Terug op de dop na 3,5 jaar invaliditeit

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Terug op de dop na 3,5 jaar invaliditeit

#1 , 29 jun 2023 13:02

Beste,

Een vraagje?
Heb je terug recht op de volledige werkloosheidsuitkering na drie en een halve jaar invaliditeit? Op de site van de RVA staat dat je werkloosheidsuitkering maximaal drie jaar onderbroken mag worden, geld dit ook voor mensen die in de invaliditeit als langdurig zieken hebben gezeten ?

LYNX XX
Berichten: 2527
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jun 2023 13:49

Zie mijn reactie en die van Marcus Aurelius op vorige topic.

U moet zich terug aanmelden bij de HVW hulpkas. Deze moet u in regel stellen voor de werkloosheidsuitkeringen, welke uw uitkeringen zal uit betalen.

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2023 14:36

Lynx XX , ja dat heb ik gedaan vandaag, ik heb me aangemeld bij de HVW en heb een aanvraag ingediend. De loket medewerker had het over een termijn van maximaal drie jaar onderbreking. De informatie dat mij ooit is doorgegeven is echter dat de tijd dat ik in de invaliditeit zat ook meetellen.

Reclame

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2023 16:23

https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... rkloosheid

Wordt u - al was het maar één dag - vergoed door de werkloosheidverzekering voor volledige werkloosheid, dan kunt u weer tot het recht op werkloosheidsuitkeringen (of inschakelingsuitkeringen) worden toegelaten zonder opnieuw arbeidsdagen (of beroepsinschakelingstijd) te moeten bewijzen wanneer u een nieuwe uitkeringsaanvraag indient en u zich laat inschrijven als werkzoekende uiterlijk drie jaar na uw recentste vergoede dag. Deze 3 jaar kunnen worden verlengd met bepaalde gebeurtenissen:

https://www.rva.be/burgers/volledige-we ... rkstelling
Arbeidsdagen?

Arbeidsdagen zijn dagen waarop u werkte in een beroep dat onder de sociale zekerheid, sector werkloosheid, valt. Het betreft dus werk als loontrekkende en bv. niet als zelfstandige. U moet voor dit werk een minimumloon ontvangen hebben waarop uw werkgever inhoudingen voor de sociale zekerheid, sector werkloosheid, heeft verricht.
Gelijkgestelde dagen?

Zijn onder meer gelijkgestelde dagen:

- dagen waarvoor u een ziekte- of invaliditeitsuitkering hebt ontvangen;
Wat ik uit beide links haal, is dat je geen arbeidsdagen moet bewijzen, omdat ziekte en invaliditeit waarvoor je een uitkering krijgt gelijkgestelde dagen zijn, of met andere woorden "arbeidsdagen". Je hebt al die tijd zogenaamd gewerkt ...

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2023 16:50

Dat is heel duidelijk NatD.

Bedankt voor de informatie.

An Dvrs
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2023 18:31

Beste Hanne, is dit ondertussen voor u in orde gekomen voor de uitkeringen?
Ik zit nl in een soortgelijke situatie, na 12 jaar invaliditeit zou ik terug op de dop moeten en had dezelfde opzoekingen gedaan. Ik kreeg wel de beslissing van adviseur reeds toegestuurd maar wacht nog op C6 formulier dat nodig is om werklossheidsuitkeringen aan te vragen. Alvast dank voor uw antwoord (wat me hopelijk kan geruststellen)

Hanna29
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 aug 2023 14:23

Beste An Dvrs, het dossier staat nog in de wacht sinds eind juni. Ik wacht nog steeds op een beslissing. Zodra ik nieuws heb zal ik u hierover berichten.
Wat betreft het C6 formulier, dit heb ik terplekke bij de Hulpkas ingevuld bij aanvraag van de werkloosheidsuitkering.

Terug naar “Werkloosheid”