Werkloos + werk met weinig uren

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Werkloos + werk met weinig uren

#16 , 20 jul 2015 13:19

is er op 1 april 2014 werkloosheidsuitkeringen aangevraagd? Op basis daarvan zou werkloosheidsuitkeringen kunnen aangevraagd worden, lijkt me. OP 1 januari 2015 zal je echter weer te weinig dagen gewerkt hebben in de referterperiode.

Van belang is dus wat er op 1 april 2014 gebeurd is (of toch op basis van ie datum aangevraagd is).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alien
Topic Starter
Berichten: 70

#17 , 23 jul 2015 17:09

Op 1 April is ze inderdaad werkloos geweest met behoud van rechten met een werkloosheidsvergoeding .
Bij de vakbond heeft men haar verteld dat ze wegens haar behoud van rechten genoeg dagen had gewerkt om een uitkering als volledig werkloze te ontvangen.Ik heb dit gevraagd bij de RVA , maar daar waren ze niet mee akkoord , omdat ze altijd part time gewerkt heeft. Ze moet fulltime genoeg dagen werken in een periode van 21 maanden , part time telt niet , behoudvan rechten of niet. Op mijn vraag aan de RVA , wat als ze 30 jaar part time werkt
en dan werkloos wordt ,zit ze dan in dezelfde situatie ? Antwoord , ja.

moeder1
Berichten: 116

#18 , 23 jul 2015 17:14

21 maanden? Mij werd verteld door vakbond zelf 1 maand, en liefst voltijds of minstens een verhoging van werkuren dan het laatste contract. Ik werkte met dienstencheques, deeltijds, kon mezelf verbeteren althans werd zo voorgespiegeld naar een voltijdse betrekking elders(interim) maar dat draaide op niets uit. Ik informeerde mezelf dan en mij werd gezegd dat 1 volle maand dus geen ziekte dagen tussen, verlof of wat dan ook voldoende was en dat was ook zo voor mij. Ik krijg nu zonder 21 maanden een volledige werkloosheidsuitkering.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 23 jul 2015 20:20

die 1 maand is totaal iets anders dan 21 maand. Het ene gaat over het recht op uitkeringen, het andere gaat over welke periode bekeken wordt voor die uitkeringen.

Vreemd Alien, ik dacht er net aan te komen. Vraag eens hoeveel dagen je tekort komt bij je vakbond.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#20 , 25 jul 2015 17:34

Dit doet er niet toe. Volgens de vakbond zijn part time gewerkte dagen gelijkgesteld aan full time , net wegens het statuut 'behoud van rechten '. Niet zo volgens de RVA. Dus , einde verhaal.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#21 , 27 jul 2015 07:12

behoud van rechten kan ze enkel indien ze ooit al voltijds gewerkt heeft. Mocht dit zo zijn is het nieuwe informatie...

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#22 , 27 jul 2015 20:54

behoud van rechten kan ze enkel indien ze ooit al voltijds gewerkt heeft. Mocht dit zo zijn is het nieuwe informatie...
Of als ze volledig werkloos was.

[url][/http://www.onprvp.fgov.be/nl/profes/cal ... fault.aspx
]

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 28 jul 2015 07:49

maar ze had toch nog geen rechten op volledige werkloosheidsuitkeringen? Hoogstens inschakelingsuitkeringen?

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#24 , 28 jul 2015 09:49

Toch heeft ze dat statuut behoud van rechten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 29 jul 2015 09:42

Net nog eens nagevraagd aan iemand hier. Inschakelingsuitkeringen met behoud van rechten kan dus wel degelijk, maar zal in z'n geval zoals ik dacht normaal niet van toepassing zijn.

Er lijkt me toch een oplossing te zijn, maar zie pm.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#26 , 24 sep 2015 15:22

Contact opgenomen met vakbond waar ze me zeiden dat er iets niet klopte en ze een korrektie gingen aanvragen bij rva. De bedoeling is om werkloosheidsuitkering aan te vragen naar gelang haar gewerkte dagen en dus geen uitkering als schoolverlater. Enkele dagen geleden heeft mijn dochter plots voor elke maand werkloosheid vanaf januari een bijbetaling gekregen van rond de 100 € per maand. Ondertussen heeft ze opnieuw werk gevonden.Case closed voor haar.Mijn vraag blijft : als je na school , met diploma,enkel part time werkt , wanneer heb je dan recht op werkloosheidsuitkeringen ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 24 sep 2015 16:18

als je voltijdse uitkeringen aanvraagt: meestal niet.
Als je deeltijdse uitkeringe aanvraagt: vanaf dat je aan 312 dagen (of hoger voor hogere leeftijd)deeltijds komt.

Terug naar “Werkloosheid”