wachtuitkering en thuiswerk als bijverdienste

Hanna01
Topic Starter
Berichten: 3

wachtuitkering en thuiswerk als bijverdienste

#1 , 24 apr 2016 11:50

Hallo,

Ik zal hier eerst even mijn situatie schetsen:
Ik ben ongeveer een half jaar geleden afgestudeerd en sindsdien actief werkzoekend. Omdat ik nog niet genoeg werkervaring heb in België krijg ik maandelijks een wachtuitkering van +- €400. Uiteraard zou ik het liefst van al een voltijdse job hebben, maar ondanks het dagelijks solliciteren is er nog niets uit de bus gekomen. Nu kwam ik op het idee om thuiswerk te doen om toch een centje bij te verdienen. Ik denk dan aan papers van studenten verbeteren of bijles geven, werken als online taalcoach Nederlands of sms-berichtjes beantwoorden als chatoperator. Ik heb nog niet gesolliciteerd hiervoor omdat ik twijfel of het allemaal wel zo betrouwbaar is.

In de ideale situatie zou ik mijn uitkering behouden en iets van een €200-400 bijverdienen met thuiswerk (ofja 'ideaal', ik wil liever gewoon gaan werken natuurlijk). Zo kan ik bijvoorbeeld meedelen dat ik van ma-vrij dagelijks beschikbaar ben om chatberichten te beantwoorden van 22-24 uur. Op die manier heb ik de hele dag tijd om te solliciteren/op gesprek te gaan en blijf ik beschikbaar voor de arbeidsmarkt, dus vdab/rva kan hier niets op tegen hebben, ofwel? En bovendien kan ik er elk moment mee stoppen als ik een job vind. Anderzijds moet ik mijn gewerkte dagen wel aanduiden op mijn stempelkaart, en hierbij wordt er geen rekening gehouden met het aantal gewerkte uren. 2 uur per dag werken is dus 1 dag gewerkt. Het gaat hier wel om een baan als werknemer en ik weet niet hoe het zit met werk als zelfstandige of freelancer.

Heeft er iemand een idee van hoe ik dit het beste aanpak? Of moet ik hier gewoon niets over zeggen tegen de vdab en dus ook niets aanduiden op mijn stempelkaart, maar mijn verdiensten wel aangeven bij de belastingen als 'andere inkomsten'. Ik vind hier online maar weinig info over en heb zelf nog maar één keer een aangifte moeten invullen, alle tips zijn dus welkom :)

Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2016 10:54

De meeste van die diensten zijn totaal niet betrouwbaar. Zij die wel betrouwbaar zijn, zijn altijd met een systeem van zelfstandige (al dan niet in bijberoep). Dat zal minstens 3 maand niet cumuleerbaar met werkloosheid zijn. Maw: als je vandaag zou beginnen, kan je van 25/04/2016 tot en met 24/07/2016 al geen uitkeringen krijgen. Daarna zal je voor elke dat dat je beschikbaar bent ook in de problemen komen met werkloosheidsuitkeringen, omdat er beperkingen zijn qua aantal keer dat je het mag doen + wat je moet kleuren.

Ik begrijp dat dit mss onlogisch lijkt omdat zo extra arbeid gefnuikt wordt, maar een deftige controle op zo'n thuiswerk is héél moeilijk en daarom wordt veel op voorhand verboden.

Om het héél kort te maken: begin er niet aan. Het zal je uiteindelijk véél meer kosten dan het je oplevert.

Reclame

Terug naar “Werkloosheid”