Alleenstaande met kindlast

Meisje92
Topic Starter
Berichten: 1

Alleenstaande met kindlast

#1 , 20 aug 2015 20:51

Sinds kort ben ik alleenstaande met 1 dochter. Momenteel werk ik nog maar mijn contract loopt af in februari en zou , wanneer het huis verkocht is , terug bij mijn ouders willen gaan wonen samen met mijn dochter als co-ouderschap. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn uitkering dan kan berekenen? Word dit berekend met het inkomen van mijn ouders? Ik zou mij dan graag willen laten inschrijven om terug voltijds naar school te gaan. Klopt het dan de uitkering vanaf de inschrijving bevroren wordt?

Mijn excuses als dit niet in het juiste onderwerp past.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 aug 2015 11:28

“Art.110.§ 1. Onder werknemer met gezinslast wordt verstaan de werknemer die: 2° niet samenwoont met een echtgeno(o)t(e) doch uitsluitend samenwoont met:...b) één of meerdere kinderen en andere bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad, op voorwaarde dat hij aanspraak kan maken op gezinsbijslagen voor ten minste één van die kinderen en dat de andere bloed- of aanverwanten noch over beroeps- noch over vervangingsinkomens beschikken...§ 3. Onder samenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die noch bedoeld is in § 1, noch in § 2...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Het bedrag van uw werkloosheidsuitkering wordt vastgesteld overeenkomstig art.114 van voornoemd Koninklijk besluit. Lees zelf aandachtig dit artikel.

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Art.90 e.v. van voornoemd besluit bevatten vrijstellingen van bepaalde toekenningsvoorwaarden. Onderzoek zelf die vrijstellingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 aug 2015 13:05

Welke opleiding zou je volgen?

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 22 aug 2015 16:02

arrest van het Hof van Cassatie van 07-10-2002 i.vm. gezinslast rva en co-ouderschap. Rva heeft er ook richtlijnen over maar die vind ik niet zo direct terug

http://jure.juridat.just.fgov.be/pdfapp ... 20021007-3

( eigenlijk zou men moeten verbieden dat nicknames veel te sterk op elkaar kunnen lijken )

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 24 aug 2015 09:38

Sinds kort ben ik alleenstaande met 1 dochter. Momenteel werk ik nog maar mijn contract loopt af in februari en zou , wanneer het huis verkocht is , terug bij mijn ouders willen gaan wonen samen met mijn dochter als co-ouderschap. Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn uitkering dan kan berekenen? Word dit berekend met het inkomen van mijn ouders? Ik zou mij dan graag willen laten inschrijven om terug voltijds naar school te gaan. Klopt het dan de uitkering vanaf de inschrijving bevroren wordt?

Mijn excuses als dit niet in het juiste onderwerp past.
Zoals J.Demoor dus zegt is het geen probleem om bij je ouders te gaan wonen en je uitkering als gezinshoofd te behouden. Het inkomen van je ouders speelt dus geen rol.

Je kan je inschrijven om terug voltijds naar school te gaan, maar hou er rekening mee dat je, om een vrijstelling (en dus behoud van uitkeringen) te krijgen, je ofwel een knelpuntopleiding dient te volgen ofwel langdurig werkloos moet zijn (wat bij jou zelfs in februari mogelijks nog mogelijk is, afhankelijk van je situatie).

Onthou ook dat enkel bij knelpuntopleidingen het inkomen gefixeerd blijft.

Terug naar “Werkloosheid”