gemeenschappelijke huishouding hebben.'Samenwonen' onderstelt een feitelijke toestand en de omstandigheid dat die personen in de bevolkingsregisters op hetzelfde adres zijn ingeschreven,is niet doorslaggevend?(Cass. 10 mei 1993,J.T.T. 1994,89,noot,T.S.R. 1993,258).

De werkloosheidsuitkering aan de samenwonende werknemer is lager dan deze aan de alleenwonende werknemer(zie art.114 en 115 Werkloosheidsbesluit).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

citroentje
Berichten: 228
Locatie: oostkamp

#3 , 29 apr 2007 23:04

u vriendin zal een werkloosheidsvergoeding ontvangen als samen wonend,dus dat is normaal minderen dan de helft van wat ze nu ontvangt,haar kinderbijslag zal ook aangepast worden gezien zij nu werkloos is krijg ze meer kindergeld dan normaal met samen wonen gaan ze kijken wat jij verdien en aan de hand daar van een bijslag uitbetalen

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”