blokkeren van uitkeringen door de RVA

sophiea
Topic Starter
Berichten: 4

blokkeren van uitkeringen door de RVA

#1 , 13 mei 2015 14:57

Geachte,

Sinds november ben ik door mijn werkgever ontslagen en heb me ter goedertrouw ingeschreven bij VDAB. Dusver alles in orde.
Door persoonlijke redenen had ik ervoor gekozen om een carrière switch te maken van de privé-sector als account manager naar het onderwijs.
Na de Kerstperiode had ik dan ook snel een halftijdse betrekking in het onderwijs.
Mijn carrière switch is geen goede zet geweest, vermits het onderwijssysteem zo omslachtig is en je van de ene vervanging in de andere komt te staan. Het vraagt ook een enorme administratieve rompslomp dat zowel de vakbond, in mijn geval ABVV, en de RVA fouten maken maar waardoor jij als persoon wordt door afgestraft.

Hierbij een korte omschrijving van het probleem:
- eerste probleem dat zich heeft voorgedaan: Officieel was ik gestart in het onderwijs op 12/01, maar het onderwijs had me blijkbaar ingeschreven vanaf 05/01 waardoor ik mijn controle kaart foutief had ingevuld. Dit punt zou volgens de ABVV rechtgezet zijn waardoor de RVA een gerectificeerd dossier van me heeft ontvangen.

- tweede probleem: Volgens de RVA ontbrak het document C1, dat voorzien moet worden door de uitkeringsinstelling. Dit heb je dus als werkzoekende niet in de hand, maar hierdoor wordt mijn uitkering geblokkeerd door de RVA en dit sinds februari. Het document is al reeds februari/maart in handen van de RVA.

Na meermaals met de ABVV gesproken te hebben blijkt dat mijn dossier volledig is en dat zij wachten op een goedkeuring van de RVA.
We zijn dus nu bijna 3 maanden verder en de RVA heeft nog steeds geen goedkeuring gegeven.
Hoe is het mogelijk dat er zo inefficiënt gewerkt wordt binnen de overheid. Het is ronduit schandalig dat wij (de gewone werklustige mens) zo worden afgestraft voor zaken die we niet in eigen handen hebben. Men houdt geen rekening met welke financiële gevolgen men geconfronteerd kan worden door fouten die gemaakt zijn door anderen.
Volgens de persoon van de RVA moest ik de ABVV op de vingers gaan tikken omdat ze hun werk niet naar behoren hadden gedaan.
Wie ben ik om dat te verkondigen. Er wordt ook totaal niet gecommuniceerd tussen deze twee instanties en ook niet onderling.
Er moet hier steevast verandering in komen.

Dagelijks screen en schrijf ik op interessante vacatures, maar blijkbaar lukt het tot hiertoe niet om aan een job te geraken. Ondertussen lopen de vaste onkosten door en geen enkele leverancier die hier zal zeggen dat we tijd hebben om de betalingen door te voeren.

Wanneer de vakbond er niet in slaagt om de mensen van de RVA te doen bewegen, wie kan mij hier dan verder bij helpen zodat er schot in de zaak komt?
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 mei 2015 19:48

Indien het dossier volledig is, mag de uitbetalingsinstelling (vakbond) uitbetalen indien ze geen reactie krijgen van de RVA na ongeveer 40 dagen na versturen van de volledige bundel.

Check eens hier: http://www.abvv.be/web/guest/mijn-abvv" onclick="window.open(this.href);return false; . Wat zie je daar?

sophiea
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 mei 2015 09:51

Dank u voor de tip!
Met vriendelijke groeten

Reclame

sophiea
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 19 mei 2015 10:41

Beste,

In mijn ABVV-profiel staat onder "staat van de aanvraag" dat mijn dossier sinds 5/01 "in onderzoek" is. De documenten die eraan gelinked zijn krijg ik niet open.
De 40 dagen zijn dus ruimschoots overschreden.
Ik heb al meerdere telefonische pogingen gedaan om een consultant van de ABVV te kunnen spreken en mails gestuurd. Telkens krijg ik te horen dat ze wachten op een goedkeuring van de RVA.
Contact opnemen met iemand van de RVA heeft ook nog geen vruchten opgebracht. De RVA blokkeert mijn dossier omdat ze het document "elektronische indiening van het rijksregister" niet hebben ontvangen. Dit document moet doorgestuurd worden door de ABVV. De ABVV zegt me dat ze het document hebben doorgestuurd. Ik draai hier dus in het rond en vind het heel frustrerend omdat ik hier zo machteloos tegenover sta.
Welke stappen kan ik nog ondernemen?
Met vriendelijke groeten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 mei 2015 11:13

het is niet omdat een dossier sinds 05/01 in onderzoek is, dat dit in onderzoek is door de RVA of volledig ingediend is.

Stuur een mail naar zowel ABVV en RVA (directiewbSTAD@rva.be), dezelfde mail aan beide gericht en vraag hen het probleem op te lossen.

sophiea
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 19 mei 2015 13:38

Alweer dank voor het doorgeven van bovenstaand mail-adres.
Wanneer ik iemand spreek van de RVA krijg ik telkens het antwoord "Ja Mevrouw, zo is de procedure." Toch straf dat door een nalatigheid van de vakbond je zelf als werkzoekende hierdoor wordt afgestraft door de RVA.
met vriendelijke groeten

Terug naar “Werkloosheid”