Vrijstelling RVA (Actiris nu) + studentencontract

Sandy13
Topic Starter
Berichten: 7

Vrijstelling RVA (Actiris nu) + studentencontract

#1 , 24 jul 2016 22:37

Ik studeer nu al 3 jaar dankzij een vrijstelling van de RVA (nu Actiris dus) en ga in september aan mijn laatste jaar beginnen. Ik geniet nu van een lange, maar eentonige vakantie. Met mijn uitkering kan ik niet veel geld opzij zetten, dus vroeg ik me af of ik eigenlijk tijdens mijn vrijstelling (en vooral de rest van de vakantie) mag werken, vb een interimjob van een paar weken? Zou dit mijn vrijstelling, die loopt tot midden septepember, in gevaar kunnen brengen?

Verder vroeg ik me ook af of ik eigenlijk met een studentencontract zou kunnen werken in de loop van het academiejaar? Ik ben 35 jaar, dus dan zou mijn potentiële werkgever uiteraard het normale tarief aan sociale bijdragen moeten betalen. Ik weet niet zeker of ik een statuur van student of van werkloze heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 jul 2016 22:46

Je kan gerust werken, geen probleem voor je vrijstelling.

Studentenstatuut gaat niet.

En de rva bestaat in Brussel ook nog hoor :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2016 09:01

Je kan gerust werken, geen probleem voor je vrijstelling.

Studentenstatuut gaat niet.

En de rva bestaat in Brussel ook nog hoor :)
Dus kan volgens u iemand die vrijstelling RVA heeft tijdens de vakantie werken en een uitkering krijgen?

Is dat niet wat van het goede teveel ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jul 2016 10:53

Men kan werken én een uitkering krijgen, maar niet werken en een uitkering krijgen op dezelfde dag.

Een vrijstelling (in deze betekenis) betekent dat men geen werk moet zoeken, maar natuurlijk niet dat men niet mag werken.

Cumulatie tussen uitkering en loon kan in principe nooit.

Terug naar “Werkloosheid”